"Podľa zákona si musia poškodení klienti o náhradu poistného plnenia písomne požiadať. Na všetkých pobočkách poisťovne Union, ako aj na web stránke je k dispozícií príslušné tlačivo Hlásenie o poistnej udalosti , ku ktorému je potrebné doložiť originál zmluvy o obstaraní zájazdu, originál dokladu o úhrade ceny za zájazd a splnomocnenie spolucestujúcich osôb uvedených na zmluve o obstaraní zájazdu," vraví hovorkyňa poisťovne Union Drahomíra Juríková. Rovnako treba postupovať aj v prípade iných poisťovní. Aby klient dostal svoje peniaze, musí sa prihlásiť do určitého dátumu, ktorý je uvedený v poistnej zmluve.
Poškodení klienti nemusia dostať celú sumu, ktorú za zájazd zaplatili, ale len jej časť. "Smerodajná je výška poistnej sumy, ktorú si cestovná kancelária zvolila," hovorí riaditeľka odboru poistenia priemyslu a podnikateľov Allianz - Slovenskej poisťovne Janka Petrufová. Ak je poistná suma nižšia ako nároky poškodených klientov, dostane každý len pomernú časť zo svojej pohľadávky.
Ak cestovná kancelária skrachuje, je poisťovňa povinná zabezpečiť návrat jej klientov zo zahraničia domov. "Všetci klienti dostanú od cestovnej kancelárie, ktorá má s nami uzavreté poistenie, číslo na asistenčnú službu, ktorá zabezpečí u zmluvného partnera nevyhnutné ubytovanie, stravovanie a dopravu domov," povedala Petrufová.
"Cestovná kancelária musí mať uzavretú zmluvu o repatriácii s dopravcom, ktorý je povinný v prípade jej úpadku fyzicky zabezpečiť repatriáciu. Poisťovňa zabezpečuje repatriáciu finančne. V reálnom živote sa však ukazuje, že poisťovňa nielen finančne zabezpečuje, ale aj organizuje repatriáciu," hovorí Juríková.