Na Slovensku pôsobí päť zdravotných poisťovní - Všeobecná zdravotná poisťovňa, Vzájomná zdravotná poisťovňa Dôvera, Spoločná zdravotná poisťovňa, Sideria-Istota a Chemická zdravotná poisťovňa Apollo. O platbách poistného informuje každá iným spôsobom.
Chemická zdravotná poisťovňa Apollo
* neplatičom posielajú výzvy. "Predovšetkým idú tie, ktoré sú staršieho dáta a týkajú sa vyšších súm. Časom však dôjdeme k tomu, že informáciu o nezaplatení poistného pošleme klientom už po mesiaci či dvoch od neuhradenia platby," hovorí Ľudovít Snopko, ktorý informuje na bezplatnej zelenej linke poisťovne. Na linke vám informáciu o platbách nepodajú, klient sa musí obrátiť na príslušnú pobočku. "Stačí telefonicky, písomne aj e-mailom, môže však prísť aj osobne," hovorí Snopko.
Poisťovňa má na svojej internetovej stránke vyvesený zoznam neplatičov, ktorí poisťovni dlhujú viac ako desaťtisíc korún. Momentálne ich je 9600 a sú medzi nimi rovnako fyzické, ako aj právnické osoby.
Všeobecná zdravotná poisťovňa
* zoznam dlžníkov sa rozhodla zverejniť v marci tohto roku. Zatiaľ zverejnila len tých, ktorých dlh presahuje viac ako 10 miliónov korún, na zozname je 50 firiem. Ak však klient nezaplatí mesiac či dva poistné, poisťovňa mu informáciu o nedoplatku nepošle. "Je to jeho povinnosť, má si to ustriehnuť," povedali nám v centrále na Ferienčíkovej ulici. Potvrdili nám tiež, že posielajú aj výzvy na zdokladovanie platieb poistného, "ale je to veľmi individuálne, niekomu sa pošle hneď, inému sa výzva nemusí poslať," povedal do telefónu neznámy pán s tým, že svoje meno zverejniť nechce.
Stav platieb sa dá overiť aj telefonicky či písomnou žiadosťou.
Združená zdravotná poisťovňa Sideria - Istota
* písomné ani telefonické informácie o stave účtu neposkytuje. "Nie, čo sa týka dlžného poistného a podobne, musí sa klient zastaviť osobne, pretože cez telefón si nevieme overiť, či je to tá osoba, alebo nie, a to by bolo porušenie osobných údajov," povedala Danica Velgosová na linke Asistenčnej služby poisťovne. Sideria - Istota však ponúka cez internet klientom službu Osobný účet, ktorá im umožňuje sledovať ich náklady za zdravotnú starostlivosť.
Spoločná zdravotná poisťovňa
* na svojej webstránke má uvedenú infolinku pre klientov poisťovne, na ktorej sa môžu informovať o všetkom, čo im nie je zrejmé. Či však na nej informujú aj o výšky platieb, či preplatkov/nedoplatkov na poistnom, sme sa nedozvedeli, keďže sa nám s nikým z poisťovne nepodarilo skontaktovať. (sr)