
Egon Schiele: Mŕtve dievča.
V parížskom múzeu Maillol prebieha výstava rakúskeho expresionizmu pod názvom Holá pravda. Francúzskemu publiku predstavuje 120 obrazov a niekoľko kresieb Kokoschových, Schieleho, Boecklových a Gerstlových. Najmä poslední dvaja umelci sú vo Francúzsku takmer neznámi, a vôbec francúzske štátne zbierky obsahujú iba veľmi málo diel nemeckého moderného umenia. Hlavným dôvodom tohto nedostatku je tradičná súťaživosť parížskeho umeleckého centra na začiatku dvadsiateho storočia so zahraničím. Súťaživosť, hraničiaca až s opovrhovaním nefrancúzskej – a teda najmä nemeckej – moderny.
Výstava, ktorá potrvá až do 23. apríla, je zameraná na spracovanie témy tela, predovšetkým ženského, nahého a neskutočne poskrúcaného. Dekoratívne prvky niektorých obrazov pripomenú vzdelanému návštevníkovi rozhodujúci vplyv Gustava Klimta na mladú generáciu rakúskych expresionistov. Napriek vyostrenému pocitu bolesti a trápenia, ktorý vyvolávajú ich diela, si však súčasné publikum uvedomuje ich estetickú hodnotu, ktorá „ušla“ Hitlerovi, keď vyhlásil toto umenie za degenerované.
Vo vystavených maľbách a kresbách sa odzrkadľujú erotické túžby a sny mladých umelcov, ktorí vyrastali vo viedenských kruhoch poznačených secesiou a freudizmom. Výstava má v Paríži úspech, čo napokon nie je zriedkavé v múzeu, ktoré túto výstavu zorganizovalo, a to aj napriek jeho krátkej existencii. Múzeum Maillol nájdete na ulici Grenelle.
SONIA REISINGEROVÁ, Paríž
(Autorka študuje na sorbonskej univerzite)