ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
Klient tak nemá možnosť zistiť, či nemá na zdravotnom poistení nedoplatok či preplatok, alebo či zaňho zamestnávateľ zaplatil povinné poistné.
"Ako živnostníčka si platím zdravotné poistenie už druhý rok sama. Zdalo sa mi, že v apríli mi napriek trvalému príkazu neodišla jedna platba, od Všeobecnej zdravotnej poisťovne som však žiadnu informáciu o nedoplatku nedostala. Tak som tam musela zájsť osobne a zisťovať, či je všetko v poriadku," hovorí Sylvia Poláková z Banskej Bystrice. Nebolo.
"Nie príliš ochotná pani za priehradkou mi povedala, že mám na účte nedoplatok 1080 korún. Ako k tejto sume prišla, mi však nepovedala." Hoci si poistenie sama platí už dva roky, dodnes od poisťovne nedostala ani jednu písomnú informáciu o tom, či je všetko v poriadku. A rovnako to nevie ani jej manžel, ktorý je poistený v poisťovni Dôvera.
Informácia o riadnom platení zdravotného poistenia by pritom pomohla aj k tomu, aby klienti vyvíjali tlak na zamestnávateľov, ktorí za nich neplatia povinné zdravotné poistenie.
"Zdravotné poisťovne nemajú zo zákona povinnosť posielať platcom poistného výpisy o platbách. A živnostníci sú predsa zo zákona povinní platiť si zdravotné poistenie, takže je na nich, aby dbali, aby platby odchádzali včas a v požadovanej výške," hovorí Mário Mikloši z tlačového oddelenia ministerstva zdravotníctva. Podľa neho však každá poisťovňa na požiadanie (písomné, osobné či telefonické) svojmu klientovi zhotoví výpis poistného. "Ľudia o tom však často nevedia."
Raz ročne by podľa neho mali zdravotné poisťovne svojim klientom poslať výpis platieb. Nie všetky to však robia.
V nových zdravotníckych zákonoch sa už s podobnou službou počíta. "Do konca júla bude každá zdravotná poisťovňa nahlasovať Úradu pre dohľad všetkých, ktorí majú k 31. júnu na zdravotnom poistení nedoplatky. Úrad ich upovedomí a nezaplatené poistné bude od nich vymáhať," hovorí Mikloši.
Každý tiež bude mať kartu poistenca, na ktorej budú evidované všetky platby poistenca aj všetky zdravotné výkony, ktoré mu boli poskytnuté. Každý klient poisťovne bude mať možnosť nahliadnuť do svojej karty a skontrolovať si, či je počet platieb a lekárskych výkonov v poriadku.
(sr)