FOTO - ČTK
Dve najznámejšie nemecké automobilky, Volkswagen a DaimlerChrysler, musia razantne znížiť výrobné náklady. Problémy Volkswagenu sú známe už dlhší čas. Pred časom uzrel svetlo sveta úsporný program ForMotion. Jeho cieľom je okresať osobné náklady do roku 2011 o 30 percent, aby sa zachránilo čo najviac zo 177 000 pracovných miest v Nemecku.
Na jeseň sa začnú rokovania o novej tarifnej zmluve pre zamestnancov v nemeckých fabrikách Volkswagenu. Najväčšia európska automobilka má veľké problémy s odbytom novej generácie najdôležitejšieho modelu Golf. Jeho predaj je nižší než očakávania analytikov.
VW sa pred časom rozhodol venovať kupujúcim klimatizačné zariadenie v hodnote 1200 eur zadarmo. Tento krok síce zdvíha predaj, tlačí však na ziskovosť. Burzoví experti dokonca nevylučujú, že Volkswagen uverejní v najbližších dňoch takzvané "ziskové varovanie", v ktorom oboznámi verejnosť s menším než plánovaným profitom.
S privysokými nákladmi bojuje aj ďalšia nemecká automobilka DaimlerChrysler. Manažment uvažuje, že presunie v roku 2007 výrobu radu C značky Mercedes z bádensko-würtemberského Sindelfingenu do Brém (a dokonca uvažuje o Južnej Afrike). Informoval závodnú radu sindelfingenskej fabriky, že ak sa neznížia náklady ročne o 500 miliónov eur, potom sa skončí výroba novej generácie Mercedesov radu C v tomto bádensko-würtemberskom závode a o prácu príde približne 6000 zamestnancov.
Zámerom je zrušiť päťminútové prestávky každú hodinu, ako aj 15-percentné príplatky pre "neskorú" zmenu, ktoré DaimlerChrysler poskytuje, keď zamestnanci pracujú po 12. hodine popoludní. Za nočné zmeny dostávajú pracovníci v Sindelfingene 30-percentný príplatok, čo je dvojnásobok brémskeho. Predstavenstvo okrem toho argumentuje, že v Brémach pracujú zamestnanci ročne pri rovnakých nákladoch o dva týždne dlhšie ako v Bádensku-Würtembersku. Manažment navrhuje pracovať v Sindelfingene bezplatne o hodinu viac týždenne, predĺžiť pracovný čas v niektorých oddeleniach na 40 hodín, ako aj pružnejšie nasadzovať učňov v rôznych výrobných oblastiach.
Denník Frankfurter Allgemeine Zeitung upozorňuje, že "musíme byť radi, keď DaimlerChrysler nevyťahuje zahraničnú kartu, ale iba zvažuje medzi nemeckými výrobnými lokalitami". Noviny Süddeutsche Zeitung podotýkajú, že "zamestnanci v Bádensku-Würtembersku si musia položiť otázku, či sa nevzdajú niektorých privilégií, ktoré ich kolegovia v iných závodoch nikdy nepožívali".
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov