V integrácii detí máme výrazné nedostatky

Ako učitelia v základných a stredných školách pristupujú k integrovaným žiakom, ktorí majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby? To od 15. septembra 2003 do 4. februára 2004 zisťovala Štátna školská inšpekcia.

Nedostatkov našla veľa, za najvýraznejšie pritom označila neprehľadnosť v legislatíve, chýbajúcich špeciálnych pedagógov a chýbajúce špeciálne pomôcky na školách, nedostatok času na individuálnu prácu s integrovanými žiakmi, ale tiež neochotu učiteľov učiť deti, ktoré vyžadujú viac pozornosti a prípravy na vyučovanie ako ostatné.

Postoje učiteľov hovoria, že až polovica z nich považuje žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami "čiastočne za príťaž" alebo za "sťažené podmienky".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tretina učiteľov považuje integráciu za vhodnú len pre ľahšie druhy postihnutí a porúch. Ako nevhodnú ju považujú u žiakov s mentálnym postihnutím a žiakov s poruchami správania. Tí totiž prekážajú pri práci nielen učiteľom, ale aj žiakom, pretože bývajú nedisciplinovaní a tým narúšajú ostatným sústredenie sa na prácu.

"Celkove je úroveň individuálnej integrácie v stredných školách lepšia ako v základných, vo veľkých mestách dobrá až priemerná, čo súvisí s kvalifikovanosťou učiteľov, dostupnosťou kontaktov, informácií a odborných služieb. Menej vyhovujúca je najmä v malých vidieckych školách," konštatovala Jarmila Žaškovská zo Štátnej školskej inšpekcie.

Medzi integrovanými žiakmi v základných školách dominujú deti s vývinovými poruchami učenia a s mentálnym a telesným postihnutím. Na stredných školách sú to opäť deti s vývinovými poruchami učenia, a s telesným a sluchovým postihnutím. (sr)

SkryťVypnúť reklamu

Aké nedostatky inšpekcia zistila?

* v prijímaní žiakov so špeciálnymi potrebami dochádza často k integrácii bez súhlasu rodičov a bez odporúčania poradenského centra

* niektoré školy nemajú vypracované individuálne výchovno-vzdelávacie plány, hoci vykazujú integrovaných žiakov. Niekde IVP spracovali bez pomoci špeciálneho pedagóga, pričom nerešpektovali vzorový výchovno-vzdelávací program, schválený ministerstvom školstva pre jednotlivé druhy postihnutí. Školy radšej využívajú vlastné predlohy vypracované poradňami, alebo namiesto vypracovania IVP jednoducho žiakovi len zredukujú časovo-tematický plán na rok

* učitelia si kvôli nejednotnému označeniu v odbornej literatúre mýlia výchovno-vzdelávací program, jeho časť individuálny výchovno-vzdelávací plán, a individuálny výchovno-vzdelávací plán k predmetom. Nevedia sa v nich zorientovať, mýlia si ich alebo ich považujú za totožné

SkryťVypnúť reklamu

* učitelia pri hodnotení postupujú častejšie podľa metodických pokynov na hodnotenie zdravých žiakov, ako podľa pokynov na hodnotenie žiakov so špeciálnymi potrebami

* učitelia nemajú metodické pokyny na hodnotenie a vyučovanie takýchto žiakov

* kvalifikovanosť a odbornosť učiteľov v triedach s integrovanými žiakmi je dobrá, až veľmi dobrá, ale chýba im špeciálno-pedagogická príprava (ani ju nechcú absolvovať, kvôli očakávanému spoplatneniu vysokého školstva a poplatkom za cestovné), neovládajú potrebné metódy a formy práce s takýmito žiakmi

* vo väčšine škôl sú zastarané a nedostačujúce učebné pomôcky, špeciálne pomôcky takmer úplne chýbajú (učitelia nie sú informovaní o rozdieloch medzi nimi a bežnými pomôckami). Možnosť požičať si pomôcky z poradenských zariadení školy takmer vôbec nevyužívajú

SkryťVypnúť reklamu

* väčšine škôl chýba špeciálny školský pedagóg

* žiaci s telesným postihnutím často nemajú na bežných školách bezbariérový prístup, sú skôr na prízemí, čím strácajú prístup ku všetkým odborným učebniam

* prístup učiteľov k žiakom so špeciálnymi potrebami býva výrazne ovplyvnený počtom žiakov v triede

* riaditelia škôl a učitelia sa nevyznajú v problematike integrácie

* spolupráca zainteresovaných pri individuálnej integrácii je sporadická, najintenzívnejšia vždy na začiatku školského roka, v priebehu roka skôr pri výskyte problémov.

* výsledky žiakov sú výrazne ovplyvnené názormi rodičov na školskú prácu

* legislatíva pracovného zaradenia osobných asistentov žiakov nie je doriešená.

Zdroj: ŠŠI

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 421
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 046
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 500
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 065
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 693
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 681
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 601
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu