Návštevník Krakova môže v týchto dňoch priamo na rôznych múroch mesta vidieť originálne spojenie komiksu a graffiti. Tvorcom a scenáristom projektu je Kamil Smialkowski (1971). Vyštudovaný polonista sa okrem literatúry venuje kabaretu a produkcii kníh. Jeho komiks September 1939 o začiatku druhej svetovej vojny sa dokonca dostal na prieberčivý nemecký trh. Pre príbeh spätý s mestom, kde už osem rokov žije, si Smialkowski zvolil súčasnú interpretáciu slávnej legendy o drakovi skrytom v útrobách vrchu Wawel a udatnom obuvníkovi, ktorý ho dômyselnou ľsťou porazil. Z otrepanej turistickej historky však našťastie nenechal kameň na kameni. Na vizuálne spracovanie oslovil dvanástich kresličov a sprejerov z Poľska, USA a Nemecka. Smer k ďalšiemu pokračovaniu príbehu je vyznačený priamo na obrázkoch. Rozmanité streetstylové techniky a štýly spája suverénne napísaný scenár do súdržného celku s evidentnou ambíciou vykročiť z geta konvencií populárneho umenia ulice. Ironický, komiksový variant dračieho mýtu sa stal medzičasom novým sprievodcom po topografii Krakova z pohľadu mladých anonymných výtvarníkov ukrytých za pseudonymami ako Meks, Arys či Jersey Joe.
Tradičnejší prístup a formu knižného komiksu zvolili tvorcovia českej čiernobielej graphic novel Hlavní nádraží z novej produkcie vydavateľstva Labyrint. Scenárista Jaroslav Rudiš a ilustrátor Jaromír 99 splnili sľub a v priebehu roka pripravili pokračovanie úvodnej časti kresleného románu Bílý potok. Hlavný hrdina Alois Nebel v "dvojke" opúšťa vidiecke prostredie, kde celý život robil výpravcu a vydáva sa do vytúženej Prahy.
Výsostne mestská téma Rudišovi zjavne sadla. Skratkovitý príbeh pôsobí oproti úvodnému dielu autentickejšie, spleť postáv dôveryhodnejšie a prepracovanejšie. Novátorské z hľadiska tunajšej tradície žánru je časté využívanie postupov literatúry faktu či intertextuálneho odkazu z internetového magazínu. Viacrozmernosť hlavnej postavy dotvára jej zasadenie do historického kontextu, Nebel totiž naďalej disponuje zvláštnou schopnosťou vidieť do minulosti. Uzavretý priestor rozľahlej hlavnej pražskej železničnej stanice je mikrosvetom, kde jazdil "Masaryk, Beneš, Hácha, Gottwald, Zápotocký, Svoboda a dvakrát i ten novej. Dneska se ale politici vlaků štítěj." Pestrú zmes postavičiek, čo uviazli na nádraží tvoria pankáči, alkoholici, skrachovaní podnikatelia i potulní predavači, no mihnú sa tiež bizarní japonskí antropológovia, čo skúmajú české nápisy na záchodoch.
Skúsený kreslič Jaromír 99 sa prispôsobil téme a dospel k výraznejšej expresívnosti výrazu, ktorá sa väčšmi hodí k temného príbehu padlých duší, čo podstupujú aj skupinovú terapiu v blázinci. Jeho suverénny kresliarsky rukopis hravo zvláda kontrasty svetla a tieňa i netradičné štruktúrovanie textu a obrázkov. Zásluhou profesionálneho grafického spracovania sa môže rodiaca sa, priebojná séria suverénne radiť k tomu najlepšiemu, čo v Európe v tomto žánri momentálne vzniká. Kult hlavnej postavy sa už rozvíja na obsahovo bohatej webovej stránke www.aloisnebel.com. Zostáva len tešiť sa na ukončenie trilógie, ktoré je naplánované na jeseň budúceho roka.