Rodičia prváka Dominika s Downovým syndrómom sa rozhodli pre bežnú školu, lebo mali zážitok z talianskej školy, kde do bežnej triedy chodil chlapec s rovnakou chorobou. "Videli sme, aký pozitívny vplyv to má aj na ostatné deti," hovorí Eva Kovárová, Dominikova mama.
Pol roka hľadali ochotnú základnú školu a absolvovali "veľa nepríjemných zážitkov". Dominika nakoniec vo februári prijala škola neďaleko od ich bydliska - ZŠ Komenského v Karlovej Vsi v Bratislave.
Minulý týždeň však riaditeľka školy Katarína Dutková svoje rozhodnutie zrušila. Rodičia musia hľadať náhradnú školu, ale práve sa končí školský rok a zohnať ju počas prázdnin pre mentálne postihnutého chlapca je takmer nemožné.
Dutkovú situácia mrzí, ale pre svoje rozhodnutie má viacero dôvodov. "Dieťa sme dodnes nevideli. Matka ho na zápis nepriviedla, vraj je chorý." Škola nemala lekársky záznam, ale vraj zistila, že postihnutie je ťažšie, než uvádzala matka.
Napriek tomu ešte stále chlapca chceli prijať, lebo sa chystali otvoriť dve prvé triedy s nižším počtom detí. "V apríli sme sa však dozvedeli, že naša škola sa bude zlučovať so susediacou školou," povedala Dutková. Tá už Dominika prijať nemôže, "pretože má plné triedy".
Viera Rosinová z ministerstva školstva stanovisko školy chápe. "Ak by mu nevedeli zabezpečiť podmienky na integráciu, mohli by mať problémy," povedala.
Právo riaditeľky zrušiť pôvodného rozhodnutie potvrdil aj hlavný školský inšpektor Vladislav Rosa. Upozorňuje však, že by mohlo "ísť o ďalšiu ukážku toho, že štát nezabezpečuje povinné plnenie školskej dochádzky".
Rozhodnutie riaditeľky môže zmeniť zriaďovateľ školy, teda starosta mestskej časti Bratislava 4 Bystrík Hollý. Jeho stanovisko sme však nezískali, pretože je na dvojtýždňovej dovolenke.
Dominikovi rodičia chcú, aby ich dieťa bolo integrované, ako je bežné vo vyspelých štátoch. Neprijatie dieťaťa považujú za diskrimináciu a segregáciu.
Dutková hovorí, že chlapca je možné na nástupnícku školu prijať, ale rodičia musia "priniesť odbornú dokumentáciu" a zabezpečiť odporúčanie odborníkov. "A mal by mať osobného asistenta," dodala. (sr)
Čo by ste mali vedieť
Rodičia detí majú právo vybrať si školu, akú chcú: špeciálnu alebo bežnú. Povinnosť dieťa prijať má však len škola, v ktorej školskom obvode žiak býva.
V prípade, že ide o žiaka so špeciálnopedagogickými potrebami, nemusí ho prijať ani škola v školskom obvode, ak na integráciu nemá utvorené podmienky, čo vlastne odporuje právu rodičov na výber školy. (Napríklad v Taliansku boli špeciálne školy zrušené a hendikepovaných žiakov musí prijať škola, ktorú si rodičia vyberú - a musí pre nich utvoriť podmienky.)
K integrácii žiaka v bežnej škole treba priložiť potvrdenie zo špeciálnopedagogickej poradne, utvoriť mu individuálny vzdelávací plán a zabezpečiť pre neho špeciálneho pedagóga alebo spolupracovať so špeciálnopedagogickou poradňou.
V pedagogicko-organizačných pokynoch pre školy sa neodporúča integrované vzdelávanie žiakov so stredným a ťažkým stupňom mentálneho postihnutia v štandardnej triede, ak škola nemôže zabezpečiť odborný prístup špeciálneho pedagóga.
Na žiaka integrovaného v bežnej škole dostane riaditeľ 2,5-násobok normatívu.
O prijatí/neprijatí žiaka rozhoduje riaditeľ školy. (sr)