Nedostatkov našla veľa, za najvýraznejšie pritom označila neprehľadnosť v legislatíve, chýbajúcich špeciálnych pedagógov a chýbajúce špeciálne pomôcky na školách, nedostatok času na individuálnu prácu s integrovanými žiakmi, ale tiež neochotu učiteľov učiť deti, ktoré vyžadujú viac pozornosti a prípravy na vyučovanie ako ostatné.
Postoje učiteľov hovoria, že až polovica z nich považuje žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami "čiastočne za príťaž" alebo za "sťažené podmienky".
Tretina učiteľov považuje integráciu za vhodnú len pre ľahšie druhy postihnutí a porúch. Ako nevhodnú ju považujú u žiakov s mentálnym postihnutím a žiakov s poruchami správania. Tí totiž prekážajú pri práci nielen učiteľom, ale aj žiakom, pretože bývajú nedisciplinovaní a tým narúšajú ostatným sústredenie sa na prácu.
"Celkove je úroveň individuálnej integrácie v stredných školách lepšia ako v základných, vo veľkých mestách dobrá až priemerná, čo súvisí s kvalifikovanosťou učiteľov, dostupnosťou kontaktov, informácií a odborných služieb. Menej vyhovujúca je najmä v malých vidieckych školách," konštatovala Jarmila Žaškovská zo Štátnej školskej inšpekcie.
Medzi integrovanými žiakmi v základných školách dominujú deti s vývinovými poruchami učenia a s mentálnym a telesným postihnutím. Na stredných školách sú to opäť deti s vývinovými poruchami učenia, a s telesným a sluchovým postihnutím. (sr)
Aké nedostatky inšpekcia zistila?
* v prijímaní žiakov so špeciálnymi potrebami dochádza často k integrácii bez súhlasu rodičov a bez odporúčania poradenského centra
* niektoré školy nemajú vypracované individuálne výchovno-vzdelávacie plány, hoci vykazujú integrovaných žiakov. Niekde IVP spracovali bez pomoci špeciálneho pedagóga, pričom nerešpektovali vzorový výchovno-vzdelávací program, schválený ministerstvom školstva pre jednotlivé druhy postihnutí. Školy radšej využívajú vlastné predlohy vypracované poradňami, alebo namiesto vypracovania IVP jednoducho žiakovi len zredukujú časovo-tematický plán na rok
* učitelia si kvôli nejednotnému označeniu v odbornej literatúre mýlia výchovno-vzdelávací program, jeho časť individuálny výchovno-vzdelávací plán, a individuálny výchovno-vzdelávací plán k predmetom. Nevedia sa v nich zorientovať, mýlia si ich alebo ich považujú za totožné
* učitelia pri hodnotení postupujú častejšie podľa metodických pokynov na hodnotenie zdravých žiakov, ako podľa pokynov na hodnotenie žiakov so špeciálnymi potrebami
* učitelia nemajú metodické pokyny na hodnotenie a vyučovanie takýchto žiakov
* kvalifikovanosť a odbornosť učiteľov v triedach s integrovanými žiakmi je dobrá, až veľmi dobrá, ale chýba im špeciálno-pedagogická príprava (ani ju nechcú absolvovať, kvôli očakávanému spoplatneniu vysokého školstva a poplatkom za cestovné), neovládajú potrebné metódy a formy práce s takýmito žiakmi
* vo väčšine škôl sú zastarané a nedostačujúce učebné pomôcky, špeciálne pomôcky takmer úplne chýbajú (učitelia nie sú informovaní o rozdieloch medzi nimi a bežnými pomôckami). Možnosť požičať si pomôcky z poradenských zariadení školy takmer vôbec nevyužívajú
* väčšine škôl chýba špeciálny školský pedagóg
* žiaci s telesným postihnutím často nemajú na bežných školách bezbariérový prístup, sú skôr na prízemí, čím strácajú prístup ku všetkým odborným učebniam
* prístup učiteľov k žiakom so špeciálnymi potrebami býva výrazne ovplyvnený počtom žiakov v triede
* riaditelia škôl a učitelia sa nevyznajú v problematike integrácie
* spolupráca zainteresovaných pri individuálnej integrácii je sporadická, najintenzívnejšia vždy na začiatku školského roka, v priebehu roka skôr pri výskyte problémov.
* výsledky žiakov sú výrazne ovplyvnené názormi rodičov na školskú prácu
* legislatíva pracovného zaradenia osobných asistentov žiakov nie je doriešená.
Zdroj: ŠŠI