BRATISLAVA - Druhá najväčšia automobilka sveta Ford Motor Company sa obzerá po Slovensku. "Budeme mať možnosti hľadať viac dodávateľov," vyhlásil včera na adresu Slovenska Alvin Mingle, riaditeľ Fordu pre rozvoj dodávateľských vzťahov. Povedal to pred stovkou zástupcov zahraničných firiem, ktoré podnikajú vo výrobe autosúčiastok a uvažujú o príchode na Slovensko.
"Prečo hľadáme partnerov v trasformujúcich sa krajinách? Čo je výhodné pre našich dodávateľov, je výhodné aj pre nás," zdôraznil Mingle. Americká automobilka dnes spolupracuje so šiestimi slovenskými výrobcami autosúčiastok. Vo všeobecnosti platí, že slovenské dielce sú rovnako kvalitné, no lacnejšie ako súčiastky zo západnej Európy.
"Ľudia hovoria: (za súčiastkami) musíte ísť do Turecka alebo do Indie. Sú to síce lacnejšie trhy, no netreba zabúdať na skryté náklady," upozorňuje Mingle. Za skryté náklady označil napríklad prebudovanie závodov alebo rekvalifikáciu pracovnej sily. Na Slovensku vďaka strojárskemu a elektrotechnickému zameraniu ekonomiky tieto náklady odpadajú.
V rovnakej pozícii sú aj okolité štáty. "Pre technické komodity je tento región lepší," tvrdí Mingle. "Našimi tradičnými dodávateľmi sú síce spoločnosti ako Siemens alebo Bosch, to však neznamená, že nie sme otvorení aj menším lokálnym dodávateľom," povedal.
Nové autosúčiastky bude Ford potrebovať pre svoj závod v Číne. Na najrýchlejšie rastúcom trhu plánuje koncern tento rok strojnásobiť výrobu na 65 000 osobných vozidiel. Ford vlani v Číne vyrobil necelé percento svojej globálnej produkcie. Práve v tejto miliardovej krajine prebieha boj piatich najväčších globálnych výrobcov áut.
Produkcia autosúčiastok je už dnes chrbticou slovenskej ekonomiky. Správa Združenia automobilového priemyslu vyčíslila, že výroba v závodoch na autosúčiastky sa vlani zdvojnásobila na takmer 105 miliárd korún, čo bola takmer desatina slovenského hrubého domáceho produktu.
Spolu s automobilkou Volkswagen sa výrobcovia autosúčiastok významne podieľajú aj na zamestnanosti. Automobilový priemysel dnes na Slovensku zamestnáva 65 000 ľudí, pričom svoje výrobné linky plánujú spustiť aj francúzsky PSA Peugeot Citroen a juhokórejský Hyundai/Kia, ku ktorým sa pripoja ďalší dodávatelia autosúčiastok. V roku 2008 by malo byť Slovensko svetovou jednotkou vo výrobe áut v prepočte na jedného obyvateľa.
Slovenské autokomponenty
autosúčiastky | rok 2002 | rok 2003 |
časti interiérov | 14675,5 | 35476,8 |
káblové zväzky | 14357,5 | 17676,6 |
nápravy, spojky | 12764,2 | 12191,5 |
guma, pneumatiky | 2048,2 | 12127,1 |
ložiská | 1803,5 | 6968,5 |
lisované dielce | 1047,1 | 5084,9 |
odliatky, plechy | 3731,3 | 4073,8 |
plasty, izolácie | 285,7 | 691,8 |
nástroje, náradie | 101,0 | 470,0 |
iné | 2508,7 | 10016,9 |
spolu | 53322,7 | 104777,7 |
Pozn.: obrat v mil. Sk
Zdroj: Združenie automobilového priemyslu