Typicky sezónnym tovarom je aj pivo. Pivovary po iné roky predávali polovicu produkcie v letných mesiacoch. Tohtoročné chladné a daždivé leto im urobilo škrt cez rozpočet. České aj slovenské pivovary vyčíslili, že tento rok predávajú o 15 až 20 percent menej piva ako vlani.
Kým českí pivovarníci hovoria, že za to môže počasie, ich slovenskí kolegovia to odôvodňujú zvýšenou spotrebnou daňou. Pätnásťpercentný prepad predaja zaznamenal Pivovar Vyškov z južnej Moravy. Podľa riaditeľa podniku Jiřího Piňosa pre chladné počasie zívajú prázdnotou nielen záhrady reštaurácií, ale aj samotné "hospody".
Na Slovensku vidia pivovary príčinu poklesu predaja inde. "Za posledný mesiac jún sme zaznamenali medziročný pokles o 16 percent. Iba chladnejšie počasie takýto prepad vyvolať nemôže," tvrdí riaditeľ združenia pivovarníkov a sladovníkov Roman Šusták. Podľa neho stoja za problémami sektora vyššie spotrebné dane, ktoré od januára zvýšili ceny pre spotrebiteľov. "Za prvý štvrťrok vykázal sektor stratu 192 miliónov," dodal Šusták.
Chladné počasie zabrzdilo túto sezónu aj predaj nealko nápojov. "V predchádzajúcich rokoch boli tieto týždne najteplejšími v roku. Je samozrejmé, že nastal pokles spotreby," vysvetľuje obchodný riaditeľ Poděbradky Jaroslav Barvíř. "Ľudia pijú podľa toho, ako sú smädní. V týchto dňoch, ktoré sprevádza zlé počasie, smädní nie sú," doplnil Pavel Klimeš zo spoločnosti Fontea, ktorá vyrába nealkoholické nápoje.
(tv, čtk, tasr)