Na lánoch pri Žiline sa zatiaľ len preháňajú buldozéry pri odtraňovaní ornice v rámci archeologického prieskumu. V niektorých prípadoch bez súhlasu vlastníkov. FOTO SME - AUTOR
Kórejskému investorovi vyplývajú zo zmluvy menšie záväzky voči Slovensku ako Francúzom, niektoré jej body sú nezaväzujúce
Aj keď medzi podpisom zmluvy s francúzskou automobilkou PSA Peugeot/Citroen a juhokórejským automobilovým koncernom Kia/Hyundai ubehlo len niekoľko mesiacov, existujú medzi oboma dohodami rozdiely. Z tých častí zmlúv, ktoré na niekoľko hodín zverejnilo ministerstvo hospodárstva na svojej internetovej stránke, vyplýva, že povinnosti a záväzky sú rovnomernejšie rozložené v prípade zmluvy s francúzskym investorom.
Predpoklady a záväzky
Medzi najvýznamnejšie rozdiely patrí to, že ak slovenská strana splní, k čomu sa zaviazala v oblasti štátnej pomoci a investičných stimulov, Francúzi sa na odplatu zaväzujú vybudovať projekt v odhadovanej hodnote 700 miliónov eur. Kórejčania však v zmluve len "predpokladajú", že automobilku pri Žiline vybudujú. Celková investícia 550 miliónov eur za Kia Motors a jej dodávateľa súčiastok Hyundai Mobis je v zmluve uvedená najmä preto, že na ňu má nadviazať ďalšia pomoc štátu.
Kórejčania pritom nemajú stanovenú žiadnu povinnosť investovať akúkoľvek minimálnu sumu. "Ak spoločnosť Kia nezrealizuje investičný plán, nebude sa to považovať za porušenie zmluvy," píše sa v zmluve. Oproti tomu, ak PSA Peugeot/Citroen projekt nezrealizuje z vlastnej viny do roku 2006, vráti slovenskej strane už vykúpený pozemok pri Trnave "spolu so všetkými zlepšeniami", teda už vybudovanou infraštruktúrou za štátne peniaze.
V oboch prípadoch priama štátna pomoc predstavuje Európskou úniou povolených 15 percent z hodnoty investície. Ak však spoločnosť Kia nezrealizuje všetky investície stanovené v investičnom pláne, "nebude sa od nej vyžadovať žiadna ďalšia investícia, alebo vrátenie akejkoľvek už získanej štátnej pomoci". V zverejnenej zmluve s Francúzmi sa podobné ustanovenie nenachádza.
Štátna pomoc dodávateľom
Rovnako v zmluve s francúzskym koncernom nie je nijaká zmienka o tom, že by sa cez slovenský štátny rozpočet mala poskytovať štátna pomoc a podpora zahraničným dodávateľom. Zmluva s Kia takúto klauzulu má a podpora závisí od toho, či "bude mať Slovensko vo svojom štátnom rozpočte k dispozícii príslušné prostriedky". Napriek tomu má Kia úplnú zmluvnú voľnosť pri výbere dodávateľov.
Odlišný dôraz na zamestnávanie
Rozdiely sú badateľné aj v ponímaní otázky zamestnanosti a rekvalifikácie. Štát obom firmám poskytne v tejto súvislosti dotácie v hodnote približne 70-tisíc korún. Kým zmluva s PSA hovorí o 70-tisícoch na zamestnanca, zmluva s Kia o 1750 eur "za každé pracovné miesto utvorené v rámci Projektu, bez ohľadu na to, kto bol prijatý na dané pracovné miesto".
Na rekvalifikáciu a zaškolenie zamestnancov majú Francúzi približne 480 miliónov korún, Kórejčania zhruba o sto miliónov menej. Nábor pracovnej sily, ktorý bude uskutočňovať mesto Trnava alebo príslušný úrad práce, je však známy len zo zmluvy s Peugeotom: "Plán náboru pracovnej sily pre závod v Trnave bude zahŕňať mediálne prezentácie, pracovnú inzerciu, zriadenie a prevádzku náborového centra v Trnave, proces výberu uchádzačov a rekvalifikáciu kandidátov uchádzajúcich sa o zamestnanie v spoločnosti Trnavainvest" (dnes Invest Trnava).
V tejto zmluve je dokonca upravené aj to, že slovenská strana má zriadiť autobusovú linku, zabezpečiť ubytovanie zamestnancov a postarať sa o to, aby Stredná priemyselná škola v Trnave "prispôsobila do maximálnej možnej miery svoje vybavenie a študijné programy požiadavkám zahraničného investora".
Vypovedanie zmluvy
Zverejnená zmluva s francúzskym investorom neobsahuje žiadne ustanovenia ohľadom vypovedania zmluvy, zato s kórejským áno. Ak Kia dokončí svoju investíciu, môže odstúpiť od zmluvy kedykoľvek podľa svojho uváženia, výpovedná lehota je 90 dní. V takomto prípade nebude mať Kia žiadnu povinnosť vrátiť získanú štátnu pomoc.