Kia podpísala s vládou mäkšiu zmluvu ako PSA

Kórejskému investorovi vyplývajú zo zmluvy menšie záväzky voči Slovensku ako Francúzom, niektoré jej body sú nezaväzujúce

Na lánoch pri Žiline sa zatiaľ len preháňajú buldozéry pri odtraňovaní ornice v rámci archeologického prieskumu. V niektorých prípadoch bez súhlasu vlastníkov. FOTO SME - AUTOR

Kórejskému investorovi vyplývajú zo zmluvy menšie záväzky voči Slovensku ako Francúzom, niektoré jej body sú nezaväzujúce

Aj keď medzi podpisom zmluvy s francúzskou automobilkou PSA Peugeot/Citroen a juhokórejským automobilovým koncernom Kia/Hyundai ubehlo len niekoľko mesiacov, existujú medzi oboma dohodami rozdiely. Z tých častí zmlúv, ktoré na niekoľko hodín zverejnilo ministerstvo hospodárstva na svojej internetovej stránke, vyplýva, že povinnosti a záväzky sú rovnomernejšie rozložené v prípade zmluvy s francúzskym investorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Predpoklady a záväzky

Medzi najvýznamnejšie rozdiely patrí to, že ak slovenská strana splní, k čomu sa zaviazala v oblasti štátnej pomoci a investičných stimulov, Francúzi sa na odplatu zaväzujú vybudovať projekt v odhadovanej hodnote 700 miliónov eur. Kórejčania však v zmluve len "predpokladajú", že automobilku pri Žiline vybudujú. Celková investícia 550 miliónov eur za Kia Motors a jej dodávateľa súčiastok Hyundai Mobis je v zmluve uvedená najmä preto, že na ňu má nadviazať ďalšia pomoc štátu.

Kórejčania pritom nemajú stanovenú žiadnu povinnosť investovať akúkoľvek minimálnu sumu. "Ak spoločnosť Kia nezrealizuje investičný plán, nebude sa to považovať za porušenie zmluvy," píše sa v zmluve. Oproti tomu, ak PSA Peugeot/Citroen projekt nezrealizuje z vlastnej viny do roku 2006, vráti slovenskej strane už vykúpený pozemok pri Trnave "spolu so všetkými zlepšeniami", teda už vybudovanou infraštruktúrou za štátne peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

V oboch prípadoch priama štátna pomoc predstavuje Európskou úniou povolených 15 percent z hodnoty investície. Ak však spoločnosť Kia nezrealizuje všetky investície stanovené v investičnom pláne, "nebude sa od nej vyžadovať žiadna ďalšia investícia, alebo vrátenie akejkoľvek už získanej štátnej pomoci". V zverejnenej zmluve s Francúzmi sa podobné ustanovenie nenachádza.

Štátna pomoc dodávateľom

Rovnako v zmluve s francúzskym koncernom nie je nijaká zmienka o tom, že by sa cez slovenský štátny rozpočet mala poskytovať štátna pomoc a podpora zahraničným dodávateľom. Zmluva s Kia takúto klauzulu má a podpora závisí od toho, či "bude mať Slovensko vo svojom štátnom rozpočte k dispozícii príslušné prostriedky". Napriek tomu má Kia úplnú zmluvnú voľnosť pri výbere dodávateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Odlišný dôraz na zamestnávanie

Rozdiely sú badateľné aj v ponímaní otázky zamestnanosti a rekvalifikácie. Štát obom firmám poskytne v tejto súvislosti dotácie v hodnote približne 70-tisíc korún. Kým zmluva s PSA hovorí o 70-tisícoch na zamestnanca, zmluva s Kia o 1750 eur "za každé pracovné miesto utvorené v rámci Projektu, bez ohľadu na to, kto bol prijatý na dané pracovné miesto".

Na rekvalifikáciu a zaškolenie zamestnancov majú Francúzi približne 480 miliónov korún, Kórejčania zhruba o sto miliónov menej. Nábor pracovnej sily, ktorý bude uskutočňovať mesto Trnava alebo príslušný úrad práce, je však známy len zo zmluvy s Peugeotom: "Plán náboru pracovnej sily pre závod v Trnave bude zahŕňať mediálne prezentácie, pracovnú inzerciu, zriadenie a prevádzku náborového centra v Trnave, proces výberu uchádzačov a rekvalifikáciu kandidátov uchádzajúcich sa o zamestnanie v spoločnosti Trnavainvest" (dnes Invest Trnava).

SkryťVypnúť reklamu

V tejto zmluve je dokonca upravené aj to, že slovenská strana má zriadiť autobusovú linku, zabezpečiť ubytovanie zamestnancov a postarať sa o to, aby Stredná priemyselná škola v Trnave "prispôsobila do maximálnej možnej miery svoje vybavenie a študijné programy požiadavkám zahraničného investora".

Vypovedanie zmluvy

Zverejnená zmluva s francúzskym investorom neobsahuje žiadne ustanovenia ohľadom vypovedania zmluvy, zato s kórejským áno. Ak Kia dokončí svoju investíciu, môže odstúpiť od zmluvy kedykoľvek podľa svojho uváženia, výpovedná lehota je 90 dní. V takomto prípade nebude mať Kia žiadnu povinnosť vrátiť získanú štátnu pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 316
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 130
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 898
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 874
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 382
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu