BRATISLAVA – Slovenské maloobchodné reťazce združené v nákupnej aliancii Coop Centrum Bratislava zaznamenali vlani najvyšší rast obratu spomedzi všetkých obchodných reťazcov medzinárodnej asociácie nákupcov Coop Euro. Tá zoskupuje tri národné združenia Coop z Maďarska, Česka a Slovenska a zastrešuje tak nákupné aktivity jedenástich stredoeurópskych maloobchodných reťazcov.
Zatiaľ čo slovenské siete obchodov Jednota, Coop Supermarket a Terno zvýšili vlani svoj obrat o 28,6 percenta, maďarské maloobchodné reťazce Coop Mini, Coop a Coop Maxi iba o 12,92 percenta. Obrat českých spoločností Tip, Tuty, Terno, Tempo a Discont, združených v národnej aliancii Coop Centrum Družstvo Praha, minulý rok dokonca mierne klesol.
V absolútnom vyjadrení Slovensko za Maďarskom a Českom výrazne zaostáva – dôvodom je menej ako polovičná kapacita trhu. Po prepočítaní na jedného obyvateľa sa však slovenské Coop Centrum Bratislava zaradilo na prvé miesto. Kým maďarské maoloobchodné reťazce Coop dosiahli vlani obrat 868,3 milióna a české 773,8 milióna eur, na slovenskom trhu s polovičnou kapacitou predali spoločnosti Coop tovar za 487,4 milióna eur.
Stredoeurópsku družstevnú alianciu Coop Euro založili národné združenia Coop minulý rok s cieľom vytvoriť silnú regionálnu alianciu nákupcov, ktorá bude mal výhodnejšie postavenie na rokovaniach s globálnymi výrobcami spotrebného tovaru. Vytvorením Coop Eura sa snažia družstevné obchodné reťazce čeliť konkurencii nadnárodných nákupných domov Tesco Stores, Metro, Kaufland alebo Carrefour.
TOMÁŠ VELECKÝ