Aj horské bicykle, ktoré sú momentálne najvyužívanejšie, majú svoje špecifiká a sú určené do konkrétneho terénu. Treba brať do úvahy, kde budete jazdiť, a podľa toho si vybrať typ bicykla.
Horský
určený na náročný terén s nespevneným povrchom. Má na to prispôsobené aj kolesá a rám. Na ceste je pomalší.
Krosový
poradí si s ľahkým terénom a dobre mu sedí aj cesta. Je ideálny na cykloturistiku po poľných a lesných cestách či spevnených cyklotrasách. Posed na ňom je pohodlnejší, turistický.
Trekkingový
nevhodný do terénu, mal by slúžiť skôr ako dopravný prostriedok v meste. Býva obohatený o nosič, svetlo či blatníky.
Cestný
určený na športovú jazdu na ceste, úplne nevhodný do terénu. Veľký priemer kolies a prevodníkový systém zaručujú rýchlu jazdu po pevných cestách.
Údržba pred cestou
Pred cestou si dajte v servise bicykel skontrolovať. Základnú údržbu však zvládnete aj sami:
* Bicykel treba vyčistiť, nastriekať jednotlivé spoje a reťaz napríklad VD 40 sprejom alebo obyčajným bicyklovým olejom.
* Spoje a reťaz by nikdy nemali zostať suché, takže treba olejovať priebežne, platí pravidlo často a radšej menej.
* Skontrolujte, či bicykel správne radí, či nie je vyťahaná reťaz (aby nepreskakovala pri preraďovaní).
* Skontrolujte funkčnosť prehadzovača, prešmykovača a bŕzd (nesmú byť veľmi zodraté). Brzdové lanká nesmú byť špinavé alebo zhrdzavené. Nečistoty treba odstrániť.
* Dôležitá je stabilita bicykla. Tá sa dá otestovať, keď ho položíme na zem. Bicykel pevne uchopíme do rúk, silno stlačíme prednú brzdu a pohýbeme ním dopredu a dozadu. Ak je pohyb priveľký, treba ho dať skontrolovať odborníkovi.
* Ak je zadný plášť opotrebovaný, môže sa vymeniť za predný. Samozrejme, ak je plášť zodratý úplne, v záujme bezpečnosti treba kúpiť nový. Pri starom plášti je riziko defektu väčšie.
* Sedlo má byť nastavené tak, aby pri spodnej polohe pedála mal jazdec vystretú nohu.