Novinárov si treba obchádzať

Pozvania pre zahraničných novinárov, inzeráty vo veľkých novinách, televízne spoty či výstavy a koncerty. Podobným spôsobom sa Slovensko snaží zviditeľniť vo svete.

Najlepšou a najlacnejšou reklamou sú články v zahraničných médiách. Za nimi často stojí lobing a úsilie slovenských diplomatov. "Novinári sú špeciálna skupina ľudí, ktorých si človek musí obchádzať. Je to na osobnej báze, každá krajina má svoj okruh novinárov, s ktorými užšie pracuje," povedal slovenský veľvyslanec v Londýne Ján Dlhopolček.

Naša vláda niekedy novinárom celý výlet na Slovensko aj zaplatí. "Vláda mi pred vstupom vašej krajiny do únie ponúkla, aby som za jej peniaze prišla a urobila niekoľko rozhovorov s vašimi politikmi," hovorí Eva Gaspar, redaktorka portugalského denníka Journal des Negocios. Okrem iného jej interview poskytol aj minister financií Ivan Mikloš.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ale novinár, ktorý chce písať o Slovensku na vlastnú päsť, má často problém. "Chcel som písať o turistike na Slovensku, ale v Slovenskej agentúre pre cestovný ruch mi povedali, že interview s pánom riaditeľom nemôžem dostať, pretože je zaneprázdnený," hovorí Mark Andress, britský novinár na voľnej nohe, ktorý pracoval na štvorstranovej prílohe o Slovensku pre denník The Financial Times.

"Dosť ma šokoval ich prístup. Veď najjednoduchší spôsob, ako predstaviť cestovný ruch svetu, je rozprávať sa s novinármi veľkých novín," čudoval sa Andress.

Susedná Česká republika dostala svoju reklamu na obrazovky miliónov ľudí po celom svete. Za milión eur si zaplatila televízne spoty vo veľkých televíziách ako napríklad CNN, BBC či Eurosport.

SkryťVypnúť reklamu

"Tridsaťsekundové reklamné spoty bežali päť týždňov a opakovane ich zhliadlo asi 150 miliónov divákov," povedala Hana Čermáková, tlačová tajomníčka vládnej agentúry Czech Tourism.

Niečo podobné pripravuje aj Slovensko. "Naplánované je to na koniec roka. Spoty sa majú hradiť z prostriedkov štrukturálnych fondov," povedala Viera Norisová z odboru marketingu a propagácie Slovenskej agentúry pre cestovný ruch. Aj v našom prípade pôjde o najväčšie televízie ako CNN či BBC.

Ďalšou možnosťou sú platené inzeráty v novinách. Naposledy vyšla pred niekoľkými týždňami podobná reklama v týždenníku The Economist. Podľa Norisovej však nie sú inzeráty veľmi výhodné. "Najefektívnejšia forma je, keď novinár vidí všetko na vlastné oči a napíše vlastné zážitky." Navyše, ceny sa pohybujú v miliónoch korún.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem turistiky a ekonomických možností, o ktoré sa stará ministerstvo hospodárstva, organizuje diplomacia aj výstavy či koncerty slovenských umelcov. "Naša pozícia je mimoriadne ťažká, lebo publikum napríklad v Ríme či v Paríži je už istým spôsobom presýtené," povedal Stanislav Vallo, šéf odboru kultúrnych stykov na ministerstve zahraničia.

MICHAL FRIŠ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 315
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 715
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 127
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 343
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 904
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 873
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu