Stará Octavia
Kúpa automobilu nebýva ľahkým rozhodnutím, najmä ak ide o drahšie autá nižšej strednej triedy. Vďaka odchádzajúcim generáciám vozidiel Opel Astra a Škoda Octavia sa stala nižšia stredná (kompaktná) trieda pre slovenského zákazníka prístupnejšou. Staršie modely sú cenovo zvýhodnené, ešte stále moderné a mali by mať "vychytané muchy".
Nová generácia oboch automobilov prináša novú techniku, viac bezpečnosti, nový imidž a prestíž.
Oplatí sa rodinám a podnikateľom kúpiť starší, rokmi preverený, ale opozeraný model alebo čakať na horúcu novinku s najmodernejšou technikou a vyššou cenou? Pomocnú ruku pri rozhodovaní ponúka naša príloha súhrnných informácií o oboch dosluhujúcich modeloch a ich nástupcoch.
Škoda Octavia
História
Škoda Octavia debutovala v septembri 1996 s päťdverovou karosériou, priečne uloženým motorom, pohonom prednej nápravy a na podvozkovej platforme VW Golf IV. Na jar 1998 prichádza druhá karosárska verzia kombi a motor 1,8 Turbo. V jeseni v roku 1999 predstavila Škoda pohon všetkých kolies 4 x 4 a v roku 2000 prichádza kozmeticky upravená Octavia, ako aj športový model RS. Súčasná Octavia mala premiéru na tohtoročnom ženevskom autosalóne.
Ako ich odlíšiť
Pri nástupe novej generácie Octavie zverejnila automobilka Škoda úmysel vyrábať súčasný model do roku 2005. Aby mohli zákazníci odlišovať novú generáciu od starej, od 27. mája tohto roku je v platnosti označenie starej Octavie ako Octavia Tour prípadne Octavia Combi Tour.
Plusy Škody Octavia Tour (stará Octavia)
* nízke ceny náhradných dielcov,
* úsporné naftové motory, veľký batožinový priestor, vyrovnané jazdné vlastnosti,
* možnosť pohonu 4 x 4,
* bezpečná karoséria,
* široké príplatkové vybavenie,
* možnosť kúpiť Octaviu Combi Tour ako úžitkový automobil kategórie N1,
* široká sieť predajní a servisov Škoda na celom území Slovenska (85 predajní).
Mínusy
* málo miesta na zadných sedadlách (krátky rázvor náprav), masívna prístrojová doska,
* nízka svetlosť podvozka pod prednou nápravou,
* citlivé ložiská na prednej náprave,
* málo odkladacích priestorov, úzke boxy vo dverách,
* konzervatívny a opozeraný vzhľad,
* iba štyri opierky hlavy
* dva trojbodové pásy na zadných sedadlách.
Cena práce pre servis
Škoda vrátane DPH
(cena sa môže líšiť v závislosti od regiónu a prevádzky, napríklad na strednom Slovensku sa pohybuje okolo 571 Sk/hod)
Mechanické práce 620Sk/h
Klampiarske práce 740Sk/h
Lakovacie práce 740 Sk/h
Predpísané servisné prehliadky do 100 000 km - Škoda Octavia Tour
Základný servisný interval je 15 000 km s možnosťou predĺženia podľa okolností na 30 000 km. Teda na 100-tisíc kilometrov pripadá maximálne šesť prehliadok, priemerná cena prehliadky je asi 5000 korún. Počas servisnej prehliadky sa mení olej, olejový filter, vzduch. filter, vykonáva sa kontrola podvozku, bŕzd, výmena sviečok (raz za 60 000 km), prípadne výmena prevodového oleja. Podľa schopnosti a vyťaženosti servisu trvá jedna prehliadka 2 - 5 hodín.
Súčasťou prehliadky môže byť výmena opotrebovaných súčiastok, pričom interval je veľmi individuálny. Podľa skúseností mechanikov sa menia brzdové platničky na starej Octavii menia po 60 000 km a stoja asi za 2535 Sk.
Koľko sa čaká na Octaviu
Ešte stále majú díleri značky Škoda niekoľko vozidiel Octavia Tour na skladoch. Výroba starej Octavie na objednávku trvá maximálne 4 - 6 týždňov od podpisu zmluvy. Na novú Škodu Octavia sú štandardné čakacie lehoty dva mesiace.
Záruky na Škodu Octavia Tour
* 2 roky na motor a ostatné časti vozidla
* 10 rokov na odolnosť karosérie voči korózii
* 3 roky na lak
Záruky na nový model Škoda Octavia
Mechanika 2 roky
Lak 3 roky
Prehrdzavenie karosérie 12 rokov
Interval servisných prehliadok pre benzínové a naftové motory novej Octavie sú flexibilné , kontrolované systémom VIV, maximálne 30 000 km alebo 2 roky
Čo prináša nový model
* Okrem podvozku a pevnejšej karosérie vyniká nová Octavia interiérom.
* V porovnaní s predchodkyňou sa zväčšil priestor na zadných sedadlách, zvýšil sa objem batožinového priestoru a odkladacích priestorov, pracovisko vodiča je lepšie usporiadané a použité kvalitnejšie materiály.
* V motorovej palete sa objavili aj najnovšie motory koncernu Volkswagen (2,0 TDI, 2,0 FSI, 1,6 FSI) i špičková automatická prevodovka DSG.
Orientačné ceny náhradných dielcov pre vozidlá Škoda Octavia Tour a Škoda Octavia (motory 1,4l a 1,6l) ceny sú uvedené s DPH
Originálny náhradný dielec Cena dielca Octavia - Tour (Sk) Cena dielca Nová Octavia (Sk)
Predný blatník 4000 4900
Predná kapota 8500 8900
Predný svetlomet 4800 5400
Zadné svetlo 1600 2500
Predné dvere 10 400 10 700
Zadné dvere 10 400 10 700
Čelné sklo 5050 5000
Spätné zrkadlo (s elek- trickým vnútrom) 3 900 -
Zadný tlmič výfuku (posledný diel) 5 500 -
Predný nárazník 5600 7400
Zadný nárazník 5930 9300
Sada tlmičov 17 000
Pozn: Každý obchodník Škoda si môže stanoviť vlastné ceny. Importér predpisuje výšku sadzby na záručné opravy.
Porovnanie cien vybraných modelov Škoda Octavia Tour a nová Škoda Octavia
Motor a vybavenie Cena - Octavia Tour (Sk) Cena - nová Octavia (Sk)
1,4 -16 V (55 kW/ 75 k) Classic 464 990 499 990
1,6-16 V (75 kW/ 102 k) Classic 494 900 544 490
1,9 TDI PD (74 kW/ 101k) Ambiente 659 990
1,9 TDI (66 kW/ 90 k) Ambiente 599 990
Na uvedené ceny sa nevzťahujú akcie
Porovnanie vybavenia "Ambiente" modelov Octavia Tour a new Octavia s motorom 1,6 16 V
Škoda Octavia Tour 1,6 16 V
Bezpečnosť
2 x airbag, ABS, MBA, ASR, integrované hmlovky
Komfort
posilňovač riadenia, plnohodnotná rezerva, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, nastaviteľná bedrová opierka, centrálne zamykanie, el. ovládané predné okná, peľový filter, palubný počítač, delené zadné sedadlá, elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá
Škoda Octavia Tour 1,6 16 V
Bezpečnosť
4x airbag, ABS, MSR, MBA, ASR, prerušenie prívodu paliva pri náraze, predné hmlovky, päť opierok hlavy, vzadu všetky trojbodové pásy
Komfort
Centrálne zamykanie, peľový filter, klimatizácia Climatic, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča aj spolujazdca s nastaviteľnou bedrovou opierkou, elektricky ovládané predné okná a spätné zrkadlá, tónované sklá, elektromechanický posilňovač riadenia, plnohodnotná rezerva, vonkajší teplomer, palubný počítač