Najlepšou a najlacnejšou reklamou sú články v zahraničných médiách. Za nimi často stojí lobing a úsilie slovenských diplomatov. "Novinári sú špeciálna skupina ľudí, ktorých si človek musí obchádzať. Je to na osobnej báze, každá krajina má svoj okruh novinárov, s ktorými užšie pracuje," povedal slovenský veľvyslanec v Londýne Ján Dlhopolček.
Naša vláda niekedy novinárom celý výlet na Slovensko aj zaplatí. "Vláda mi pred vstupom vašej krajiny do únie ponúkla, aby som za jej peniaze prišla a urobila niekoľko rozhovorov s vašimi politikmi," hovorí Eva Gaspar, redaktorka portugalského denníka Journal des Negocios. Okrem iného jej interview poskytol aj minister financií Ivan Mikloš.
Ale novinár, ktorý chce písať o Slovensku na vlastnú päsť, má často problém. "Chcel som písať o turistike na Slovensku, ale v Slovenskej agentúre pre cestovný ruch mi povedali, že interview s pánom riaditeľom nemôžem dostať, pretože je zaneprázdnený," hovorí Mark Andress, britský novinár na voľnej nohe, ktorý pracoval na štvorstranovej prílohe o Slovensku pre denník The Financial Times.
"Dosť ma šokoval ich prístup. Veď najjednoduchší spôsob, ako predstaviť cestovný ruch svetu, je rozprávať sa s novinármi veľkých novín," čudoval sa Andress.
Susedná Česká republika dostala svoju reklamu na obrazovky miliónov ľudí po celom svete. Za milión eur si zaplatila televízne spoty vo veľkých televíziách ako napríklad CNN, BBC či Eurosport.
"Tridsaťsekundové reklamné spoty bežali päť týždňov a opakovane ich zhliadlo asi 150 miliónov divákov," povedala Hana Čermáková, tlačová tajomníčka vládnej agentúry Czech Tourism.
Niečo podobné pripravuje aj Slovensko. "Naplánované je to na koniec roka. Spoty sa majú hradiť z prostriedkov štrukturálnych fondov," povedala Viera Norisová z odboru marketingu a propagácie Slovenskej agentúry pre cestovný ruch. Aj v našom prípade pôjde o najväčšie televízie ako CNN či BBC.
Ďalšou možnosťou sú platené inzeráty v novinách. Naposledy vyšla pred niekoľkými týždňami podobná reklama v týždenníku The Economist. Podľa Norisovej však nie sú inzeráty veľmi výhodné. "Najefektívnejšia forma je, keď novinár vidí všetko na vlastné oči a napíše vlastné zážitky." Navyše, ceny sa pohybujú v miliónoch korún.
Okrem turistiky a ekonomických možností, o ktoré sa stará ministerstvo hospodárstva, organizuje diplomacia aj výstavy či koncerty slovenských umelcov. "Naša pozícia je mimoriadne ťažká, lebo publikum napríklad v Ríme či v Paríži je už istým spôsobom presýtené," povedal Stanislav Vallo, šéf odboru kultúrnych stykov na ministerstve zahraničia.
MICHAL FRIŠ