kaviarní, zato máme Manga kaviarne. Keď vstúpite, študenti aj biznismani svorne pijú kávu či džús, pofajčievajú a čítajú mangu. Police sú plné komiksových príbehov a zákazník si môže zadarmo vybrať na čítanie, čo sa mu zapáči. Za kávu však musí zaplatiť.
Japonsko je kráľovstvom mangy. Tento druh zábavy je rozšírený rovnako medzi deťmi i dospelými. Ako je možné, že komiksové príbehy majú už desiatky rokov obrovský úspech? Po prvé - všetci čítajú komiksy už v detstve. Pravidelne, každý týždeň kupujú rodičia deťom príbehy na pokračovanie. Manga je obyčajne týždenník, v ktorom je asi desať rôznych príbehov.
Manga pre chlapcov má napríklad zápletku spojenú so športom, karate, rybačkou, teda čímsi, čo deti vzrušuje. Mnohí významní japonskí športovci sa dali na profesionálnu dráhu práve pod vplyvom mangy. Aj ja si živo spomínam na príbeh Karate baka ičidaj, čo v preklade znamená Môj bláznivý život s karate, a ako som bol v tom období do karate zbláznený a tiež sa chcel stať profesionálom.
Ani v dospelosti najmä muži neprestanú čítať mangu. Témy príbehov sa však menia. Tínedžerom ponúkajú vydavateľstvá príbehy o láske, hudbe, cestovateľských dobrodružstvách, biznismani zas čítajú krimi, o mafii, biznise, šoubiznise, prostitúcii, ale aj o histórii a kultúre. Prostredníctvom mangy sa pre nich stáva dostupným aj svet, ktorý inak nemajú možnosť spoznať. Preto je pre mangu oveľa dôležitejší dobrý príbeh než dokonalé ilustrácie. Dôležité je aj to, aby mal príbeh úspech.
Z obrovského množstva manga časopisov sa najlepší predáva v náklade vyše troch miliónov. Súčasťou stratégie časopisu je, že na poslednej stránke nájde čitateľ dotazník. Ak ho vyplní a bude vyžrebovaný, vyhrá drahú počítačovú hru, dovolenku či automobil. Čitatelia majú za úlohu vybrať najlepší a najhorší príbeh. Vydavateľ si tak robí prieskum o popularite jednotlivých autorov.
Manga biznis je krutý. Slabý autor je vyhodený z minúty na minútu. Naopak, najúspešnejšieho dokáže vydavateľ uctievať ako váženého učiteľa, veď tritisíc ľudí si týždenne kupuje časopis práve kvôli jeho príbehu. Ak ho redakcia stratí, ďalšia po ňom okamžite skočí! Hovorí sa, že vydavateľstvo, ktoré má manga sekciu, nikdy nezbankrotuje.
Z úspešného príbehu sa po dvoch-troch rokoch vydá kniha. Autor opäť zarobí a dá sa povedať, že v Japonsku je to jedna z ciest, ako sa stať milionárom. Cesta k miliónu je však dlhá a strastiplná. Život autorov komiksových príbehov je plný tlaku zo strany vydavateľov aj čitateľov. V Japonsku nikto nad kresleným príbehom nemávne rukou ako nad bezcenným brakom. Je to úspešný ťažký priemysel.
MASAHIKO