Nemecké deti stiahli z obehu eurocenty

Jednou z typicky nemeckých vlastností je sporovlivosť. Ekonómovia už dlhší čas poukazujú na skutočnosť, že ak by Nemci neukladali bokom toľko peňazí a viac by míňali, mohla by sa rozhýbať celá ekonomika.

K sporovlivosti sú Nemci vychovávaní odmalička - azda každé dieťa medzi Rostockom a Mníchovom má "sparbüchse", do ktorej zbiera mince a bankovky od rodičov a iných príbuzných. Príslovečné "prasiatko" je neodmysliteľnou výbavou každej nemeckej detskej izby.

Táto charakterová vlastnosť Nemcov má však v poslednom čase vážny dosah na fungovanie celého hospodárstva. Koncom roku 2001 museli nemecké deti vyprázdniť svoje pokladničky, naplnené markovými bankovkami a fenigovými mincami. Od januára 2002 ich začali usilovne napĺňať eurobankovkami, a najmä euromincami. Robia to tak usilovne, že v súčasnosti je v nemeckom peňažnom obehu nedostatok euromincí, hlavne 1-, 2- a 5-centových.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Za centy si nemožno nič kúpiť; drahšia je dokonca škatuľka zápaliek. V obchodoch však prevažujú nezaokrúhlené, "baťovské" ceny. Zákazníci dostanú najmenšie mince ako výdavok, a keď prídu domov, buď ich venujú deťom, alebo ich hodia do nejakej prázdnej nádoby.

Spolková Bundesbanka vydala osobitné vyhlásenie, v ktorom prosí spoluobčanov, aby vyprázdnili sporiteľničky svojich potomkov a odniesli ich obsah do banky, kde im obnos pripíšu na konto. Komerčné banky budú mať potom k dispozícii viac euromincí, ktoré môžu poskytnúť obchodníkom, aby mohli pri pokladniciach ďalej vydávať.

Nemecko súčasne požiadalo centrálne banky susedných štátov, aby jej nejaké centy dodali. Bundesbanke na pomoc prišli centrálne banky z Rakúska a Holandska. Tie mohli poskytnúť len regionálnu pomoc, lebo preprava takých lacných mincí by bola pridrahá. Ani dodatočná výroba nie je v súčasnosti reálnym riešením: ceny surovín vzrástli tak vysoko, že výrobcovia by na razení jednoducho prerobili. Niektoré obchodné reťazce, napríklad Metro, dovážajú podľa týždenníka Der Spiegel, euromince dokonca z Rakúska.

SkryťVypnúť reklamu

A tak jediným východiskom zo súčasnej núdze je vziať si k srdcu výzvu Bundesbanky a vyprázdniť detské sporiteľničky. Výzva však zatiaľ zostáva bez ohlasu - v mníchovských pobočkách komerčných bánk nezaznamenali pracovníci ani náznak zvýšeného vracania euromincí.

JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 317
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 132
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 344
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 892
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 875
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu