kov ako vôbec prvý dokument, ktorý sa stal za víkend najnavštevovanejším novým filmom v amerických kinách.
Moorovmu úspechu výrazne pomohlo nielen ovenčenie Zlatou palmou na prestížnom festivale v Cannes, ale aj negatívna reklama, ktorú spôsobilo štúdio Disney s vyhlásením, že film v amerických kinách nebude distribuovať pre to, že otvorene kritizuje prezidenta Georgea Busha za jeho postoje týkajúce sa teroristických útokov v USA a vojny v Iraku. Majitelia spoločnosti Miramax, ktorá film produkovala a ako súčasť obchodného impéria Disney sa musela podriadiť rozhodnutiu svojho vlastníka, sa však rozhodli kúpiť distribučné práva ako fyzické osoby.
Zabrániť tomu, aby sa snímka, ktorej autor sa netají, že vznikla aj so snahou prispieť k porážke Busha v jesenných voľbách, dostala do amerických kín, sa potom ešte snažili skupiny konzervatívcov. Jedna z nich sa dokonca obrátila na Federálnu volebnú komisiu s podnetom na preskúmanie toho, či film neporušuje pravidlá predvolebnej kampane, no neuspela.
"Sú to ohromujúce čísla," cituje Moora, ktorý sa zároveň poďakoval svojim nepriaznivcom za publicitu, agentúra ČTK. Film s rozpočtom šesť miliónov dolárov sa premieta spolu v 868 kinosálach po celej Amerike (na www.fahrenheit911.com dokonca nájdete zoznam všetkých miest, kde ho možno vidieť). Podľa prvých prieskumov až 91 percent divákov si myslí, že je "skvelý" a 93 percent by ho určite odporučilo vidieť aj svojim známym. V rebríčku návštevnosti dokonca výrazne predbehol aj nový film Stevena Spielberga The Terminal s Tomom Hanksom.
V Európe film Fahrenheit 9/11 ako prví uvidia Angličania (9. júla). Ako povedala zástupkyňa spoločnosti Continental film, ktorá u nás distribuovala predchádzajúcu Moorovu snímku Bowling for Columbine, budú sa snažiť získať práva aj na jeho nový film. Presný termín slovenskej premiéry zatiaľ zostáva neznámy, isté je len, že to určite nebude skôr ako na jeseň tohto roka.
(her)