Interscope/Universal
Režisér Buz Luhrman (Tanec v srdci, Romeo a Júlia) pripravil pre divákov najnovšieho filmu, ktorý by sa dal charakterizovať i ako celovečerný videoklip, zmes hitov posledných troch dekád. Žiaden z nich ale nespieva pôvodný interpret. Bono a Gavin Friday prerobili hit T.Rex Children of The Revolution, Christina Aguilera, Lil‘ Kim, Mya a Pink zasa v lete presýtili éter svojím „Voulez-vous coucher avec moi, Ce soir“ z coververzie hitu Patti Labelle Lady Marmalade.
Najviac sa mi však páčia Bowieho Diamond Dogs v podaní Becka a duet McGregora a Jaceka Komana v Roxanne, z ktorej sa stalo tango s gitarou Josého Feliciana. Pesničky striedajú medley zostavené zo skladieb Beatles, Kiss, U2, Phila Collinsa, Eltona Johna. Ewan McGregor a Nicole Kidmanová dokazujú, že vedia i spievať. A pretože sa film odohráva v známom parížskom podniku, tak nám Fatboy Slim v Because We Can predstaví kankán roku 2001.
Amelie from Montmartre
Monitor EMI
Amélia z Montmartru v závere roka príjemne osviežila ponuku slovenských kín. Nemalú zásluhu na tom mala i hudba Yanna Tiersena. Tento skladateľ a multiinštrumentalista (na soundtracku nahral všetky nástroje - od gitary cez akordeón, banjo, vibrafón až po basgitaru) nám ponúka idylickú a charakteristickú francúzsku hudbu zodpovedajúcu vykresleniu Paríža na filmovom plátne. Ústredná melódia Le valse d‘Amélie, J‘y Suis Jamias Alle či záverečná Le valse des monstres vás ani na chvíľu nenechajú na pochybách, kde sa dej odohráva. Okrem pôvodných kompozícií použil Tiersen i skladby zo svojich piatich albumov, takže soundtrack je vlastne akýmsi výberom z jeho tvorby.
Harry Potter and the Sorcerer‘s Stone
Atlantic/Warner Music
Trochu ma prekvapilo, že k filmu Chrisa Columbusa robil hudbu stály spolupracovník Spielberga a Lucasa. Ale predpokladám, že ho príbeh Harryho Pottera očaril rovnako ako milióny čitateľov na celom svete. Aspoň z jeho hudby mám ten pocit. Celým albumom sa tiahne motív zo záverečnej Hedwig‘s Theme, no tentoraz na albume chýba dominantná melódia. Williamsove kompozície miestami pripomínajú Čajkovského, Prokofievovho Petra a vlka či Dannyho Elfmana.
Jeho charakteristický rukopis však naplno poznávame v The Quidditch Match, kde naplno použil obľúbené fanfáry a sláčiky. Ďalší výborný Williamsov soundtrack.
Artificial Intelligence
Warner Sunset/Warner Music
Hudba k filmu AI Umelá inteligencia je v poradí už sedemnástou spoluprácou dvojice Williams-Spielberg. Režisér v booklete hovorí: „Tak ako u väčšiny Johnových kompozícií k mojim filmom ani tentoraz nepotrebujete obrázky. Je to najlepší rozprávač príbehov hudbou všetkých čias.“
Zatiaľ čo Spielbergov film vo svete prijali rôzne, Williamsova hudba, v ktorej sa spája svet ľudí a robotov, mala všade kladnú odozvu. Pretože je skvelá, hoci nie je pre jeho tvorbu typická. Alebo možno práve preto. Napríklad úvodná The Mecha World spája v sebe typický „glassovský“ rytmus s Williamsovou melodikou. K vrcholom albumu patrí nepochybne Monica‘s Theme, v ktorej Williams použil soprán Barbary Bonneyovej ako ďalší hudobný nástroj.
Autor: MIRO ULMAN(Autor je filmový publicista)