Počet sťažností pacientov na lekárov pribúda, povedala hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Radoslava Miklášová. Najviac žiadostí sa týka vyberania poplatkov a kvality zdravotníckych služieb. Komora lekárov si myslí, že ministerstvo sťažnosti medializuje účelovo. "Sťažnosti v zdravotníctve ešte neznamenajú sťažnosti na lekárov," tvrdí.
Sťažnosťami pacientov sa na ministerstve zaoberá sekcia štátneho dozoru a kontroly, jej súčasťou je jednotka ochrany práv pacientov.
Jednotka funguje asi rok a žiadosti o pomoc pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti sa dnes počítajú na tisíce. "Sú dni, keď jednotka vybaví aj 60 telefonátov, osobných stretnutí či písomných žiadostí," povedala Miklášová.
Podľa komory dnes nikto na Slovensku nedokáže uviesť presný údaj, koľko bolo opodstatnených sťažností práve na lekárov a prečo sa pacienti sťažovali. "Preto sa ministrovo vyhlásenie o raste sťažností na lekárov geometrickým radom nezakladá na pravde," píše sa v jej stanovisku. Lekári tvrdia, že takto vznikajú mýty o "zlých lekároch", čo zhoršuje ich vzťahy s pacientmi.
Ročne lekári uskutočnia asi 90 miliónov vyšetrení a podľa nich by každé mohlo skončiť podnetom. Na nespokojnosti pacientov sa môže podieľať "nestabilné prostredie, nedostatok financií a podmienky, v akých lekári pracujú".
Miklášová oponuje, že sa denne zaoberá konkrétnymi sťažnosťami pacientov, nie anonymami. Sťažnosti a podnety presne registruje.
Kam sa obrátiť
Pacienti by mali svoje sťažnosti adresovať tomu, kto je zriaďovateľom zdravotníckeho zariadenia - tým môže byť ministerstvo, samosprávny kraj alebo mesto (obec). Ak je problémom poplatok, mali by k sťažnosti priložiť doklad o platbe. Ak lekár urobil chybu, o postihu rozhodne zriaďovateľ, môže ho napomenúť, dať mu peňažný trest, prinajhoršom odobrať licenciu.
Ministerstvo zdravotníctva odporúča pacientom, aby sťažnosti adresovali aj komore lekárov. V menších mestách sa vraj ľudia boja podať sťažnosť, pretože nemajú možnosť zmeniť lekára.
Aké podnety dostala jednotka na ochranu práv pacientov
* Bratislavské gynekologičky vyberali pri predpisovaní antikoncepcie poplatok 400 korún. Zdôvodnili to predbežným dohľadom. Poplatky nemali oporu v zákone.
* Lekár vyšetroval v domove dôchodcov tak, že sestra zozbierala kartičky a on predpísal recepty, za čo si vybral po 20 korún. Dôchodcovia žiadali vyšetrenie, lekár ich odmietol.
* Lekárka tvrdo žiadala od matky chorého dieťaťa sponzorský príspevok, hoci matka povedala, že naň nemá.
* Proti etike bolo správanie sa lekárky internistky, ktorej sa pacienti báli vojsť do ambulancie.
* Lekári hovoria pacientom, že "poplatky vyberajú pre Zajaca" - ale poplatky sú ich príjmom.
* Podľa charty pacientov má pacient právo na informácie o svojom zdravotnom stave priamo od lekára, ale s pacientmi väčšinou komunikujú len zdravotné sestry.
* Po havárii lekárka odmietala ošetriť zranených, kým jej nedajú kartu zdravotného poistenia, čo v takejto situácii nie je správne. Karta sa dá vyžiadať dodatočne.
* Lekár zneužil princíp dôvernosti, keď cez telefón poskytol údaje o zdravotnom stave pacienta jeho zamestnávateľovi.
* Staršia pani zaplatila za prípravu zubnej protézy 30-tisíc korún. "Zuby" však boli podľa nej nefunkčné.
* Zubári pred zákrokom neinformujú, čo budú robiť. Až po zákroku povedia konečnú cenu. Zubár by sa mal vopred spýtať, či je pacient ochotný za zákrok zaplatiť.
* Lekár žiadal za odber krvi 180 korún, čo nemalo oporu v zákone. Pacient nezaplatil.
* Matka, ktorá bola s dieťaťom v nemocnici ako sprievod, zaplatila za noc 350 korún. Sťažovala sa, že spala na prístelke. Za peniaze čakala lepšie služby.