BRATISLAVA - Oddnes sa môžu niektorí používatelia vytáčaného pripojenia na internet (dial up) po poludní pripájať bez toho, aby museli sledovať, ako dlho budú surfovať. Ak si v Slovak Telecome objednajú službu Rodinný internet a zároveň telefónnu linku, tak od štvrtej popoludní do siedmej ráno nebudú platiť za presurfované minúty. Poskytovatelia internetu sa však obávajú, že pre očakávaný zvýšený záujem sa niektorí ľudia do internetu vôbec nepripoja.
Telecom sa preťaženia nebojí
Slovak Telecom obavy poskytovateľov internetu označil za nepresné a tendenčné. Nepredpokladá, že sa záťaž zmení z jedného dňa na druhý, čo by mohlo ovplyvniť schopnosť zákazníkov pripojiť sa. Firma však žiadne záruky na kvalitu pripojenia cez dial up neposkytuje. "Podiel neúspešných volaní zavinených našou sieťou je veľmi malý," poznamenal hovorca Slovak Telecomu Radoslav Bielka.
Na druhej strane sú podľa Bielku prípadné neúspešné pokusy pripojiť sa "viac než kompenzované nižšou cenou za dlhšie pripojenia", pričom dodáva, že "celkový dosah na bytového zákazníka aj so započítaním všetkých, aj neúspešných spojení je pozitívny".
Podľa Davida Březnu z konzultačnej spoločnosti Accenture by zavedenie rodinného internetu nemalo výraznejšie ovplyvniť kvalitu vytáčaného pripojenia. "Cieľovo je tento produkt zameraný na posilnenie telekomunikačnej prevádzky mimo špičky, keď zaťaženie siete klesá o tretinu až o polovicu, v nočných hodinách i viac," povedal Března.
Štatistiky podľa neho ukazujú, že väčšina používateľov internetu sa pripája v špičke, cez firemné linky a počítačové siete. Len na porovnanie poukázal aj na fakt, že kapacita telekomunikačnej siete je dimenzovaná tak, aby zvládla aj kritické zaťaženie. "Napríklad, na Silvestra bežné zaťaženie siete stúpne až na dvojnásobok obvyklých hodnôt," poznamenal.
Opodstatnené obavy
Poskytovatelia internetu sa však nadbytočnými kapacitami pochváliť nemôžu. Preto napríklad Slovanet ostro vystúpil proti chýbajúcemu veľkoobchodnému modelu, pričom argumentoval, že bez neho nebude mať z čoho financovať kapacitné posilnenie svojej infraštruktúry. Zákazníkovi sa tak občas môže stať, že sa bude popoludní snažiť márne do internetu pripojiť. Marketingový riaditeľ Slovanetu Roman Greguš však nevidí situáciu veľmi dramaticky, "zákazníci svoje správanie nezmenia hneď" a chvíľu podľa neho potrvá, kým začnú cez dial up surfovať celé hodiny.
Podľa Telecomu konkurenti dostanú za každý predaný paušálny dial up produkt províziu. Tá však pravdepodobne na rozširovanie kapacity stačiť nebude.
Podľa Březnu je z hľadiska chýbajúcej veľkoobchodnej ponuky dôležitý postoj regulátora - Telekomunikačného úradu. "Príklady z okolitých krajín, napríklad z Nemecka, potvrdzujú trend, že definícia regulovaných produktov sa postupne z tradičných hlasových služieb rozširuje aj na oblasť internetových, prípadne ďalších nových multimediálnych služieb," hovorí.
Na druhej strane však Března poukazuje, že podobný produkt už niekoľko mesiacov úspešne ponúkajú aj mobilní operátori a k diskusiám o veľkoobchodnom modeli zatiaľ nedošlo.
Koľko stojí internet bez obmedzenia
Orientačné ceny paušálneho pripojenia do internetu (vrátane DPH)
Klasické vytáčané pripojenie | Klasické vytáčané pripojenie 2 | Orange | EuroTel |
ST Standard 296,30 Sk | ST Standard 296,30 Sk | paušál Flexi 119 Sk | paušál 55Viac 474,80 Sk |
Praktik doma (Nextra) 297,50 Sk | Paušál Nočný prístup (Slovanet) 92,80 Sk | Orange World maxi 831,80 Sk | Data Non Stop 1178,10 Sk |
Rodinný internet 355,80 Sk | Rodinný internet 355,80 Sk | ||
Mesačné náklady na internet | |||
949,60 Sk | 744,90 Sk | 950,81 Sk | 1652,90 Sk |
zdroj:www.eurotel.sk, www.telecom.sk, www.slovanet.sk, www.nextra.sk, www.orange.sk