Slovensko je prvou krajinou v Európe, ktorá používa anglické peoplemetre TARIS 5000 s technológiou GPRS.
BRATISLAVA - Peoplemetre, ktoré majú podať objektívny obraz o sledovanosti slovenských televízií, sú už namontované. Agentúra TNS nainštalovala do 800 domácností asi 1300 peoplemetrov. Prvé oficiálne výsledky budú k dispozícii 15. októbra.
"V každej domácnosti sme nainštalovali toľko peoplemetrov, koľko je v nej televízorov," hovorí Ivan Šimek zo spoločnosti TNS.
Informácia, ktorá domácnosť má doma merač, je tajná a nemali by ju vedieť ani televízne spoločnosti.
"Nič sa nestane, ak to vie najbližšie okolie, ale nesmie to byť verejná informácia, inak domácnosti peoplemeter zoberieme," hovorí Šimek. Podľa neho nikto nemôže o peoplemter požiadať dobrovoľne.
"Domácnosti sme vyberali prísnym metodologickým postupom, na základe rôznych podmienok," hovorí Šimek.
Spoločnosť vychádzala z informácii o sčítaní obyvateľstva. Slovensko má asi 5000 okrskov, z nich vybrali náhodne 1200. Potom zadali do systému asi 130 000 adries domácností, z ktorých náhodne vybrali asi 9000. Do každej poslali list, či by mali záujem spolupracovať na tomto projekte. Pozitívne sa vyjadrilo asi 70 percent oslovených a každú z nich osobne navštívil anketár.
"Pýtali sme sa, koľko majú televízorov, koľko staníc si môžu naladiť, koľko členov má domácnosť, aké majú zvyky pri pozeraní televízie, kedy odchádzajú a prichádzajú domov, či pozerajú cez víkend a podobne," hovorí Andrej Vallo z TNS.
Na základe výsledkov ankety vybrali 800 domácností, kde peoplemetre nainštalovali. Štvrtina z nich sa bude ročne obmieňať.
Za to, že majú doma nainštalovaný peoplemeter, ľudia nedostávajú žiadne peniaze.
"Dostávajú body a máme katalóg, ktorý obsahuje rôzne výrobky a počet bodov, ktoré treba získať na to, aby ste o výrobok mohli požiadať," hovorí Šimek. V katalógu je napríklad mixér, hodinky alebo súprava hrncov. Aby človek získal najhodnotnejšie veci, ako napríklad mini hi-fi súpravu, potrebuje mať doma peoplemeter dlhšie, možno zopár rokov.
"Nemôžeme ľudí motivovať, aby sledovali televíziu, to by bolo ovplyvňovania, darčeky sú skôr symbolické," hovorí Vallo. Body sú napríklad aj za veci, ktoré nemajú súvis so sledovaním televízie, napríklad za narodeniny.