V USA už dlhší čas vládne hystéria okolo outsourcingu do zahraničia. Najčastejšie sa spomína ousourcing v oblasti IT do Indie. Niektoré záujmové skupiny sa pokúšajú pretlačiť v kongrese zákony na ochranu amerických pracovníkov. Čo sa týka Slovenska, môžeme byť skôr na opačnej strane, teda prijímateľom práce od zahraničných firiem.
Outsourcing - využitie externých podnikov na prácu, ktorú zvyčajne vykonáva firma sama - je bežným konceptom pre mnohých podnikateľov. Malé firmy rutinne "presúvajú" svoje mzdové účtovníctvo, účtovníctvo, distribúciu a mnohé ďalšie dôležité funkcie - často preto, že nemajú iné východisko. Mnohé veľké firmy využívajú outsourcing, aby znížili svoje výdavky. A tak vznikol celý priemysel, aby slúžil outsourcingovým potrebám podnikov.
Rozlišujeme dva typy outsourcingu. Pri tradičnom outsourcingu zamestnanci firmy prenechajú určitú činnosť externej firme, ktorá preberá za ňu aj zodpovednosť. Pri tzv. greenfield outsourcingu si firma najme napríklad začínajúcu firmu, ktorá bude poskytovať novú službu, ktorú predtým spoločnosť nemanažovala interne. Výhodám outsourcingu však nerozumie veľa firiem. Je pravda, že vďaka outsourcingu možno ušetriť peniaze, avšak toto nie je jediný (respektíve najdôležitejší) dôvod pre
outsourcing. Počas outsourcingovej "mánie" na začiatku 90. rokov mnohé firmy zistili, že keď "presunú" príliš veľa, môže to byť väčšou chybou ako nepresunúť žiadnu časť prevádzky.
Stagnujúca ekonomika dohnala mnohé spoločnosti k masovým výpovediam. Tento krok znamená vyčlenenie funkcií, ktoré mali radšej zostať vo firme. Aj keď bola pracovná skupina zanedbávaná a nesprávne riadená, nemusí byť outsourcing jedinou odpoveďou. Zlepšenie obchodných procesov pred outsourcingom môže zabrániť "vyčleneniu", ktoré je zamerané len na úspory nákladov. Ale aj dobré riadenie a vedenie nemôže vykryť pôsobivé výhody niektorých typov strategického presúvania činnosti, ktoré ponúka viac ako len úspory nákladov.
Druhá strana mince alebo obavy zamestancov
Outsourcing neznamená, že automaticky stratíte svoje pracovné miesto. Môže však priniesť zamestnancovi nové možnosti v kariére, tým, že mu otvorí dvere do nových prostredí na poskytovanie služieb. Vďaka technickému tréningu, ktorý provider outsourcingových služieb poskytuje svojim novým zamestnancom, môže znamenať outsourcing pre zamestnanca osobný rast, lepšie podmienky na zmenu životného štýlu (napríklad telepráca alebo flexibilný pracovný čas) a možnosť ako predísť tzv. vyhoreniu, čo by mu ako jedinému, nenahraditeľnému zamestnancovi vykonávajúcemu určitú činnosť hrozilo. Pre zamestnanca tak výzva znamená príležitosť. Keďže však bude provider externých služieb zodpovedať za dohodnutú úroveň služieb, zamestnanec bude musieť dodržovať nové smernice a úroveň výkonnosti.
Rovnaká hrozba ako fúzia?
Zamestnancov vo firme alebo na oddelení, ktoré sa dalo na outsourcing, zvyčajne zožiera neistota. Je to podobné situácii, ktorá vzniká pre zamestnancov pri fúzii, avšak pri outsourcingu je to predsa len niečo iné. V prípade outsourcingu chce manažment udržať a efektívne využiť všetky potrebné zdroje. Poskytovatelia externých služieb zvyčajne nechcú najať pracovníkov, len aby ich neskôr prepustili. Zamestnaním pracovníka, ktorého pracovná pozícia bude "vyčlenená", prevezme provider externých služieb mnohé záväzky. Takéto záväzky znamenajú vysoké náklady na nábor, školenia, dôchodky, súlad s pracovným právom a iné právne a ekonomické obligácie. Takže "outsourcer" bude
chcieť udržať úroveň zamestnania a efektívne využiť všetkých pracovníkov, ktorých pracovné pozície boli "presunuté." Čiže nebezpečenstvo nie je také isté ako pri fúzii. Pri fúzii je práve úbytok pracovných síl a prepúšťanie jeden z hlavných dôvodov na zlúčenie dvoch podnikov. Takže pracovné miesto je viac ohrozené pri fúzii ako pri outsourcingu.
Kedy treba "vyčleniť" funkciu
V globálnom súťaživom prostredí môže byť outsourcing užitočný, alebo môže vyviesť z rovnováhy dobre riadenú organizáciu. Hlavné je nájsť a udržať si rovnováhu. To zahŕňa dôkladné prehodnotenie silných a slabých stránok organizácie a prípadné ohrozenie na trhu. Manažment musí určiť, ktoré funkcie patria k hlavným kompetenciám organizácie, udržať ich a hľadať spôsoby ako minimalizovať investície a riziko v oblastiach, ktoré neprinesú akcionárom pridanú hodnotu. Existujú dva typy vyčlenených služieb:
Presun časti prevádzok do zahraničia
Najväčšie riziko outsourcingu do zahraničia nemá nič spoločného s outsourcingom - sú to očakávania, ktoré má interná organizácia o výške úspor. Bohužiaľ si mnohí vykonní vedúci myslia, že napríklad plánovaný pracovný čas v Indii bude stáť o 40 percent menej - bez ohľadu na skryté náklady a rozdiely v modeloch prevádzky. V skutočnosti ušetrí väčšina IT-organizácií prvý rok 15 až 25 percent; 40 percent ušetria firmy až 3. rok, keď už konečne niečo vedia o outsourcingu do zahraničia a modifikujú prevádzku, aby vhodne začlenila model v zahraničí.
Bezpečnosť a ochrana dát
IT-organizácie, ktoré zvažujú rôzne typy outsourcingu, sa pýtajú, či majú obchodníci dostatočne tvrdé bezpečnostné smernice a či môžu splniť interné bezpečnostné požiadavky firmy. Pokým na väčšinu IT-organizácií urobí zahraničný partner dojem (často "topne" interné smernice), pri medzinárodnej činnosti je stále zvýšené riziko porušenia bezpečnosti alebo ochrany duševného vlastníctva.
Zlyhanie obchodníka
IT-organizácie by mali mať aj rezervný plán - čo sa stane, ak obchodník, napriek najlepším úmyslom, nesplní úlohu. Ak organizácie zvažujú outsourcing, mali by odhadnúť dôsledky prípadného zlyhania partnera. Vysoké riziko môže organizáciu odradiť od outsourcingu, môže zmeniť outsourcingovú stratégiu, alebo môže podporiť rozhodnutie podniku na presun časti prevádzky. Výsledky analýzy rizika variujú medzi jednotlivými podnikmi; najdôležitejší je však proces analýzy rizika.
Strata obchodných znalostí
Väčšina IT-organizácií má obchodné znalosti, ktoré spočívajú v aplikáciách. V niektorých prípadoch môže byť táto expertíza výhodou oproti konkurencii alebo v rámci vlastníckych práv. Podniky musia opatrne oceniť obchodné znalosti a určiť, či sa ich presunutie na externý podnik alebo do zahraničia zhoduje s podnikovými smernicami.
Pevne stanovená cena?
Neexistuje taká vec ako kontrakt s pevne stanovenou cenou. Všetky outsourcingové kontrakty obsahujú základy a predpoklady. Ak sa cena práce odlišuje od odhadov, klient musí zaplatiť rozdiel. Tento jednoduchý fakt sa stal hlavnou prekážkou pre IT-organizácie, ktoré sú prekvapené, že cena nebola "stanovená", alebo obchodník očakáva nejakú dodatočnú platbu. Väčšina projektov sa mení o 10 až 15 percent počas vývojového cyklu.
Kultúra
Príklad: Hoci je angličtina jedným z oficiálnym jazykov v Indii, výslovnosť a akcenty môžu značne variovať. Mnohí obchodníci pošlú zamestnancov na jazykové školenie, aby sa zbavili akcentu. Kultúrne rozdiely však navyše zahŕňajú náboženstvá, štýly obliekania, sociálne aktivity a dokonca spôsob, akým sa odpovedá na otázky. Väčšina vedúcich obchodníkov má kultúrne vzdelávacie programy, ale vedúci by si nemali myslieť, že prispôsobenie sa kultúre je triviálne.
Vládne regulácie
Verejnoprospešné služby a inštitúcie poskytujúce finančné a zdravotnícke služby, čelia rôznym stupňom vládneho dozoru. Tieto organizácie musia zabezpečiť, aby zahraničný obchodník spĺňa špecifické požiadavky toho-ktorého priemyslu a je schopný: 1) vyhovieť vládnym reguláciam a 2) poskytovať dostatočnú "transparentnosť". Téma transparentnosti sa stáva stále vážnejšou - najmä pre vysunuté časti amerických podnikov, keďže tamojšie zákony ako USA Patriot Act a Sarbanes-Oxley Act kladú väčšiu zodpovednosť na plecia všetkých amerických podnikov.
Fluktuácia kľúčového personálu
Prudký nárast outsourcingových obchodníkov vytvoril dynamický pracovný trh, hlavne v Bangalore, v Indii. Kľúčových pracovníkov stále žiadajú, hlavne na nové, významné projekty. Pokým zahraniční partneri budú často uvádzať celkovú štatistiku fluktuácie, ktorá je relatívne nízka; oveľa dôležitejšou štatistikou, ktorou sa treba zaoberať je fluktuácia kľúčových pracovníkov. Bežná úroveň fluktuácie sa pohybuje medzi 15 a 20 percentami a vytváranie zmluvných záväzkov, týkajúcich sa týchto úrovní, je odôvodnenou požiadavkou. META Group už videla kontrakty, kde obchodník "ručí" za každého pracovníka, ktorého treba nahradiť. Vysoká fluktuácia spôsobuje IT-organizácii nepriame náklady, keďže zase treba viac času na transfer vedomostí a školenie nových pracovníkov.
Transfer vedomostí
Čas a snaha o transfer vedomostí k obchodníkovi patrí k výdavkom, s ktorými IT-organizácie zriedka počítajú. Naozaj vidíme, že vo väčšine IT-organizácií nastane v prvom roku po outsourcingu 20-percentný pokles produktivity, hlavne na čas, ktorý trvá transfer technických a obchodných vedomostí k obchodníkovi. Mnohí zahraniční obchodníci používajú video-konferencie a virtuálne triedy na zlepšenie účinnosti transferu vedomostí. Navyše fluktuácia zamestnancov často IT-organizácii sťažuje poskytovanie dodatočných informácií novým členom tímu. Trhy, konkurencia, vládne regulácie, finančné podmienky a technológie sa menia veľmi rýchlo. Outsourcingoví poskytovatelia predpokladajú a zmanažujú toto riziko pre vás a väčšinou lepšie vedia, ako sa vyhnúť riziku v ich oblasti expertízy. n