Licenciu na program Zámena manželiek kúpila od londýnskej spoločnosti RDF International. Jednotlivé diely trvajúce 40-minút sa budú vysielať v trojtýždňových intervaloch.
Nápad zámeny manželiek je jednoduchý, ale spravidla emocionálne účinný. Manželky si na dva týždne vymenia rodiny. Prvý týždeň musí žena postupovať podľa zvyklostí novej rodiny, druhý týždeň v nej môže uplatniť vlastné metódy riadenia domácnosti.
Ide predovšetkým o kontrast zvolených rodín - atraktívne je, keď sú z iných regiónov, v rôznej finančnej situácii, keď ich členovia majú rôzne vzdelanie, povahy i svetonázory.
Kampaň na výber manželiek spustila Markíza v júli, pri výbere okrem iného hodnotí komunikačné schopnosti členov, ich spontánnosť a schopnosť prejaviť emócie či schopnosť spolužitia s televíznym štábom. Vybraným rodinám sa kompenzujú náklady spojené s účinkovaním. Na výbere aj počas nakrúcania s televíziou spolupracuje tím sociológov a psychológov.
Či účinkovanie naruší, alebo posilní vzťahy v rodinách, je individuálne. Vo všetkých krajinách sa však o programe hovorí aj ako o sonde do života rôznych vrstiev spoločnosti.
Program Wife Swap na The Channel 4 dosiahol sledovanosť v špičke až 6,5 milióna divákov a získal prestížnu televíznu cenu BAFTA. V Nemecku ho vysiela RTL 2 pod názvom FrauenTausch, v Rakúsku televízia ATVplus ako Family Swap, ale i maďarská RTL klub má program nazvaný MotherSwitch. Program vysielajú aj v Austrálii, Francúzsku, Holandsku či Belgicku. Po úspechu pilotného dielu začne americká stanica ABC s vysielaním série koncom septembra.
(zu)
Obľuba reality show stúpa všade vo svete
"Producenti The Channel 4 hľadajú ženu z Londýna, ktorá by si chcela vyskúšať život na vysokej nohe v New Jersey," - podobné reklamy sa objavujú na internete spolu s diskusnými fórami, v ktorých sa diváci delia o svoje pocity z toho-ktorého dielu populárneho seriálu.
Nízkorozpočtové reality show zaplavili televízne stanice na celom svete už dávnejšie. Big Brother, Survivor 1-9, Back to Reality, I am a Celebrity, Vote for me, Popstars, Manor House, Pop Idol, Fame Academy... Základom je hľadanie vhodných typov, akýsi casting na život: Kto si chce zobrať milionára, Kto chce chodiť so sexi dievčaťom, Kto sa chce vydať za môjho otca a podobne.
Stále populárne sú aj relácie o prestavbe domov a bytov, živote celebrít, extrémnych športoch, či prežití v ťažkých podmienkach. Tento typ programov zarába na súťaživosti ľudí, využíva obľubu diváckeho hlasovania spojeného s vidinou cien, ako aj emocionálne zapojenie sa do "reálneho príbehu obyčajných ľudí". Na hlasovaniach sa niekedy zúčastňuje viac ľudí ako na voľbách. (zu)