Viliam Klimáček: Hypermarket * Réžia: Michal Dočekal * Dramaturgia: Marek Horoščák * Produkcia: Jana Burianová * Scéna: Daniel Dvořák * Kostýmy: Katarína Hollá * Hudobná spolupráca: Michal Bureš * Hrajú: David Matásek, Jan Novotný, Jana Boušková, Petra Špalková, Jana Janěková ml.
Hypermarket má moc. Ako tvrdí manažér Ian, jedna z postáv hry, ktorú Viliam Klimáček podľa obrieho nákupného centra pomenoval, "idete si kúpiť žuvačky a odchádzate s mikrovlnkou". Podobne na tom ste po zhliadnutí inscenácie tohto textu v réžii Michala Dočekala, ktorej dvojtýždňový minimaratón sa skončil včera v Boudě na piazzete pri pražskom Národnom divadle.
Prišli ste na ironického Klimáčka, ponúkajúceho zaujímavý spletenec piatich postáv (manažér Ian; jeho manželka - neúspešná herečka Karin; jej matka - bývalá recitátorka Anna; prostitútka alias ašpirujúca filmová hviezda Eva; jej otec, bývalý eštebák alias súčasný šéf ochranky Petr) snažiacich sa svoje postkomunistické, hyperdobové stavy riešiť, či aspoň pomenovať v niekoľkých dobre vypointovaných dialógoch.
Odchádzate však s balíkom efektov, ktoré technicky rovnako ako mikrovlnka vyhovujú, ale trpký humor či iróniu z nich len ťažko "vyžujete". Oľutujete svoje slabosti (zasa vás dostali), chtiac-nechtiac musíte oceniť remeselnú zručnosť tvorcov klamu a prepadne vás túžba po žuvačkách, na ktoré ste omámení prílivovou vlnou blýskavosti zabudli.
Diváci obklopujú relatívne úzku, podlhovastú scénu z dvoch strán ako na módnej prehliadke. V duchu módnej prehliadky sú nám aj tak trochu bez ladu a skladu servírované témy - nákupy, drogy, odcudzenosť, nevera, prostitúcia, konflikt rodičia verzus deti atď., a to prostredníctvom rôznych atribútov - od spodnej bielizne po skutočnú škodovku. Na "móle" defilujú i z lepenky vytvorené figuríny zákazníkov v životnej veľkosti, ktoré sa strnulými pohľadmi prechádzajú okolo so skutočnými nákupnými vozíkmi.
Náznaky prostredia mimo obchodu (izba Petra, byt Iana a Karin, dabingové štúdio, bar) vychádzajú pred divákmi na posuvných platformách zo strán, inak prekrytých plátnami, slúžiacich aj ako plátna premietajúce, a tie zasa trebárs ako prostriedky srdcervúcich "spovedí" v priamom prenose. Spovede sa týkajú predovšetkým predstaviteľov do minulosti sa obzerajúcej staršej generácie, recitátorky Anny (Jana Boušková) a bývalého tajného Petra (Jan Novotný), a sú pripomienkou reality show, ako i naznačením hypermarketu fungujúceho ako novodobý kostol (Anna sa neskôr zo svojej hlásateľskej "kazateľne" rozhodne medzi zákazníkmi "šíriť" staročínsku poéziu, čím však vyvolá chaos a paniku).
Hoci David Matásek v úlohe manažéra Iana je stredobodom diania, svojím jednotvárne úsečným poňatím úlohy viac-menej len sekunduje Petre Špalkovej v úlohe frustrovanej Karin a Jane Janěkovej ml. ako prostitútke Eve, neskôr jeho milenke, a vychádzajúcej filmovej hviezdičke. Scéna "preškolenia" Karin na prostitútku, kde sa stretávajú Špalková s Janěkovou, naopak, patrí vďaka presne vystihnutej situácii konfliktu dvoch zdanlivo veľmi odlišných mladých žien dneška k najlepším okamihom inscenácie.
K tým mrazivým potom nešťastné zabitie Evy otcom Petrom, ktoré je javiskovo sprostredkované len vecným, verbálnym vykreslením situácie za pomoci scénických poznámok, ktoré postavy preberajú ako svoj text. Bez bombastickej hudby, výletov do osemdesiatych rokov, promenády v plavkách a detailov smutných očí na veľkoplošných plátnach.
Autor: BLANKA KŘIVANKOVÁ(Autorka je publicistka)