Výška životného minima sa už niekoľko rokov upravuje podľa toho, ako sa vyvíjajú životné náklady nízkopríjmových domácností a čisté peňažné príjmy na osobu. Z týchto ukazovateľov sa do úvahy berie ten, čo má nižšiu hodnotu. "Valorizácia minima nie je podmienená subjektívnym rozhodnutím ministerstva práce," pripomína Peter Húska z ministerstva.
Pôvodne sa minimum malo valorizovať o sedem percent, ministerstvo však pred dvoma týždňami svoj návrh zmenilo. Štatistický úrad totiž dodatočne rast čistých peňažných príjmov na osobu vyčíslil na 8,7 percenta.
Úprava životného minima sa premietne do výšky niektorých príspevkov i napríklad do podmienok posudzovania hmotnej núdze. Zvýši sa jednorazová dávka v hmotnej núdzi či rodičovský príspevok.
Či sa aj rodičovský príspevok (tak ako jednorazová dávka) zvýši už k 1. júlu, včera popoludní ešte nebolo známe. Na to totiž parlament musí novelizovať zákon o príspevku, lebo tento hovorí o valorizácii k 1. septembru 2004.
Na 1. júl určite netrpezlivo čakali aj mnohí dôchodcovia, lebo od tohto dňa mal byť účinný zákon, na základe ktorého sa im vyplatí 1000-korunový príspevok.
O posunutí termínu valorizácie rodičovského príspevku i vyplatení tisícky dôchodcom hovorí jeden návrh zákona. Parlament mal o ňom hlasovať včera večer alebo dnes ráno. Ak by valorizáciu rodičovského príspevku predsunul, rodičia by vyšší príspevok podľa ministerstva mali po prvý raz dostať v auguste, "keďže aj rodinné dávky sa vyplácajú o mesiac pozadu". Aj dôchodcovia si na tisícku asi ešte mesiac počkajú.
Tohtoročné zvýšenie životného minima sa prejaví aj na výške nezdaniteľnej časti základu dane. Tá totiž zodpovedá 19,2-násobku sumy životného minima k 1. januáru príslušného zdaňovacieho obdobia.
Oznam pre dôchodcov:
Vzhľadom na to, že 5. júl 2004 je dňom štátneho sviatku, Sociálna poisťovňa zmenila termíny výplaty dôchodkov:
* dôchodky splatné 2. júla budú vyplatené už 1. júla a
* dôchodky splatné 4. júla budú vyplatené už 2. júla.
Čo sa úpravou súm životného minima meníVýška jednorazovej dávky v hmotnej núdzi
Dávku možno poskytnúť občanovi v hmotnej núdzi a s ním spoločne posudzovaným osobám, ktorým sa vypláca dávka a príspevky najmä na úhradu mimoriadnych výdavkov na nevyhnutné ošatenie, základné vybavenie domácnosti, zakúpenie školských potrieb pre nezaopatrené dieťa a na mimoriadne liečebné náklady.
Dávku možno poskytnúť do výšky preukázaných skutočných nákladov, najviac však do výšky 3-násobku životného minima. Toto do 30. júna u jednej plnoletej osoby činilo 12 630 korún, od 1. júla to je 13 740 korún.
Podmienky posudzovania hmotnej núdze
Občan v hmotnej núdzi a s ním spoločne posudzované osoby si podľa zákona majú pomôcť aj predajom alebo prenájmom vlastného majetku. Avšak nemožno od nich žiadať, aby predali či prenajali (popri inom) svoje osobné motorové vozidlo, ak jeho hodnota podľa znaleckého posudku nie je vyššia ako 35-násobok sumy životného minima.
Keďže životné minimum sa 1. júla zvýši, áut, predaj ktorých od občanov v hmotnej núdzi nemožno žiadať, by malo pribudnúť.
Výška rodičovského príspevku
Príspevok za kalendárny mesiac je 3790 korún. Od 1. septembra (ak parlament prijme novelu zákona, od 1. júla) to bude 4110 korún.
Ak rodič v čase, keď sa stará o dieťa do troch rokov veku alebo o dieťa do šiestich rokov s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom, zároveň zarába alebo poberá dávku nemocenského poistenia (okrem peňažnej pomoci v materstve), rodičovský príspevok za kalendárny mesiac je 1200 korún. Po novom to bude 1300 korún.
Výška životného minima
osoba | do 30. júna | od 1. júla |
(korún) | (korún) | |
jedna plnoletá | 4 210 | 4 580 |
ďalšia spoločne posudzovaná plnoletá | 2 940 | 3 200 |
zaopatrené neplnoleté dieťa, nezaopatrené dieťa | 1 910 | 2 080 |
Ako zmena životného minima ovplyvní sociálne službyVýška vreckového dieťaťa v domove sociálnych služieb alebo v detskom domove
Dieťaťu s nariadenou ústavnou výchovou, o ktoré sa v domove sociálnych služieb pre deti starajú celoročne, alebo dieťaťu, o ktoré sa starajú v detskom domove, domov poskytuje mesačne vreckové.
vek dieťaťa | do 30. júna | od 1. júla |
(korún) | (korún) | |
od 6 do 15 rokov | 191 | 208 |
nad 15 rokov | 287 | 312 |
Výška príspevku na výbavu
Keď sa o dieťa s nariadenou ústavnou výchovou v domove sociálnych služieb pre deti alebo v detskom domove prestanú starať, poskytnú mu, najskôr po dovŕšení 18. roku veku, peňažný príspevok na výbavu vo výške 5-násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa. Do 30. júna to predstavovalo 9550 korún, od 1. júla to je 10 400 korún.
Ak sa o jedinca po tom, čo sa oň v domove sociálnych služieb pre deti prestali starať, starajú v domove sociálnych služieb pre dospelých, príspevok sa mu neposkytne. Príspevok sa neposkytne ani vtedy, ak sa o jedinca po tom, čo sa oň prestali starať v detskom domove, starajú v domove sociálnych služieb pre deti alebo pre dospelých.
Výška odmeny pestúna
Pestúnovi v zariadení pestúnskej starostlivosti patrí odmena.
Odmena pestúna sa určuje ako násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu, a to v závislosti od počtu detí, o ktoré sa stará.
- Ak sa pestún stará o jedno až 4 deti, jeho odmena je 2,5-násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu. Do 30. júna to bolo 10 525 korún, od 1. júla to je 11 450 korún.
- Ak sa pestún stará o viac ako 4 deti, jeho odmena sa za každé ďalšie zverené dieťa zvyšuje o 0,6-násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu. Ak sa stará napríklad o 5 detí, do 30. júna jeho odmena činila 13 051 korún, od 1. júla to je 14 198 korún.
Okruh osôb oslobodených od platby za opatrovateľskú a prepravnú službu
Občan za opatrovateľskú a / alebo prepravnú službu nemusí platiť, ak jeho príjem a príjem osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, je nižší ako 1,2-násobok sumy životného minima alebo ak sa tomuto rovná. Keďže životné minimum sa 1. júla zvýši, okruh osôb oslobodených od platby za službu sa rozšíri.
Ak príjem občana a príjem osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, je vyšší ako 1,2-násobok sumy životného minima, občan za službu platí do tej miery, aby mu a osobám, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, zostal 1,2-násobok sumy životného minima z ich príjmu.
Okruh osôb oslobodených od platby za starostlivosť v zariadení sociálnych služieb
Občan sám
Výška príjmu občana oprávňujúca ho za starostlivosť neplatiť
starostlivosť | % sumy životného minima plnoletej fyzickej osoby (najviac) | do 30. júna (korún) | od 1. júla (korún) |
celoročná | 20 % | 842 | 916 |
celoročná bez poskytovania stravy | 75 % | 3 158 | 3 435 |
celoročná s poskytovaním obeda | 60 % | 2 526 | 2 748 |
týždenná | 50 % | 2 105 | 2 290 |
denná | 75 % | 3 158 | 3 435 |
Ak príjem občana je vyšší ako vyššie uvedená suma, za starostlivosť platí do tej miery, aby mu táto suma z príjmu zostala.
Občan a spoločne posudzované osoby, ktorým sa starostlivosť neposkytuje
Občan za starostlivosť nemusí platiť, ak jeho príjem a príjem osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, je nižší alebo sa rovná: 1,2-násobok sumy životného minima osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú + 20, 75, 60 alebo 50 % sumy životného minima plnoletej fyzickej osoby (podľa toho, v akej starostlivosti občan je)
Občan a manžel/ka, ktorému/ej sa starostlivosť neposkytuje
Ak sa starostlivosť poskytuje len jednému z manželov a niet ďalších osôb, ktorých príjmy sa spoločne posudzujú, tento za starostlivosť nemusí platiť, ak príjem manželov je nižší alebo ak sa rovná: 1,2-násobku sumy životného minima plnoletej fyzickej osoby (manžela/ky, ktorému/ej sa starostlivosť neposkytuje) + 20, 75, 60 alebo 50 % sumy životného minima plnoletej fyzickej osoby (podľa toho, v akej starostlivosti občan je).
V jednom i druhom prípade platí, že ak príjem osôb je vyšší ako vypočítaná suma, občan za starostlivosť platí do tej miery, aby im táto suma z ich príjmu zostala.
Čo sa úpravou súm životného minima mení
Okruh osôb oprávnených poberať príspevok na osobnú asistenciu
Peňažný príspevok na osobnú asistenciu možno poskytovať občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý je na osobnú asistenciu odkázaný.
Príspevok sa poskytuje vtedy, ak príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím je nižší alebo sa rovná trojnásobku sumy životného minima plnoletej fyzickej osoby. Toto do 30. júna činilo 12 630 korún, od 1. júla to je 13 740 korún.
Ak príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím túto sumu prevyšuje, táto sa od príjmu odpočíta. Ak výsledná hodnota je nižšia ako rozsah osobnej asistencie (v korunách), výška príspevku sa rovná rozdielu týchto dvoch súm.
Okruh osôb oprávnených poberať príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov
Občanovi s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý je odkázaný na kompenzáciu zvýšených výdavkov, možno poskytnúť peňažný príspevok na zvýšené výdavky
* na diétne stravovanie,
* súvisiace s hygienou alebo s opotrebovaním šatstva, bielizne, obuvi a bytového zariadenia, so zabezpečením prevádzky osobného motorového vozidla, so starostlivosťou o psa so špeciálnym výcvikom.
Príspevok sa neposkytuje, ak príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím presiahol dvojnásobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu. Toto do 30. júna bolo 8420 korún, od 1. júla to je 9160 korún.
Okruh osôb oprávnených poberať peňažný príspevok za opatrovanie
Osobe, opatrujúcej občana s ťažkým zdravotným postihnutím staršieho ako šesť rokov, ktorý je na opatrovanie odkázaný, možno za toto poskytnúť peňažný príspevok.
Ak príjem občana s ťažkým zdravotným postihnutím prevyšuje 1,2-násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu, príspevok sa o tento "presah" kráti. Kým do 30. júna sa príspevok krátil pri príjme vyššom ako 5052 korún, od 1. júla sa kráti pri príjme vyššom ako 5496 korún.
Ak je občanom s ťažkým zdravotným postihnutím nezaopatrené dieťa, príspevok sa kráti o sumu, o ktorú jeho príjem prevyšuje trojnásobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu. Kým do 30. júna sa príspevok krátil pri príjme vyššom ako 12 630 korún, od 1. júla sa kráti pri príjme vyššom ako 13 740 korún.
Príspevok možno poskytnúť len vtedy, ak opatrovateľ popritom mesačne nezarába viac ako 0,6-násobok sumy životného minima pre plnoletú fyzickú osobu. Toto do 30. júna bolo 2526 korún, od 1. júla to je 2748 korún.
Okruh osôb, ktorým možno priznať predčasný starobný dôchodok
Poistenec má nárok na predčasný starobný dôchodok, ak
a) bol dôchodkovo poistený najmenej 10 rokov a
b) suma predčasného starobného dôchodku ku dňu, od ktorého požiadal o jeho priznanie, je vyššia ako 1,2-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. To znamená, že kým do 30. júna na priznanie predčasného starobného dôchodku stačilo mať vypočítaný dôchodok vyšší ako 5052 korún, od 1. júla na to treba mať (vypočítaný) dôchodok vyšší ako 5496 korún.
Okruh žiadateľov o podporu zo Štátneho fondu rozvoja bývania
Žiadateľovi podporu možno poskytnúť len vtedy, ak jeho mesačný príjem a osôb, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne, neprevyšuje 3,5-násobok životného minima vypočítaného pre žiadateľa a osoby, ktorých príjmy sa posudzujú spoločne.
Keďže životné minimum sa 1. júla zvýši, ľudí, ktorí o podporu môžu požiadať, bude viac.
Výška príspevku na bývanie vojakovi
Na príspevok má nárok profesionálny vojak v stálom služobnom pomere, ktorý má právo na pridelenie služobného bytu, no keďže ministerstvo mu ho nepridelilo v mieste pravidelného výkonu zamestnania alebo v jeho blízkom okolí, presťahoval sa tam do bytu získaného iným spôsobom.
Príspevok je vo výške dvojnásobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu. Do 30. júna to činilo 8420 korún, od 1. júla to je 9160 korún.
Zmeny a novinky, ktoré s úpravou súm životného minima nesúvisia
Úradníci budú platiť za chybné rozhodnutia
Ak úradník či sudca svojím rozhodnutím niekomu spôsobí škodu, poškodený si môže nárokovať jej náhradu. To je základná filozofia zákona o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci, ktorý 1. júla nadobudne účinnosť.
Štát podľa zákona zodpovedá za škodu spôsobenú:
* nezákonným rozhodnutím,
* nezákonným zatknutím, zadržaním alebo iným pozbavením osobnej slobody,
* rozhodnutím o treste, o ochrannom opatrení alebo rozhodnutím o väzbe, alebo
* nesprávnym úradným postupom.
Zákon sa vzťahuje aj na územnú samosprávu, teda obce a vyššie územné celky. Tie zodpovedajú za škodu spôsobenú:
* nezákonným rozhodnutím alebo
* nesprávnym úradným postupom.
Nesprávnym úradným postupom je napríklad neschopnosť vydať rozhodnutie v zákonom stanovenej lehote, nečinnosť úradu či súdu, zbytočné prieťahy v konaní týchto orgánov či iný nezákonný zásah do práv fyzických a právnických osôb.
Zákon hovorí, že sa uhrádza skutočná škoda i ušlý zisk. Náhrada škody zahŕňa aj náhradu trov konania. Súčasťou trov konania sú aj výdavky na zastupovanie právnikom.
Ak štát alebo samospráva občana odškodní, od úradníka, ktorý škodu spôsobil, môže žiadať tzv. regresnú náhradu. To sa vzťahuje aj na sudcov. Tým v niektorých prípadoch škoda bude zosobnená v celej výške.
Zdroj: Zákon o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci; Vladimír Pirošík (2004): Nová právna úprava zodpovednosti za škodu.
Rozšírenie možnosti ovplyvňovať veci verejné
Od 1. júla obce musia zverejňovať návrhy všeobecných záväzných nariadení a občania ich môžu pripomienkovať. Vyplýva to z najnovšej novely zákona o obecnom zriadení.
* Návrh nariadenia obec vyvesí na úradnej tabuli najmenej 15 dní pred tým, ako ho obecné zastupiteľstvo prerokuje. Návrh nariadenia sa zverejní aj na internetovej adrese obce (v tej istej lehote), ak ju obec má, alebo iným spôsobom v obci obvyklým.
* Vyvesením návrhu začína plynúť najmenej 10-dňová lehota, počas ktorej ho ľudia môžu pripomienkovať - písomne, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu (doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu). "Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá." Na ostatné podnety navrhovateľ nariadenia (obec) "nemusí prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené".
* Navrhovateľ (obec) pripomienky vyhodnotí. Vyhodnotenie tvorí stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto pripomienku predložil, ako aj to, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a z akých dôvodov.
O konflikte záujmov verejne
Od 1. júla je rokovanie výboru pre nezlučiteľnosť funkcií vo veci konfliktu záujmov vždy verejné. Občania si budú môcť vypočuť rozpravu, či zúčastniť sa hlasovaní.
Rokovania výboru sa môže zúčastniť toľko ľudí, koľko sa do rokovacej miestnosti zmestí.
Nová kategorizácia liekov
Od 1. júla sa bude doplácať viac na 315 liekov. Naopak, 182 liekov bude lacnejších. Zdravotné poisťovne podľa novej kategorizácie budú plne hradiť 1398 liekov, čo je o 36 viac ako v súčasnosti.
doplatok (korún) | počet liekov |
do 20 | 593 |
od 20 do 50 | 717 |
od 50 do 100 | 688 |
nad 100 | 1 104 |
V zozname liekov hradených alebo čiastočne hradených zo zdravotného poistenia sa nachádza 4502 liekov, čo je o 85 viac ako dnes.
Doplatky pacientov sa znižujú za lieky ordinované pri liečbe vredových ochorení, kardiovaskulárnych chorôb, vysokého krvného tlaku, srdcovej nedostatočnosti, ochorení centrálneho nervového systému a vybrané antibiotiká.
Za zákaz fajčenia pokuta 5000
Novým zákonom o ochrane nefajčiarov sa zakazuje fajčenie na zastávkach a v čakárňach verejnej dopravy a na detských ihriskách. V školách, na športoviskách, v práci a zdravotníckych a kultúrnych zariadeniach sa môže fajčiť iba vo vyhradených miestnostiach. Rovnaké zákazy však už na Slovensku platili od roku 1997, keď bol prijatý prvý zákon o ochrane nefajčiarov. Skutočným sprísnením sú teda najmä vyššie tresty za porušenie zákona.
Kde sa zákaz fajčiť ruší
* na schôdzach, poradách a rokovaniach v uzavretých verejných priestoroch, v pracovných miestnostiach, kde účinkom fajčenia sú vystavení nefajčiari, v reštauráciách v čase výdaja raňajok, obedov a večerí, ak v reštaurácii nie je oddelená časť pre fajčiarov od časti pre nefajčiarov.
Zmenšenie administratívnych bariér pri podnikaní
Lehota na rozhodnutie o vydaní živnostenského listu sa znižuje z 15 na 7 dní. Lehota na rozhodnutie o koncesii sa nemení, je 30 dní.
Daňové úrady už budú musieť zaregistrovať nový subjekt a vydať mu osvedčenie o registrácii platcu DPH do 7 dní.
Novelou živnostenského zákona sa tiež vypúšťa povinnosť žiadať Slovenskú živnostenskú komoru o vyjadrenie spoľahlivosti a územnú samosprávu o súhlas k nájmu nebytových priestorov.