Vzhľadom na zvýšenie cien energií mnohé domácnosti dôkladnejšie sledujú svoje účty elektriny a spotrebu plynu. Nejeden spotrebiteľ dostal faktúru, ktorá mu zdvihla adrenalín. Nedoplatok fakturovaný plynárňami bol neúnosne vysoký a stav plynomeru ukazoval úplne iné číslo, aké figurovalo na faktúre.
"Ak zákazník nie je pri spisovaní stavu plynomeru doma, nemohol sa urobiť odpočet. Odberateľ zároveň nereflektoval na korešpondenčný lístok a neposlal informáciu o skutočnej spotrebe plynu a ani ju nenahlásil na zákazníckom mieste, potom vychádzame zo spotreby minulých období a fakturujeme len odhadnutú spotrebu," tvrdí hovorkyňa Slovenského plynárenského podniku Dana Kršáková.
Podľa SPP spravidla takto vznikajú rozdiely a zvlášť vtedy, keď spotreba zákazníka nie je rovnomerná, ale počas roka výrazne kolíše. "Dôvodom rozdielu medzi stavom plynomeru a faktúrou môže byť aj chyba pri odpise, či už ju spôsobí osoba, ktorá odpis robí, alebo sám zákazník nadiktuje zlé údaje. Často stačí posunúť desatinnú čiarku. Je tu však malá pravdepodobnosť, že k chybe prišlo spracovávaním dát," tvrdí Kršáková.
Pri akýchkoľvek pochybnostiach sa môže odberateľ obrátiť na príslušné zákaznícke centrum a reklamovať vzniknutú odchýlku. "Vo väčšine prípadov sa prekontroluje skutočný stav plynomeru. Faktúru možno písomne alebo osobne reklamovať v každom zákazníckom centre."
Faktúra za spotrebu zemného plynu s vysvetlivkami - kliknutím obrazok zväčšíte
Zoznam zákazníckych centier bol začiatkom roka spolu s faktúrami distribuovaný do všetkých domácností a firiem. Kompletný zoznam s adresami a telefónnymi číslami je uvedený aj na webovej stránke www.spp.sk .
Ak ide o oprávnenú reklamáciu, odberateľ nemusí zaplatiť nedoplatok, ale plynárne mu vystavia novú faktúru. "Na vybavenie reklamácie máme tridsať dní zo zákona, ak to je možné, vybavujeme reklamácie skôr. Predpokladáme, že pri novej cyklickej fakturácii sa lehota skráti," tvrdí Kršáková. SPP podporuje bezhotovostnú formu platobného styku, je výhodnejšia a rýchlejšia ako poštou prostredníctvom SIPO poukážok. Ak odberateľ chce zmeniť spôsob platby, musí prísť osobne alebo požiadať telefonicky príslušné zákaznícke centrum o zaslanie formuláru.
Ako je to s cenou?
Cena plynu sa skladá z dvoch zložiek. Jedna zahŕňa fixnú mesačnú sadzbu a druhou je premenlivá sadzba. Fixná mesačná sadzba, ako vyplýva už z jej názvu, je pevná cena a slúži na úhradu čiastočných nákladov spojených s prevádzkou a údržbou plynárenskej siete, nie je to však platba za plynomer. Táto zložka nie je viazaná na výšku odobraného množstva zemného plynu. Závisí od toho, do ktorej kategórie odberateľov zákazník patrí. Premenlivá zložka má pevne stanovenú cenu za jeden kubický meter spotrebovaného plynu.
Preddavky za plyn
Slovenský plynárenský priemysel nevystavuje preddavkové faktúry pre maloodberateľov. Domácnosti dostávajú iba inkasný lístok SIPO alebo realizujú platby priamo bankovým prevodom. "Čo sa týka preddavkov, tak tie sa vypočítajú zo spotreby predchádzajúcich období. Vždy jedna dvanástina predpokladanej spotreby," hovorí Kršáková. Po každej fakturácii sa tento stav prehodnocuje, podľa toho, či výrazne klesá, alebo stúpa spotreba plynu, a preddavky sa upravia.
Zmena zúčtovacieho obdobia
Postupne prejdú všetci maloodberatelia a domácnosti na nový spôsob odčítavania spotreby zemného plynu. To znamená, že každý mesiac v roku bude odčítaná a fakturovaná iná skupina odberateľov, a nie naraz, ako to bolo doteraz. Dĺžka fakturačného obdobia je naďalej dvanásť mesiacov. Odpočty budú vykonávať interní zamestnanci SPP a na požiadanie budú povinní preukázať sa služobným preukazom s identifikačnými údajmi.
Porovnanie cien plynu v roku 2003 a 2004
ročný odber v m3 fixná mes. sadzba v Sk/mesiac sadzba za objem v Sk/m3
2003 2004 2003 2004
0-200 18,01 18,80 10,26 14,92
200-1700 60,76 106,47 7,70 9,66
1700-6500 230,34 161,73 6,50 9,27
6500-60 000 - 245,44 - 9,12
Autor: Adriana Prikrylová