i pristupujúcich štátov - v životnej etape, v ktorej si hľadajú svoje miesto v práci i osobnom živote, budú môcť cestovať, študovať, spoznávať ľudí a pracovať v širšom regióne Európy.
Dôležitým predpokladom je, samozrejme, ovládanie cudzieho jazyka, prípadne jazykov, veľkým plusom je pritom znalosť trhu práce doma i v zahraničí, ako aj schopnosť uplatniť školské či akademické vedomosti v praxi a spoznávať nielen cudzie krajiny, ale aj vlastné okolie.
Projekt Mládež-škola-ekonomika, iniciovaný Nadáciou Alfreda Herrhausena Deutsche Bank, Hilfe zur Selbsthilfe, IZOP-inštitútom z Aachenu a denníkom SME, spája nenásilnou formou všetky uvedené východiská.
Mladí ľudia z Česka, Maďarska, Nemecka, Slovenska, Slovinska a Poľska majú navzájom spolupracovať, nájsť si vhodnú ekonomickú tému, vypracovať odbornú prácu v nemčine a zverejniť ju v partnerských novinách. Ak chcú splniť túto úlohu, musia sa okrem pochopenia problematiky naučiť aj základy žurnalistiky a zvládnuť nemecký jazyk. Informácie, ktoré pritom získajú - o svojom regióne, o rozvoji podnikania, turizmu, zamestnanosti, histórii i súčasnosti - môžu byť prínosom nielen pre nich samých, ale aj pre ich učiteľov, partnerské školy, ako aj pre daný región.
Mladí o EÚ a SlovenskuVstup do EÚ je pre Slovensko veľmi dôležitý. Slovenská republika, ako jeden z malých štátov, je bez pomoci stratená. Nie je možné, aby sa tento štát staral celkom sám o ekonomickú, hospodársku a vojenskú oblasť. A potom, je veľmi dôležité vytvoriť spoločenstvo, ktoré by bolo schopné konkurovať USA. Každá krajina má čo dať EÚ, každá má nápady, históriu a niečo zvláštne. Všetky štáty EÚ si môžu vzájomne pomáhať a robiť ešte viac pre lepší a bohatší svet. Myslím si, že veľká inštitúcia, akou je EÚ, dokáže viac ako malé štátiky, ktoré medzi sebou súperia. Myšlienka spoločného, rozvinutého sveta je stará a fantastická. Vytvorenie svetového spoločenstva je prvým krokom k nemu.
Veronika Medvecká, Gymnázium Martina Hattalu, Trstená
Časový harmonogram súťaže4 jeseň 2004 - príprava a výber tém, podkladov, konajú sa miestne koordinačné konferencie pri vydavateľstvách
* do 31. decembra 2004 je treba odovzdať témy odborných prác do IZOP inštitútu
* marec 2005 - medzibilancia, v regiónoch prebiehajú podujatia, hodnotiace predbežné výsledky a postup prác
* 15. jún 2005 - termín poslania konečných verzií odborných prác do IZOP inštitútu
* júl a august 2005 - IZOP inštitút vyhodnotí práce a vyberie najlepšiu z každého regiónu, čím určí oblastných víťazov
* október 2005 - porota vo Frankfurte nad Mohanom zvolí tri najlepšie práce spomedzi regionálnych víťazov
* november 2005 - slávnostné preberanie cien, prezentácia prác regionálnych víťazov