Moderovaná skupina je úspešná okrem iného aj preto, že vyžaduje určité základné princípy správania sa v pracovných skupinách. K základným princípom moderácie patrí:
- skupinové procesy je potrebné utvárať tak, aby každý člen skupiny mal možnosť v ktorejkoľvek fáze skupinovej práce vyjadriť svoje názory
- pracovné procesy v skupinách je potrebné utvárať takým spôsobom, aby každý člen skupiny mal kedykoľvek možnosť vidieť, čo sa udialo
- v skupinovej práci platia nasledujúce zásady:
· zbierať názory, nálady a pod.
· usporadúvať príspevky, výpovede a pod.
· zvažovať argumenty, riešenia, príčiny a pod.
· rozhodovať, čo sa má urobiť
Neodporúča sa postupovať naopak, to znamená od rozhodovania smerom ku zbieraniu názorov, pretože by to mohlo tím demotivovať.
Je potrebné dávať prednosť obrazovému vyjadrovaniu názorov pred čisto verbálnym, pretože čisto verbálne vyjadrovanie môže byť málo priehľadné.
Moderácia podporuje aktívnym utváraním procesu komunikácie vlastnú zodpovednosť, otvorenosť a aktívnu spoluprácu všetkých členov skupiny. Moderátor je pritom motorom, ktorý skupinový proces podnecuje a riadi.
Moderovať skupinu teda znamená:
- sprievodné riadenie
- podnecovať a podporovať
- dodávať odvahu vyjadrovať nekonvenčné myšlienky a názory
- viac sa pýtať, než hovoriť
- viac počúvať, než hovoriť
Moderácia predpokladá určitý spôsob komunikácie so skupinou. Moderátor nevystupuje ako niekto, kto vie všetko najlepšie, kto má pohotovo pripravené odpovede a riešenie:
- vedie skupinu v pracovnom zmysle a z hľadiska vzájomných vzťahov
- hľadá príčiny napätia a rozporov, namiesto toho, aby ich potláčal
- dokáže riešiť nejasné situácie a vydržať konflikty
- smeruje skupinu k určitému cieľu tým, že sám seba presadzuje, bez toho, aby sa pritom vzdal svojej riadiacej funkcie
Na to potrebuje určité množstvo metodickej a sociálnej kompetencie.
Metodické kompetencie:
- istota pri uplatňovaní techník skupinovej práce
- vnášať systematickosť do skupinovej práce
- stanoviť spoločne so skupinou cieľ, definovať problémy, zbierať informácie a spracovávať ich
- vytvárať rámcové podmienky a stanoviť priebeh procesov
- udržiavať „červenú niť“
Sociálne kompetencie:
- vytvárať otvorenú konštruktívnu atmosféru
- sledovať spoluprácu v skupine a komunikovať o vývoji skupinového procesu
- všímať si signály ohlasujúce konflikty, príp. o nich hovoriť
- podporovať vlastnú iniciatívu členov skupiny
- sám zostať vecný a neutrálny
- nebyť konkurentom členov skupiny z hľadiska odbornej kompetencie
Moderácia predpokladá u moderátora základný postoj medzi „ja“ a „ty“. Rozhodujúcim aspektom pri moderácii ako forme vedenia je práce zbavená hierarchií. Každý člen tímu sa podieľa na vedení a môže prispieť svojimi skúsenosťami k riešeniu jednotlivých pracovných úloh.
Moderátor plní vzhľadom k tímu niekoľko funkcií: optimalizuje tímové procesy uplatňovaním vhodných techník a súčasne týmto spôsobom podporuje proces vzdelávania tímu. Pretože sa členovia tímu vzdelávajú v rámci procesu, nie sú už tieto techniky duševným vlastníctvom vedúceho tímu, pretože ich po kratšej alebo dlhšej dobe každý člen tímu ovláda. To znamená, že vedenie a požadovanie prechádza na podporovanie.