iou je podľa riaditeľa Symsite Research Vladimíra Dohnala najmä pokles spotrebiteľských úverov poskytnutých lokálnymi spoločnosťami Quatro a Tatra Credit.
Naopak, zahraničné spoločnosti uplynulý rok rástli vo všetkých segmentoch s výnimkou Home Creditu v oblasti úverových kariet. Na roky 2004 až 2006 predpovedá spoločnosť naďalej len jednociferné tempá rastu. "Samotní predstavitelia spoločností hovoria o nízkom potenciáli rastu trhu spotrebiteľských úverov, vyšší potenciál majú úverové karty," konštatuje Dohnal.
Obyvatelia si vďaka ofenzíve bánk podľa neho budú čoraz väčšmi uvedomovať cenové výhody bankových úverov. "Preto počiatočná výhoda splátkových spoločností, ktorou je ľahká dostupnosť, nebude stačiť na vysoké rasty," dodáva. Minulý rok päť splátkových spoločností poskytlo nové úvery v hodnote 10 miliárd korún, od bánk si však občania podľa Symsite Research požičali viac než dvojnásobok. "Občania teda vlani viac dôverovali bankám, napriek horšej dostupnosti ich úverov. Ak sa potvrdia prognózy Symsite Research, rozdiel medzi bankami a splátkovými spoločnosťami sa bude čoraz viac zväčšovať," konštatuje Dohnal. Splátkové spoločnosti však podľa neho nezaniknú, budú sa však posúvať čoraz viac na okraj trhu.
Najväčší podiel na slovenskom trhu splátkového predaja má s 27 percentami Home Credit, ktorý s 25 percentami nasleduje Quatro. Spoločnosť Cetelem sa 19-percentným podielom sa umiestnila na tretej priečke, za ňou skončila s 18 % Tatra Credit. Posledná bola s 11 % GE Capital Multiservis. Symsite Research poskytuje informácie o podnikateľskom prostredí, jednotlivých odvetviach priemyslu a predikcie politického a makroekonomického vývoja na Slovensku.
(tasr)