Michal Moravčík sa narodil v roku 1974 v Bratislave. Tu vyštudoval Vysokú školu výtvarných umení. Dnes pôsobí ako pedagóg na Trnavskej univerzite a Technickej univerzite v Bratislave. Je výtvarným redaktorom kultúrneho časopisu Vlna. Svojimi dielami otvára politickú a sociálnu problematiku, ako je napríklad fenomén otvorenej spoločnosti a rôznorodosť výkladov jej fungovania alebo stupňujúci sa pocit straty súkromia, zapríčinený čoraz dokonalejšími technickými prostriedkami, ktorými disponujú mocenské štruktúry.FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Cien v oblasti výtvarného umenia na Slovensku je niekoľko, každá sa riadi podľa iných pravidiel. Slovenský mladší brat českej Ceny Jindřicha Chalupeckého v stredu ohlásil víťaza. Prestížnu Cenu Oskára Čepana získal Bratislavčan Michal Moravčík.
Tento rok spomedzi štyroch vybraných finalistov ašpirovali na víťaza dvaja. Očakávania boli veľké, najmä po tom, ako sa porota rozdelila na "moravčíkovcov" a "maukšovcov". Peter Maukš Voda bol horúcim adeptom a takmer nikto nepochyboval, že tento rok cenu získa on. "Chcel som to vyhrať," tvrdí na margo prehry Košičan Maukš. Predseda poroty, bývalý finalista a donedávna aj asistent na Katedre výtvarných umení košickej Technickej univerzity Dušan Zahoranský vysvetľuje úskalia udeľovania cien: "Každá súťaž tohto druhu je zradná. Vo výtvarnej sfére je ťažké určiť, kto je lepší - je to do určitej miery aj absurdné."
Tento rok prekvapil veľký záujem, ale aj úspech umelcov z Košíc. Zo štyroch finalistov boli traja spätí s metropolou východu. Vyhral však Bratislavčan, no isté je, že košickí študenti, ale aj absolventi začínajú mútiť vodu na slovenskej výtvarnej scéne, ktorá bola doteraz v područí bratislavskej VŠVU. "Minuloročným finalistom bol Boris Sirka a ten nás zlákal. Tento rok sme sa prihlásili šiesti, ale budúci rok sa chystá invázia do Bratislavy," s úsmevom poznamenáva košický študent a jeden z finalistov Jaroslav Kyša.
Moravčík presvedčil porotu jasnou a obsahovo vážnou prácou. Vo svojej tvorbe sa zaoberá problematikou moci a systému. Na súťaži sa prezentoval inštaláciami a nábytkovými objektami s prevažne politickým kontextom. Poukazuje na stálu prítomnosť nacionalizmu v Európe, rieši otázku rovnocennosti a rovnosti medzi národmi a štátmi tohto svetadiela.
Jeho dielo situované do priestorov toaliet - presklené dvere na kabínke WC - odkazuje na stratu súkromia človeka dneška. "Chcel som návštevníka nachytať. Je to taká zrada na divákovi, zobral som mu aj to, čím si bol istý. To isté robí aj systém. Niekedy sa ocitneme v takej situácii, keď sme nahí ako Adam, vedia o nás všetko." Porota brala do úvahy sociálno-kritický náboj diela, ale aj doterajšiu tvorbu autora, ktorá podľa Zahoranského smeruje k vysokej kvalite.
Víťaza teraz čaká finančná prémia dvadsaťtisíc slovenských korún a šesťtýždňový pobyt v Amerike. Tvorba Michala Moravčíka, rovnako ako aj troch zvyšných finalistov súťaže o Cenu Oskára Čepana, bude prezentovaná v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy. Verejnosť ju bude môcť vidieť až do 5. septembra.
Z histórie ceny
Cena Oskára Čepana, ktorú už niekoľko rokov organizuje Nadácia - Centrum súčasného umenia v Bratislave, dostala svoje definitívne meno až v roku 2001. Cena pod názvom Mladý výtvarník roka, ktorú udeľovala SNG, bola neskôr pomenovaná TONAL, a v súčasnosti nesie meno slovenského umenovedca Oskára Čepana (1925-1992). Je poctou autorovi, ktorý sa zaoberal najmä výtvarným umením a svojimi štúdiami výrazne zasiahol do slovenskej teórie, ale aj samotného výtvarného diania.
Pražský pendant - Cenu Jindřicha Chalupeckého - v roku 1990 založil prezident Václav Havel (ten ju dodnes osobne odovzdáva) spolu s manželkou bývalého amerického veľvyslanca v Prahe Wendy W. Luersovou a ďalšími umelcami.
Slovenskú cenu v prvom ročníku odovzdával prezident Michal Kováč, ale už tretí rok sa tejto úlohy zhosťuje manželka amerického veľvyslanca Eileen Weiserová. Spojenie americkej a európskej výtvarnej scény sa uskutočňuje aj vďaka pobytom víťazov v niektorom z kultúrnych centier Spojených štátov. (kop)
Medzi porazenými finalistami vládlo rozčarovanie, ale aj pochopenie
Peter Maukš Voda
"Som sklamaný. Myslel som, že môj umelecký projekt Maukšmax prerazí. Chcel som zaujať výrobkami svojej firmy. Používam jazyk reklamy a médiá s tým spojené. Chcem dať najavo, že umenie je produkt ako všetko ostatné. Ja chcem svoje produkty predať. Túži po tom každý umelec, aj keď to nedáva najavo. Je dôležité, aby ľudia brali umenie ako súčasť každodenného života."
Tomáš Agát Blonski
"Nie som sklamaný, myslel som však, že vyberú niekoho iného. To, čo robí Maukš, je dobré, dnešná prezentácia bola zatiaľ vyvrcholením jeho doterajších snáh. Inak som rád, že som sa súťaže o Cenu Oskára Čepana zúčastnil, je to príjemný spôsob zviditeľnenia sa, príležitosť pre získanie širšieho publika. Ale na budúci rok sa už asi neprihlásim."
Jaroslav Kyša
"Priznám sa, ja som vyhrať vlastne ani nechcel. To, že som sa dostal do finále, je veľký úspech. Moje veci sú zatiaľ iba experimenty, nie som o svojej súčasnej tvorbe vnútorne presvedčený tak, ako starší finalisti Michal Moravčík či Peter Maukš Voda. Mišova tvorba sa mi páči, najmä jeho práca s recykláciou. A páči sa mi umenie, kde je aspoň trochu dizajnu."