Millenium records & publishing
"Špičkoví inštrumentalisti narábajú s elektronikou a štúdioví inžinieri sa dávajú inšpirovať jazzom. Nu je album, ktorý priaznivcom elektronickej hudby odhalí krásu akustických nástrojov a všetkým tým, ktorí na hudbu vychádzajúcu z najmodernejších technológií pozerajú s nedôverou ukáže, že je o čo stáť," píše v booklete tejto nahrávky DJ magálová alias známy moderátor BeBe. Sampler súčasnej slovenskej scény (nielen módneho nu-jazzu) je nový, mená na ňom už menej. Pod trinástimi skladbami sú podpísané osvedčení hudobníci ako Marcel Buntaj, B3, Double Affair, This is Kevin, Home Made Mutant, Barflies, ďalší sa skrývajú za názvami nových projektov (James Ashan, Paeuvre oiseau, re-productor).
Dagmar Andrtová-Voňková: Milí moji
Indies records
Iva Bittová, Zuzana Navarová, Radůza - česká scéna je bohatá na originálne hudobníčky. Trio najznámejších mien dopĺňa gitaristka a speváčka Dagmar Andrtová-Voňková. Zoznam jej oficiálnych nahrávok nie je veľký, zmestil sa na 2CD reedíciu s takmer dvadsiatmi bonusovými pesničkami z koncertov či domácich štúdií. Dlhoočakávaná nahrávka však plne potvrdzuje unikátnosť tvorby tejto nenápadnej pesničkárky, ktorej veľmi neobvyklá nástrojová technika (využívanie sláčika, hra oboma rukami na hmatníku) plne slúži skladbám rovnako vychádzajúcim z ľudovej, ako i improvizovanej hudby.
Fennesz: Venice
Touch/Wegart
Album Endless Summer (2001) s nápadito prerobenou hudbou skupiny Beach Boys rakúskeho hudobníka Christiana Fennesza katupultoval spomedzi komunity experimentátorov k širšiemu publiku. Jeho novú tvorbu si už všímajú aj mainstreamové hudobné časopisy ako Rolling Stone, ktorý tohto tvorcu označil za "najviac obrazovo mysliaceho producenta laptop music". Štvrtým štúdiovým počinom Fennesz pokračuje v nastúpenom trende poľudšťovania elektronickej hudby pomocou melancholicky zafarbených melódií, no zároveň sa akoby oblúkom vracia ku hre na gitaru a pokusom s rôznymi ruchmi a praskotmi. Väčšinu skladieb tvoria minimalisticky koncipované zvukové plochy, ktoré majú rovnako blízko k ambient music ako ku súčasnej klasickej hudbe, jedinou výnimkou je kúzelná (a pritom netradičná) pesnička Transit s hosťujúcim spevákom Davidom Sylvianom.
Charles Lloyd, Billy Higgins: Which Way Is East
ECM records/Divyd
"Ktorým smerom je východ?" pýtajú sa dvaja jazzoví veteráni na spoločnom albume, ktorý sa stal zároveň posledným, pretože bubeník Billy Higgins krátko po nahrávaní zomrel. Osem labutích piesní stojí za to, nielen preto, že vďaka celkovej minutáži dva a pol hodiny sa museli rozdeliť na dve CD. Vynikajúci a ostrieľaní inštrumentalisti sa za pomoci tradičných i exotických nástrojov (dokonca vlastného spevu!) vydali do slobodného nadžánrového sveta - chvíľu sa pohrávajú s pôvodným akustickým blues, potom príde rad na jazz á la Coltrane, v inej skladbe zase počúvate nefalšovanú arabskú melodiku. Veľmi intímna, no zároveň veľmi otvorená hudba sa zrodila počas týždňovej jam-session. (her)