Daňová exekúcia, pri ktorej daňový úrad aj zablokuje účty, sa riadi zákonom o správe daní a poplatkov. Predtým, než daňový úrad vydá dlžníkovi daňovú exekučnú výzvu, doručí rozhodnutie o exekúcii banke. Tá je povinná blokovať príslušné účty klienta, kým daňový úrad blokovanie nezruší.
"Voči exekučnej výzve sa daňový dlžník môže odvolať, preukázať, že nijaký dlh nemá alebo ho už zaplatil. Môže tak urobiť aj z blokovaného účtu, ale iba so súhlasom príslušného daňového úradu," vysvetľuje hovorca Daňového riaditeľstva Róbert Merva. Odblokovať účty je možné iba so súhlasom správcu dane v prípade, ak bol dlh zaplatený alebo daňový dlžník preukázal, že nijaký dlh nevznikol. Správca dane môže odblokovať účet aj rozhodnutím o rozložení splátok či inom vyrovnaní.
"Daňový úrad mi dodatočne vyrubil daň, s ktorou som sa nestotožnil a nezaplatil som ju," hovorí podnikateľ Juraj z Bratislavy. "Vzápätí mi zablokovali účet v banke a po nejakom čase si predmetnú sumu z neho stiahli. Nemohol som sa dostať k peniazom, čo mi spôsobilo nemálo problémov. Okrem toho daňový úrad po uhradení nedoplatku automaticky nezrušil blokovanie účtu, ale ja som sa musel angažovať v riešení celej situácie. Keď sa úrad dokáže postarať o zablokovanie účtu, mal by ho aj automaticky odblokovať," opisuje skúsenosti so zablokovaným bankovým účtom.
Nie je to však jediná cesta, ako dostať peniaze od nespoľahlivého dlžníka. "Kúpil som si bicykel na splátky, ale splátky som neplatil," tvrdí Tomáš z Bratislavy. Približne po deviatich mesiacoch sa splátková spoločnosť skontaktovala so zamestnávateľom, ktorý po konzultáciách s dlhujúcim zamestnancom začal uhrádzať splátky namiesto neho. "Žiadne penále z omeškania som nespozoroval, ale ja si také veci veľmi nevšímam. Možno som v rámci splátok nejakú pokutu zaplatil, ale nebola veľká," dodal Tomáš, ktorý má dnes svoje záväzky splnené.
"Dodnes neviem, prečo sa to stalo, ale pred pár týždňami po návrate z dovolenky, som mala na účte peniaze, s ktorými som nemohla hýbať," hovorí o svojej skúsenosti so zablokovaným účtom Zuzana. "Trvalo to približne dva týždne, až kým mi zamestnávateľ neposlal na účet ďalšie peniaze. Dva týždne som však márne skúšala osloviť bankomaty na okolí. Napriek tomu, že zostatok na účte podľa výpisu bol, nedostala som z neho ani stovku," dodala.