Metro v Londýne štrajkovalo, pracovalo sa z domu

LONDÝN, VIEDEŇ - Štrajk zamestnancov londýnskeho metra, ktorý sa začal v utorok a skončil sa včera večer, spôsobil chaos v meste. Mnoho Londýnčanov išlo do práce pešo, na bicykli alebo v preplnených autobusoch. V prevádzke zostalo z celého metra len ...

Vlaková súprava podzemnej železnice sa vracia po vyčistení do depa v Mordene 30. júna 2004 počas 24-hodinového štrajku zamestnancov londýnskeho metra, ktorý včera v celom meste spôsobil dopravný chaos. Mnohé linky podzemnej železnice počas rannej špičky vôbec nepremávali, čo prinútilo milióny ľudí, aby do práce cestovali vlastným autom alebo išli peši. FOTO - TASR/EPA

LONDÝN, VIEDEŇ - Štrajk zamestnancov londýnskeho metra, ktorý sa začal v utorok a skončil sa včera večer, spôsobil chaos v meste. Mnoho Londýnčanov išlo do práce pešo, na bicykli alebo v preplnených autobusoch. V prevádzke zostalo z celého metra len niekoľko vlakových súprav. Londýnske metro denne prepraví asi tri milióny cestujúcich, ale prevažná väčšina jeho trás bola včera prázdna. Autobusy, do ktorých sa väčšina cestujúcich chcela dostať, ale v mnohých prípadoch len prešli okolo zastávky bez zastavenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Viac peňazí, ale aj viac práce

Dopravný podnik ponúka zamestnancom zvýšenie platov o 3,5 percenta, ale chce za to od nich viac práce. Okrem toho by sa mal pracovný týždeň skrátiť o 2,5 hodiny na 35 hodín, ale spor sa vedie o tom, či pre všetkých, alebo len niektorých zamestnancov. Odborári tvrdia, že majú solídnu podporu svojej členskej základne, no obyčajní občania pre štrajkujúcich nemajú pochopenie. "Neverím vlastným očiam. Je mi ľúto tých chudákov ľudí, ktorí stoja na zastávkach a autobus okolo nich len tak prejde," povedala Helen Griffithsová, ktorá má sama s dopravou problémy. Z domu odišla asi o hodinu skôr, aby sa do niektorého z autobusov vôbec dostala. Veľa ľudí do práce vôbec nejde a pracuje z domu.

Prevádzkovateľ metra London Underground sa nemohol s odborármi dohodnúť na návrhu zvýšiť zamestnancom v priebehu dvoch rokov plat o 6,75 percenta. Odborom prekážajú hlavne podmienky, ktoré boli s návrhom spojené. Ide okrem iného o modernizáciu, ktorá by zrejme viedla k strate pracovných miest.

SkryťVypnúť reklamu

Londýnsky starosta Ken Livingstone sa snažil štrajku zabrániť a skritizoval najmä požiadavku niektorých zamestnancov, aby metro zaviedlo len štvordňový pracovný týždeň. Podľa Livingstona by to viedlo k zvýšeniu ceny lístkov, ktoré väčšina ľudí považuje už teraz za príliš drahé. Zástupcovia dopravného podniku považujú štrajk za zbytočný a snažia sa poukazovať na to, že štrajkujúci len spôsobia ťažkosti ľuďom cestujúcim do zamestnania. Štrajk sa začal v utorok o pol siedmej večer londýnskeho času a skončil sa včera v rovnakom čase. Podľa dopravného podniku sa asi až dnes podarí obnoviť plynulú prevádzku.

Protestuje sa aj v Rakúsku

So štrajkom dopravcov sa včera potýkalo aj Rakúsko. Protest vodičov rakúskych autobusových dopravcov Postbus a Bahnbus však u našich susedov nespôsobil výraznejšie komplikácie na cestách. Uviedol to motoristický klub ÖAMTC. Vodiči od včerajšieho rána protestovali proti chystanej čiastočnej privatizácii firmy, ktorá vznikne zlúčením oboch podnikov.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci väčšina autobusov z garáží nevyšla a cestujúci museli využiť náhradný spôsob dopravy, väčšie zápchy sa v rannej špičke vytvárali len na príjazdových komunikáciách do Viedne a Štajerského Hradca, uviedol ÖAMTC. Odborári síce avizovali úplné zastavenie prevádzky na linkách, ale vedenie Postbusu informovalo, že niektorých vodičov sa podarilo presvedčiť, aby sa na protestoch nezúčastnili. Napríklad v spolkovej krajine Tirolsko sa do podnikových zhromaždení zapojili odborári iba v regiónoch Kufstein a Maryhofen. "Vo všetkých ostatných tirolských oblastiach jazdia autobusy normálne," povedal manažér tamojšej divízie Postbusu Wolfram Gehri.

Protesty vodičov skomplikovali rannú cestu do práce alebo školy podľa odhadov 750 tisíckam cestujúcich. Postbus je totiž vedúcou spoločnosťou na trhu verejnej regionálnej cestnej dopravy. Niektoré školy pre výpadok autobusových spojov zaznamenali väčšiu absenciu žiakov.

SkryťVypnúť reklamu

Dĺžka podnikových zhromaždení, počas ktorých autobusy nejazdia, nie je jednotne upravená. Kým v Korutánsku a Salzbursku vodiči ešte včera opäť nastúpili do práce, v Dolnom Rakúsku sa protesty skončili neskôr. Prevádzku na všetkých linkách sa podarilo úplne obnoviť až okolo poludnia. (čtk, ap)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu