Pred kúpou stanu si treba dôkladne premyslieť, na čo ho budeme používať. Je rozdiel medzi tým, či chceme kúpiť stan na dvor pre deti, kde bude stáť celé prázdniny, či v ňom dva týždne do roka budeme tráviť v kempe pri jazere, alebo ho využijeme na vysokohorskú turistiku niekoľkokrát do roka. Dôležitým faktorom je aj odolnosť proti vode. Udáva sa v tlaku vodného stĺpca v milimetroch.
Lacnejšie, menej náročné stany
Na kempovanie či mototuristiku sú vhodné dvojplášťové stany kupolového tvaru, v ktorom sa dva alebo tri nosné oblúky krížia v jednom bode. Stavba takéhoto stanu je veľmi rýchla a jednoduchá.
Keďže prúty sú sklolaminátové, sú aj ťažšie a krehšie. Pre hrajúce sa deti či občasnú turistiku sú však dostatočné. Výhodou je, ak má stan dva vchody. Dá sa ľahšie vyvetrať a nie je problém ani s preliezaním spolubývajúcich pri ceste zo stanu.
To, že je stan dvojplášťový, znamená, že sa skladá z dvoch vrstiev. Medzi nimi cirkuluje vzduch, ktorý zabraňuje, aby skvapalnené pary kvapkali na obyvateľov stanu.
Pre takýto typ stanu stačí, ak zvládne 2000 milimetrov vodného stĺpca. Takáto vodeodolnosť je vhodná do bežných prehánok, ale prietrž mračien už nezvládne.
Rodinné stany
Pre veľké rodinné výlety je vhodné zaobstarať si väčší stan. Rodinné stany mávajú pôdorys 6 x 3 metre a výšku 185 až 200 centimetrov. Sú rozdelené minimálne na dve časti a mávajú aj strešné okná.
Nosná konštrukcia je kovová a vďaka farebnému rozlíšeniu jednotlivých častí netrvá postavenie stanu dlho. Ľahšie stany mávajú sklolaminátovú konštrukciu s kovovými spojkami. Ide o kombináciu kupole, ktorá slúži ako predsieň, a tunelu, ktorý tvorí spálňu. Takéto stany sú síce nižšie, ale na spanie sú stále dostatočne vysoké. Viacpočetné rodiny si môžu zaobstarať stan až s tromi takýmito tunelmi.
Stany na nosenie
Kto sa chce vydať na pešiu či cyklistickú túru, potrebuje čo najľahší stan, nízky a len s jedným duralovým prútom. Takéto stany vážia menej ako dva kilogramy.
Pre dvoch je vhodný stan s prútom, ktorý ho podopiera po šírke a má preto väčšiu podlahu. Ak sú takto umiestnené dva prúty, vznikne tunel, ktorý poskytuje dostatok priestoru. V predsieni väčších tunelových stanov je možné skryť aj bicykle.
Stany do hôr
Drsné podmienky vyžadujú odolnejšiu konštrukciu a dokonale vodeodolný plášť. Ten by mal vydržať tlak 3000-milimimetrového vodného stĺpca. Dlážka by mala vydržať tlak až 5000 milimetrov vody. Takýto stan vydrží aj dlhú prietrž mračien.
Dôkladnejší vetrací systém zabraňuje kvapkaniu skondenzovanej vody. Konštrukcia z viacerých prútov, ktoré sa v niekoľkých bodoch pretínajú, zabraňuje prevrhnutiu stanu pri vetre.
Kto chce používať stan v zime, nemal by zabudnúť na snehový límec, ktorý chráni pred zasypaním snehom.
Všimnúť si treba vchod do stanu, ktorý môže poslúžiť ako odkladisko topánok aj ako priestor na varenie v nepriaznivom počasí.
Spacáky
Pri kúpe spacáku si treba predovšetkým všímať jeho hmotnosť, dĺžku a teplotu, pre ktorú je vhodný. Výrobcovia spacákov udávajú tri teploty. Najnižšia predstavuje najnižšiu teplotu vzduchu, pri ktorej sa ešte nebudeme v spacáku triasť od zimy. Ideálne však je, ak má vzduch rovnakú teplotu ako je stredná teplota uvedená na spacáku.
Spacáky sa vyrábajú buď z prírodných materiálov alebo umelých vlákien. Výhodou umelých vlákien je ich nižšia cena, lepšie termoizolačné vlastnosti a protialergickosť.
Je možné ich prať bez toho, aby stratili zo svojich vlastností. Hrejú dokonca aj vo vlhkom prostredí. Po troch až piatich rokoch používania sa však postupne zníži ich izolačná schopnosť.
Z umelých vlákien si možno vybrať mikrovlákna alebo duté vlákna. Mikrovlákna sú drahšie, tenšie a ľahšie. Viac sa však lámu a skôr tak strácajú svoj tvar. Keďže v spacákoch nás hreje vzduch medzi vláknami, duté vlákna si dlhšie držia svoje tepelné vlastnosti.
Dôležité je všimnúť si aj tvar spacáku. Úzke spacáky síce dobre hrejú, znemožňujú ale akýkoľvek pohyb. V širokých spacákoch sa zase stráca teplo. Ideálne sú spacáky v tvare vajíčka, ktoré sú v strede dosť voľné a umožňujú otočiť sa bez toho, aby sa spolu s nami točil aj spacák.
Tak ako si skúšame pred kúpou nohavice, mali by sme si vyskúšať aj spacák. Nemal by byť ani príliš tesný ani voľný. Nemal by byť zbytočne dlhý, pretože potom zbytočne strácame teplo. Je potrebné si vyskúšať aj uloženie spacáku do obalu. Niektoré obaly sú totiž veľmi tesné a zbaliť do nich spacák dá dosť námahy.
Karimatky
Môžeme mať aj ten najlepší spacák, bez karimatky nám bude zima a bude nás všetko tlačiť. Karimatka je podložka pod spacák, ktorá vyrovnáva nerovnosti zeme a zároveň tepelne izoluje.
Alumatky
Ide o najjednoduchšie a najľahšie karimatky. Vážia len 130 gramov a dajú sa zmotať na rozmer 10 x 26 centimetrov. Ide o podložku s hliníkovou fóliou, ktorá je vhodná len na leto. Keďže je veľmi tenká, nedokáže vyrovnať terén.
Penové karimatky
Ide o najrozšírenejší typ podložiek. Vyrábajú sa v rôznych farbách a hrúbkach. Podľa rozmerov sa pohybuje ich hmotnosť od 150 do 400 gramov. Veľkou nevýhodou je ich veľkosť po zrolovaní.
Výrobcovia ponúkajú karimatky s polootvorenými alebo uzavretými pórmi. Karimatku s polootvorenými pórmi možno kúpiť už od 60 Sk, nie sú však veľmi odolné a postupne strácajú svoju hrúbku. Karimatky s uzatvorenými pórmi stoja od 400 korún vyššie. Dobre si držia tvar a uzatvorené póry nenasiaknu vodu.
Samonafukovačky
Samonafukovacie karimatky majú najlepšie izolačné vlastnosti a zároveň poskytujú aj najväčšie pohodlie pri spánku. Skladajú sa z penového materiálu s extrémne otvorenými pórmi, ktorý je uzavretý v nepriepustnej látke. Po otvorení ventilu sa začne do karimatky automaticky nasávať vzduch. Pred uzavretím ventilu je možné karimatku ešte dofúknuť. Pri skladaní sa zase otvorí ventil a vytlačí sa vzduch.
Nafukovacie karimatky môžu byť až 6 centimetrov hrubé, také však vážia až jeden kilogram. Preto sú skôr vhodné na cestovanie autom. Kúpiť ich možno už za 900 Sk. Nafukovačky hrubé 2,5 až 3 centimetre sú o tretinu ľahšie, no až trojnásobne drahšie.
Zdroj: www.treknet.cz