Dnešok vyžaduje úzku špecializáciu a nikoho už neprekvapí, že podniky nemajú vlastné závodné vývarovne alebo dielne na prevádzku autoparku. O to všetko sa im starajú externí dodávatelia. Outsourcing, predanie prostriedkov a procesov do starostlivosti iného subjektu, sa uskutočňuje pri činnostiach, ktoré netvoria príjmy spoločnosti, ale ide prevažne o tzv. prevádzkové činnosti.
Pri outsourcingu je pravidlo, že firma si platí náklady iba dovtedy, kým určitú činnosť využíva. Na druhej strane, ešte stále žijeme v kompromise medzi ideálom a realitou, čo pre dnešné podnikanie znamená, že podľa možností postupne vyčleňuje svoje prevádzkové činnosti a prenecháva ich správu externým dodávateľom.
Postupný vývoj
Momentálne sa nachádzame v období, keď firmy začínajú presúvať prevádzkové činnosti na externé zdroje, ako je to napríklad pri distribučných IT firmách. Historicky prvý tu bol outsourcing dopravy tovaru od dodávateľov k zákazníkom. Postupne sa pridávali ďalšie logistické činnosti - skladovanie a expedícia tovaru, colné procedúry atď. Ďalej sa pokračuje smerom k výrobcom OEM, ktorí sú, na základe presných požiadaviek, schopní znížiť náklady na výrobu až o 30 %. Daňou za to je potreba unifikácie, a preto aj menšia schopnosť dodávky špeciálnych zákaziek.
Ďalšou oblasťou sú financie, a to hlavne vo forme finančno-prevádzkového auditu, keď externá firma pravidelne uskutočňuje analýzy a nápravu v práci s aktívami firmy (sklad, pohľadávky), vrátane vhodného upresnenia účtovných výkazov. V oblasti finančného auditu je dobrá a schopná outsourcingová firma veľkým prínosom, pretože vlastní pracovníci finančných oddelení sú v podstate zvyknutí na rutinné procesy a neradi hľadajú a aplikujú nové postupy.
Dodávky aplikácií
Outsourcing sa však sťahuje už aj do informačných technológií, napríklad formou prenájmu aplikácií, prípadne celého informačného systému, a to vrátane ľudí, ktorí sa starajú o jeho chod a údržbu. Byť najlepší znamená sústrediť sa len "na to hlavné" - na core business firmy. Byť najlepší v určitej úzkej vymedzenej brandži je skrátka tá najlepšia záruka prosperity. A na tom je založené celé kúzlo outsourcingu.
Napríklad model dodávok aplikácií, ako prenájmu služieb, mení zabehnuté pravidlá dodávateľsko-odberateľských vzťahov v odbore IT. Nový fenomén si žiada okrem nových produktov aj nové dodávateľské úlohy a nové partnerstvá/aliancie. Problém s riadením IT, v nadväznosti na riadenie podniku ako celku, je riešením večnej dilemy, či doterajšia úroveň automatizovanej podpory je (a v blízkom čase bude) v zhode s požiadavkami kľúčových podnikových procesov a poskytuje tak napríklad dostatočnú konkurenčnú výhodu.
Trh aplikačného outsourcingu sa stále rozširuje o nové typy služieb. Vznikol v čase, keď spoločnosti poverili tretie strany podporou ich komplexnej aplikácie, postavenej na mainframoch. Trh sa naďalej dynamicky rozvíjal, od zaistenia vývoja a údržby klient-server aplikácií, cez implementáciu a programovanie balíka ERP/CRM/BI, až po aplikácie webových služieb. ESP (poskytovateľov externých služieb) rozširujú portfólio služieb o zabezpečenie priebežnej údržby, riadenia prevádzky a optimalizácie aplikácií a ďalších služieb, ako je optimalizácia portfólia IT aplikácií a integrácia aplikácií. Dostupné sú naďalej služby podporujúce celý životný cyklus aplikácie, čiže riadenie projektov, priebežný rozvoj a vyrovnanie proti odborovým štandardom, ako sú Capability Maturity Model (CMM) od Software Engineering Institute alebo štandardy ISO.
Kde je teda know-how predmetu podnikania?
Každá firma je unikátna svojou základnou myšlienkou, ktorou sa líši od konkurencie. Spôsob, akým svoju ideu zrealizuje, je druhotný, a teda vhodný pre outsourcing. Sú však činnosti, ktoré žiadna firma nemôže pustiť "z ruky", a preto ich dodávateľom outsourcingu väčšinou nezverí.
Najväčšie úskalia
Paradoxne sú skryté v samotnej firme, ktorá sa má odhodlať zadať riešenie outsourcingu na svoje už spomínané prevádzkové činnosti. Väčšinou býva najväčší odpor voči zavádzaniu outsourcingu medzi manažérmi prvej a druhej výkonnej línie, ktorí sa ťažko zmierujú s myšlienkou, že činnosti, ktoré roky realizovalo ich oddelenie, si firma jednoducho kúpi a oni majú iba do- zorovať, či sú dodané v poriadku a za zmluvných podmienok. Ide o veľký zásah do života firmy, ktorej veľkosť a vnútorné vzťahy sa už neriadia podľa počtu vlastných zamestnancov, ale iba schopností produkovať.
Zarobte si na úspešný zajtrajšok
Firma, využívajúca outsourcing môže jednoducho a rýchlo meniť smery či oblasti podnikania, keďže ju nebrzdí rekvalifikáciou zamestnancov, riešenie nových pracovných priestorov, likvidácia starých apod. Jednoducho vypovie staré outsourcingové zmluvy a nastaví nové. Preto vhodne nastavený outsourcing pomáha v obrane základnej myšlienky existencie firmy pred jej ohýbaním sa pod tlakom prevádzky. Len firma, ktorá včas, teda už dnes, pochopí, že všetko sama nezvládne, môže na zajtrajšom trhu v konkurencií uspieť.
Podľa štúdií z rokov 1991-95 definoval The Outsourcing Institute (USA) 10 najčastejších dôvodov pre outsourcing a potencionálne výhody, ktoré možno získať týmito cestami:
1. Sústredenie sa na hlavnú činnosť podniku.
2. Prístup k vysokej úrovni služieb. Platí to predovšetkým v oblasti IS/IT, kde je veľmi nákladné a zložité udržať si svetovú úroveň.
3. Rozšírenie prínosov reengeneeringu, ako produktu nástroja manažmentu.
4. Zdielanie rizík, spojených s investíciami a s ďalšími činnosťami podniku, ktorý sa tak lepšie prispôsobuje meniacej sa trhovej situácií.
5. Uvoľnenie zdrojov na iné účely. Outsourcing umožňuje presun zdrojov z okrajových funkčných oblastí do oblastí hlavnej činnosti.
6. Uvoľnenie kapitálových prostriedkov. Výhoda spočívá v tom, že zdroje sú zmluvne prístupné na bežné využitie s vynakladaním bežných operačných výdajov.
7. Finančný zisk. V rámci outsourcingu sa stroje, zariadenia, hardvér, softvér a iné, užívané vo vytesnenej oblasti, predávajú poskytovateľovi. Predaj tak vlastne znamená pre materský podnik prísun peňazí.
8. Zníženie operatívnych nákladov.
9. Zdroje nie sú dostupné interne, čo je jeden z dôvodov, prečo podniky vytesňujú určitú funkčnú oblasť.
10. Niektoré činnosti sú ťažko zvládnuteľné, alebo sú úplne mimo kontroly. Outsourcing môže byť potom jedno z riešení.
Ako to celé funguje
Rozhodnutím zákazníka o presune zodpovednosti za aplikácie na externú firmu sa začína proces, ktorý má niekoľko krokov.
Prvým krokom by malo byť stanovenie cieľov a zistenie situácie na trhu (Request for Qualification - RfQ). Uskutočnením prieskumu zákazník získa prehľad o možnostiach a tiež aj podmienkach, za ktorých sa služby outsourcingu aplikácií ponúkajú. Tieto informácie zúžitkuje pri definícií podmienok a požiadaviek na outsourcing a následne tiež pri posúdení ponúk.
Druhým krokom je definícia požiadaviek a oslovenie potenciálnych partnerov. Často je niektorá z oslovených firiem už v obchodnom kontakte so zákazníkom. Napríklad už dodáva inú aplikáciu, alebo dokonca je už v štádiu post-implementačnej podpory. Zároveň sa bežne stáva, že zákazník osloví iba jednu firmu, z 95 % práve jednu z tých, s ktorými má už dobré skúsenosti.
Tretí krok znamená podanie ponuky na outsourcing, na základe informácií poskytnutých zákazníkom a ich vyhodnotenie. Ponuky sú hodnotené nielen podľa ceny, ale aj podľa ďalších dôležitých podmienok, ako je napríklad pozícia kandidáta na trhu a plány jeho ďalšieho rozvoja, používané metodiky a systém riadenia kvality, úrovne splnenia vybraných certifikačných kritérií (ISO 9000, CMM, CMMi, Six Sigma), kvalita referencií kandidáta, možnosti rozšírenia kapacít tímu podľa požiadaviek zákazníka a v neposlednom rade aj príbuznosť firemnej kultúry kandidáta a zákazníka. V prípade, že súčasťou projektu je aj prevzatie skupiny doterajších zamestnancov zákazníka, ktorí pracujú s danou aplikáciou, je jedným
z najdôležitejších kritérií spôsob a podmienky jeho prevzatia a zamestnanecká politika kandidáta. Výber vhodného partnera by nemal byť založený iba na jeho súčasných schopnostiach, ale aj na jeho budúcej stabilite.
Podľa prieskumu IDC dochádza zavedením outsourcingu informačného systému k úsporám nákladov vo výške 26,1 % až 32, 7 % v závislosti na charaktere outsourcingových služieb.
Služba outsourcingových aplikácií nie je nič nové, čiže netreba sa čohokoľvek obávať.
Nemusíme mať strach využiť služby aplikačného outsourcingu, keďže na trhu existujú IT firmy, ktoré sú schopné pomôcť zákazníkovi v akomkoľvek kroku v priebehu procesu výberu partnera alebo s procesom celým, vrátane kvalitatívneho dohľadu v priebehu realizácie služby. n
AVG Anti - Virus, ktorý patrí na slovensku medzi najobľúbenejšie antivírusové systémy s počtom užívateľov presahujúcich 40 tisíc, sa dočkal portovania na systém LINUX. Po verziách pre Windows, teda teraz prichádza aj na inú operačnú platformu.
"Verzia 7.0, ktorú dodávame od júla minulého roka, poskytovala doteraz komplexnú ochranu predovšetkým používateľom s operačným systémom Windows, teraz sme však schopný osloviť aj širokú základňu používateľov Linuxu," hovorí Dušan Peško zo spoločnosti CÍGLER SOFTWARE a dodáva "AVG pre Linux je plnohodnotný program, ktorý sa neobmedzuje iba na kontrolu pošty, ale dokáže pred vírusmi kompletne ochraňovať celý počítač, vrátane jeho súborového systému. Tento typ ochrany je dôležitý predovšetkým pre zákazníkov v heterogénnom sieťovom prostredí, využívajúcich kombináciu Windowsovských staníc s prístupom na Linux servre."
AVG pre Linux môžu používatelia využívať samostatne, alebo v kombinácii s najvyššou e-mail server edíciou systému AVG 7.0
Najnovší prírastok do rodiny AVG má kompletnú slovenskú lokalizáciu, slovenský telefonický a e-mail hotline, a vždy dostupnú aktualizáciu pred novými vírusmi prostredníctvom internetu. (ts)