ako ich volajú, míňajú viac ako bájna generácia X, ktorá bola doteraz hlavným trendom.
Seniorov si už postupne začína všímať aj slovenská reklama. Zatiaľ síce len kopú do futbalovej lopty v reklame na geriavit alebo odháňajú smrtku s kosou, ktorá im zvoní pri dverách, ale už onedlho sa pravdepodobne objavia aj v reklamách na zájazdy či kosačky na trávu.
K Holandsku, kde reklamná agentúra Senmar vydala príručku marketingu pre seniorov, však máme stále ďaleko. Príručka vymenúva "diery na trhu" a podľa českého časopisu Týden skvelú budúcnosť predpovedá najmä cestovaniu, keďže "generácia, ktorá teraz starne, je zvyknutá cestovať". Dobré vyhliadky má aj zábava, kultúra, potreby pre záhradkárov, trh s oblečením a jedlom.
Slovenskí dôchodcovia zatiaľ nepatria do skupiny ľudí, ktorí by mohli priveľa dopriať, ale dôchodkový vek si už mnohí začínajú užívať aktívne.
Z hľadiska toho, koľko môžu minúť, nedopadli v prieskume Slovenský spotrebiteľ, ktorý pravidelne robí reklamná agentúra Publicis Knut, najlepšie. Seniorov-spotrebiteľov rozdelili do skupín podľa toho, koľko im zostane na míňanie, keď zaplatia poplatky za bývanie a energiu a odložia si peniaze na stravu.
Spotrebiteľskému typu, ktorý nazvali babka, zostane zo starobného dôchodku na koníčky či nákupy pre radosť 523 korún mesačne. Dôchodcovi-mužovi, ktorého nazvali stratený, zostane 986 korún. Ak sa však zráta vreckové všetkých členov týchto skupín (23,7 percenta všetkých spotrebiteľov), ich nákupná sila je viac ako 818 miliónov.
Na našich dôchodcov sa tak podľa Martina Knuta z agentúry orientujú predovšetkým spoločnosti, ktoré sú si isté ich záujmami - napríklad výrobcovia záhradníckych potrieb či banky so špeciálnymi seniorkontami.
O "vreckové" dôchodcov majú záujem aj firmy, ktoré ponúkajú výlety spojené s nákupmi. Najmä dôchodcovia na dedinách dostávajú letáky, na ktorých ich firmy pozývajú na výlet po Slovensku či Morave.
Autobus ide vždy na turisticky príťažlivé miesto, ale súčasťou výletu je aj trojhodinová prednáška o výhodnej kúpe sady riadov, skvelej obedovej súprave či antialergických perinách. Poplatok za výlet je okolo dvesto korún a firme sa väčšinou podarí niečo predať.
Prieskum Slovenský spotrebiteľ ukázal, že dôchodcovia nakupujú stále podľa toho, aký výhodný je pomer ceny a kvality, aj v tejto skupine však stúpol význam obľúbenej značky. Slovenskí dôchodcovia dokonca začali viac uvažovať o ďalšom vzdelávaní (nárast z 9,5 percenta v roku 1999 na 12,7 v roku 2003). Pre väčšinou seniorov je síce stále najobľúbenejším relaxom televízia alebo práca okolo domu či záhrady, ale stále viac ich považuje za dobrý relax "ísť von s priateľmi", mierne narástol aj záujem o šport, koníčky, alebo o divadlo, hudbu či film, naopak, poklesol záujem o čítanie novín a časopisov.