Reklamácia neodkladá platbu

"Dostala som vyúčtovanie za odber plynu za prvý polrok tohto roka," hovorí Katarína z Bratislavy. "Nedoplatok bol obrovský, presahoval 13-tisíc korún, a zároveň mi zvýšili preddavok za plyn. V dome kúrime plynom, ale aj napriek tomu suma to bola privysok

á, zvlášť, keď si uvedomíme, že polovica z fakturovaného obdobia predstavuje teplejšie mesiace. Plynomer však neukazoval taký stav ako na faktúre. Rozdiel bol asi tisíc kubíkov. Podala som osobne reklamáciu, ale nebola som jediná, ktorá sa sťažovala práve na to, že faktúra nezodpovedala skutočnej spotrebe. Napriek tomu, že robili osobne odpočet, číslo nesúhlasilo. Celá záležitosť sa však vyriešila, reklamáciu mi uznali a preddavok znížili."

Vysoké nedoplatky sú odvodené od veľmi dlhého výplatného obdobia - spravidla ročného, hovorí podpredseda rady Združenia slovenských spotrebiteľov Jozef Lounek. Podľa neho spotrebiteľ málokedy sleduje pravidelne spotrebu plynu, možno len v prípade, že ním kúri. "Stáva sa, že je poškodený plynomer, ale skutočnosť sa zistí až pri ročnom odpise."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Pri reklamácii sa môže zákazník oprieť o Občiansky zákonník a zákon na ochranu spotrebiteľa č. 634/92 Zb., novelizovaný zákonom č. 137/98 Z.z. Zákon pritom hovorí jasne, že dodávateľ musí vybaviť reklamáciu bezodkladne, najneskôr do tridsať dní, a má povinnosť spotrebiteľa písomne upovedomiť o spôsobe vybavenia. Žiaľ, kladne vybavených reklamácií je len malé percento. Z mojich skúseností viem, že ak zistí technik poruchu, ktorá nebola spôsobená odberateľom, alebo sa podarí zistiť napojenie piráta na prívodné potrubie," tvrdí Lounek.

Podľa neho v poslednom období sa vyskytujú reklamácie, ktoré sú spôsobené chybnými vstupnými údajmi alebo chybnou úpravou počítačového programu. "Tu vstupuje do hry ľudský faktor. Povinná kontrola účtov je nedôsledná, niekedy nedostatočne kvalifikovaná a neodhalí chybu, a čo je zaujímavé, veľmi často v neprospech spotrebiteľa." Ak vaša reklamácia v prípade vysokých účtov bude zamietnutá, obráťte sa na Slovenskú energetickú inšpekciu alebo na Energetickú agentúru, aby preverili takýto účet, radí Lounek. "Ak spotrebiteľ nie je spokojný ani po takejto kontrole a cíti sa poškodený, ostáva mu možnosť obrátiť sa na súd."

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej upozorňuje Lounek, reklamácia podľa zákona nemá odkladný účinok a takúto faktúru treba zaplatiť. "Často však stačí prejaviť ochotu, že po preukázaní opodstatnenosti výšky faktúry bude záväzok vyrovnaný. Spotrebiteľ, ktorý nedoplatok vyrovná a následne sa preukáže chyba fakturácie, má nárok žiadať náhradu za obdobie vybavovania reklamácie - úrok, prípadne ďalšie možnosti v zmysle Občianskeho zákonníka," dodal Lounek.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu