a presýpacích hodín až po elektronické. Základom každých hodín
je zariadenie, ktoré udržiava pravidelný rytmus. Môže to byť kyvadlo - malý zotrvačník s pružinkou, aký poznáme z náramkových hodiniek.
V hodinkách značky Quartz je to kremenný kryštál, ktorý si frekvenciu kmitania udržiava tak presne, že hodinky sa za deň nepomýlia, ale musia byť
napájané elektrickým zdrojom.
PONUKA SA NEUSTÁLE ROZŠIRUJE
V bývalom období sa na slovenský trh dovážali prevažne sovietske hodinky (asi 70 %). Zbytok tvorili hodinky značky Prim, ktoré sa vyrábali v Čechách. Len 5 % dovozu tvorili švajčiarske hodinky - Omega, Longines, Certina. Zákazníci nepoznali žiadnu inú značku a až po zmene situácie sa začali dovážať iné produkty, či už švajčiarskej, francúzskej, alebo japonskej výroby. Zákazník sa však naďalej len v ponuke orientuje len ťažko, pretože sa dováža rôznorodý sortiment.
Trh hodiniek je na Slovensku už naozaj bohato zastúpený rôznymi značkami. Na Slovensku už nie je problém kúpiť hodinky určené pre strednú vrstvu obyvateľstva. Medzi známejšie značky patria Adidas Sport Watch, Camel Trophy, Candino, Casio, Certina, Citizen, Clyda, Eurochrton, Festina, Grovana, Hodrex, Jaguar, John Player Special, Kolber, Seculus, Westar, Q!!!Q Brand.
Postupne sa začali dovážať hodinky značky Raymond Weil, Maurice Lacroix, Michel Herbelin, ktoré sa časom rozšírili o značky, ktoré sú na hrote pyramídy hodinárskych výrobkov - značky Cartier, Breitling a Omega. Tieto značky majú svoju históriu a meno po celom svete.
ČO SA SKRÝVA POD ZNAČKOU?
Všetky značky vyrábajú väčšinou pánske aj dámske modely.
Firma Breitling sa venuje väčšinou športovým hodinkám. Vyrába sortiment špecializujúci sa na letcov - pilotov. Aj celá ich história sa nesie v tomto duchu, podobne ako propagácia je spájaná s motívom lietania. Breitling sú však hodinky aj pre elegantných pánov, i keď ich väčšinou používajú športové typy mužov. Niektoré modely sú vodotesné až do tisíc metrov a sú použiteľné pre extrémne podmienky. Sú to hodinky, ktoré môže mať vlastník 24 hodín na ruke. Asi 70 % hodiniek je automatických. Ostatné sa vyrábajú v quarzovom prevedení - na baterku. Cena týchto hodiniek sa pohybujú od 20-tisíc korún vyššie.
Pod značkou Cartier nájdeme elegantnejšie hodinky, aj keď i medzi nimi sa nachádzajú športové modely. Väčšiu časť tvoria hodinky, ktoré sú zamerané pre ľudí oblečených decentne. Cartier vyrába aj typy šperkárskych hodiniek, ktoré sú zdobené briliantmi, a preto ohraničiť vrchnú hranicu ceny týchto hodiniek by znamenalo hovoriť v sedemciferných číslach. Cartier vyrába dámske aj pánske hodinky. Remienok hodiniek býva kožený, kovový alebo zlatený 18-karátovým zlatom. Spodná hranica ceny hodiniek sa pohybuje okolo 30-tisíc Sk.
Značku hodiniek Omega pozná spotrebiteľ už niekoľko rokov. Ceny sa pohybujú od 20-tisíc Sk vyššie. V reklame sa zameriavajú na jazdcov formúl F1, ktorí propagujú športové typy hodiniek, a modelka Cindy Crafordová zase ponúka elegantné výrobky. Podobne ako väčšina tradičných hodinárskych firiem, i Omega oslovuje celú vzorku ľudí - od športovcov až po nositeľov elegantných hodiniek.
Maurice Lacroix sa nielen dobre predávajú, ale i nosia. Sú to univerzálne hodinky na každú príležitosť. Sú zlátené 18-karátovým zlatom - 10 až 20 nicrónov. Nie je to vrstva, ktorá by sa pri bežnom nosení ošúchala a narušil by sa kompakt. Cenové relácie u všetkých týchto značiek sú od 5-tisíc korún, a tak sú dostupné širokej verejnosti. Takéto hodinky majú životnosť 10 až 20 rokov.
ZNAČKA JE ZNAČKA
Hodinky majú svoje rady, ktoré sa vyvárajú podľa niekoľkých charakteristických prvkov. Z veľ-kostí sérií sa potom odvíjajú i ceny hodiniek. Keď je malá séria - číslovaná, cena stúpa a je vyššia ako pri bežnej sérii. Ako pri každom produkte značka tvorí cenu a značka robí imidž. Ceny hodiniek sú podmienené tým, či sú hodinky vodotesné, majú zafírové sklo, dekoračné prvky. Nemalú časť na hodinkách tvorí cena remienka, ktorá sa odvíja od 1200 Sk do 6- až 7-tisíc Sk. Všetky hodinky, i značkové potrebujú svoj servis raz za tri roky. Podobne ako sa so značkou dobrého auta nekupuje, že sa oň netreba starať, i hodinky si vyžadujú svoj servis, aby kolieska zapadali v takom rytme, ako by mali zapadať. V tomto je zákazník ešte problematický, lebo si myslí, že keď kúpi hodinky vo vyššej cene, tak sa tým jeho povinnosti voči hodinkám končia. Ešte existujú rezervy v osvete spotrebiteľa, ktorý sa však dlhé roky nemal možnosť smerom imidžu prejaviť, a preto nemá v podvedomí zakódované, že imidž človeka robí nielen dobré auto, ale hlavne detaily. Auto sa dá kúpiť na lízing, ale dobré hodinky musíte kúpiť v hotovosti. Keď na zápästí vidíte hodinky za niekoľko desiatok tisíc, vieme, že si ich nositeľ nevedie zle, lebo za ne musel dať v hotovosti peniaze. Najviac o človeku hovoria detaily ako topánky, hodinky, pero… To sú veci, do ktorých ešte nie sme na Slovensku naučení inves-tovať peniaze.
NIEKOĽKO RÁD
Najvýznamnejšou investíciou, čo sa týka doplnkov, musia byť hodinky. Dnes dostať elegantné, jednoduché spoľahlivé hodinky vo všetkých cenových reláciách. Nie je dôvod, aby tie vaše nemali vyzerať vkusne a vyjadrovať vašu úspešnosť.
Keď máte hodinky z plastu, zdobené diamantmi, farebnejšie ako kravaty, pípajúce či s budíkom, alebo pretechnizované, že ani neviete zistiť, koľko je hodín, celkom určite škodia vášmu imidžu. Nech ste ochotní zaplatiť za hodinky koľkokoľvek, mali by byť jednoduché, tvrdí vo svojej knihe Imidž muža (Ikar 1994) Mary Spillaneová.
Najelegantnejšie sú klasické ručičkové tvary s jednoduchým remienkom, ktorý sa však nesmie ustavične zachytávať o manžety košele. ,,Poobzerajte sa po takom dizajne, na ktorom je sklo zarovno s rámom. Vypuklé sklo sa veľmi rýchlo poškriabe, ťažko sa dá rýchlo určiť čas a navyše to vyzerá nevábne. Vyhýbajte sa i masívnym čiernym ciferníkom a remienkom, pretože pôsobia lacno, aj keď sú drahé. Vyberte si také, ktoré budú dobre vyzerať aj v úrade aj cez víkend, pokračuje M. Spillaneová.
Vyberte si hodinky, ktoré sa proporčne hodia k hrúbke vášho zápästia. Príliš malé budú pôsobiť bezvýznamne a budete nimi vyzerať zavalito. S príliš ťažkými alebo veľkými hodinkami zasa vyzniete, akoby ste boli len ich doplnok.
Ženám radí M. Spillaneová vybrať si jednoduchý tvar hodiniek, ale s čitateľným ciferníkom. Digitálne modely, hoci sú výkonne a technicky na úrovni, nie sú také elegantné a zaujímavé ako jednoduché, klasickejšie dizajny. Nekupujte si hodinky s časovými spínačmi, bzučiakom či rôznymi ukazovateľmi.
Čím vyššie mierite v povolaní, tým dôležitejšie sú vaše hodinky. Takže len čo si to budete môcť dovoliť, kúpte si skutočne dobré a ušľachtilé, ktoré každému naznačia, že ste úspešná. Pokiaľ ide o štýl, buďte umiernená. Vyberte si ploché, klasického tvaru a veľkosti, ktorá zodpovedá vašej ruke,“ píše M. Spillaneová v knihe Imidž ženy (Ikar, 1995).
(bž)