BRATISLAVA - Rozvoju chudobných častí Slovenska bráni zanedbaná diaľničná a železničná sieť. Zhodujú sa v tom nezávislí ekonómovia aj ministerstvo práce, ktoré vypracovalo vládnu správu o stave ekonomicko-sociálnej úrovne v jednotlivých regiónoch. Dobré cesty a železnice sú jednou z podmienok príchodu bohatých investorov.
Regiónom by mohla podľa vládnej správy pomôcť už len samotná stavba ciest a diaľnic. "Za určitých podmienok môže pracovné miesta vytvárať výstavba infraštruktúrnych stavieb pri využívaní miestnej pracovnej sily. Na prechodné obdobie by tak výstavba znižovala mieru nezamestnanosti," píše sa v správe ministerstva práce.
Dlhodobý impulz rastu blahobytu v chudobnejších oblastiach Slovenska dajú až postavené diaľnice a rýchlostné cesty. "Ak by som išiel stavať napríklad automobilku, asi by som si nevybral južné Slovensko, kde sú maximálne cesty 1. triedy," tvrdí ekonomický analytik Ľudovej banky Mário Blaščák. Jeho slová potvrdzujú aj doterajšie skúsenosti z bojov o investície. Podniky so silným kapitálom a stálymi odberateľmi vznikajú takmer výhradne len v tých častiach Slovenska, kde je diaľnica alebo rýchlostná cesta.
Do stierania priepastných rozdielov medzi regiónmi sa zapája aj Európska únia. Na tento účel zriadila Kohézny fond. Z neho chce Slovensko na rozvoj infraštruktúry požiť 254,85 milióna eur v stálych cenách z roku 1999. Tieto peniaze by mali pokryť štyri pätiny nákladov na výstavbu alebo modernizáciu slovenských častí európskych dopravných koridorov.
Ekonóm Blaščák považuje ekonomické rozdiely medzi regiónmi za prirodzené. "Existujú v každej krajine. Napríklad východné a západné Nemecko," hovorí analytik, no pripúšťa, že na Slovensku sú rozdiely privysoké. "Rozdielnosť medzi regiónmi je u nás väčšia ako inde. Vyspelosť jednotlivých častí krajiny by sa mala vyrovnávať. Zvlášť taký malý štát, ako je Slovensko, by mal byť v tomto smere homogénny," myslí si Blaščák.
Podľa neho už síce investori, ktorí do regiónov prinášajú okrem peňazí aj prácu, objavujú aj ďalšie časti Slovenska, nielen západ, ale "tieto investície sú ešte len ohlásené a ešte nemajú reálny dosah na ekonomiky regiónov".
Na Slovensku je podľa Štatistického úradu najbohatším regiónom Bratislava, kde sa HDP na jedného obyvateľa pohybuje nad priemerom Európskej únie. Z porovnateľných štátov sa nadpriemernou ekonomickou výkonnosťou môže pochváliť len Praha. Naopak, východné Slovensko nedosahuje ani 40 percent priemeru európskej dvadsaťpäťky.
Rozvoj cestnej siete v chudobných regiónoch
R1 Rudno nad Hronom - Žarnovica | rýchlostná cesta |
D1 Svinia - Prešov | diaľnica |
R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie | rýchlostná cesta |
R2 Ožďany | obchvat |
R2 Figa obchvat | |
I/67 Poprad - Matejovce | obchvat |
R2 Zvolen - Pustý Hrad - Nerestica | rýchlostná cesta |
R1 Žiar nad Hronom | obchvat |
Rozvoj železníc v chudobných regiónoch
Zvolen - Banská Bystrica | elektrifikácia trate |
Železničná stanica Prešov | peronizácia |
Železničná stanica Poprad | peronizácia |
Žilina - Teplička | zriaďovacia stanica |
Ekonomická výkonnosť regiónov
Európska únia (25) | 100,0 % |
Slovensko | 48,2 % |
Bratislava | 107,0 % |
západné Slovensko | 45,1 % |
stredné Slovensko | 39,6 % |
východné Slovensko | 36,3 % |
Zdroj: Štatistický úrad
Pozn.: Merané podľa HDP na obyvateľa v rokoch 1999 - 2001 v parite kúpnej sily.
Anketa
Predstaviteľov samosprávnych krajov sme sa pýtali, ako riešia problémy vo svojich regiónoch. Mnohí počítajú s peniazmi z fondov Európskej únie a snažia sa lákať zahraničných investorov. Tu sú niektoré odpovede.
Nitriansky kraj
"Chceme pritiahnuť investorov. Robíme zmeny a doplnky územného plánu, kde by sa dali umiestniť priemyselné parky, inkubátory pre začínajúcich podnikateľov, s cieľom zvýšiť zamestnanosť. Predpokladáme päťpercentné zvýšenie zamestnanosti."
Eva Ďurovská, vedúca odboru regionálneho rozvoja Nitrianskeho samosprávneho kraja
Trenčiansky kraj
"Na budúci týždeň máme podpísať zmluvu o poskytnutí grantovej schémy rozvoja ľudských zdrojov medzi samosprávnym krajom, ministerstvom výstavby a ministerstvom práce sociálnych vecí a rodiny. Pre každý vyšší územný celok sa vyčlenilo 75-tisíc eur. Ich čerpanie je podmiené vypracovaním strategického akčného plánu rozvoja zamestnanosti."
Milan Staňo vedúci odboru regionálneho rozvoja Trenčianskeho samosprávneho kraja
Trnavský kraj
"Samosprávny kraj nemá žiadne priame páky, aby podporil zamestnanosť. Máme rozpracované projekty na podporu rozvoja regiónu, ktoré treba predložiť do 30. júna."
Ivan Krajčovič, hovorca Trnavského samosprávneho kraja
Prešovský kraj
"V rámci rozvoja infraštruktúry sme podali 19 projektov za 460 miliónov korún, nevieme však, podľa akých kritérií budú hodnotené. Ministerstvo výstavby zatiaľ ani jeden projekt nevyhodnotilo. V Humennom máme podnikateľský inkubátor."
Veronika Fitzelová, hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja
Žilinský kraj
"Realizujú sa projekty na podporu zamestnanosti. Medzi nimi je burza práce pre študentov stredných škôl v Žilinskom kraji, ktorej cieľom je prepojiť spoluprácu medzi podnikateľmi, samosprávou, školami a úradmi práce. Máme v úmysle utvoriť stránku www.absolvent.sk, ktorá bude spustená v septembri 2004. V rámci komunitnej iniciatívy Európskeho spoločenstva EQUAL chceme získať prostriedky na vyrovnanie disparít v regionálnej oblasti a v oblasti zamestnanosti."
Elena Sivová, odbor regionálneho rozvoja Žilinského samosprávneho kraja (mk)