"Tento výsledok je najhorší za posledných desať rokov," tvrdí riaditeľ pivovarníckeho spolku Roman Šusták.
Pivovary sú presvedčené, že za poklesom predaja stoja vyššie spotrebné dane. "Prepad predaja zaznamenávame od augusta minulého roka, odkedy platia nové spotrebné dane," povedal Šusták. Vyčíslil, že dnes z ceny 11 korún za fľašu desaťstupňového piva vidí výrobca 5,40 koruny a štát na nepriamych daniach zarobí 4,26 koruny. Obchodníkovi zostane zisk 1,34 koruny.
Vyššie dane z piva pomáhajú ministerstvu financií plniť pokladnicu. Za prvých päť mesiacov štát na spotrebnej dani z piva zarobil 712,2 milióna korún, pričom ešte vlani v rovnakom období to bolo o 264 miliónov menej.
Rezort financií síce priznáva, že zvýšil daň z piva, no na druhej strane pripomína, že pivovarom, rovnako ako ostatným podnikateľom, znížil iné náklady. "Zvýšenie bolo následne kompenzované znížením dane z príjmu a zrušením dane z divend, ktoré nekritizoval ani jeden subjekt, ani jedna záujmová skupina," vyhlásil hovorca ministerstva Peter Papanek.
Pokles predaja pivovarov označil za problém nesprávne zvoleného marketingu, ktorý sa snažia presúvať len na štát. "Vyjadrenia, že na spotrebnej dani stojí pád celého pivovarníctva, sú zavádzajúce. Najmä ak celková spotreba obyvateľstva reálne rastie, čo potvrdzujú ekonomické ukazovatele a štatistiky," dodal Papanek.
Šéf marketingu Topvaru, tretej najsilnejšej pivovarníckej skupiny, Jozef Nemec varuje, že pokles predaja piva môže spustiť dominový efekt v celom sektore. "Ročne nakupujeme napríklad sladovnícky jačmeň za sto miliónov. Pri klesajúcom predaji môže klesnúť aj tento objem, na čo doplatia pestovatelia," upozornil Nemec.
Slovensko kleslo v rebríčku predaja piva z 8. na 11. miesto. Ročná spotreba na osobu sa dostala pod 90 litrov. "Pivo sa snažíme vyvážať a časť výroby sme zamerali na nealko nápoje. Tak sa snažíme udržať zamestnanosť," povedal Nemec z Topvaru. Nevylúčil, že ak bude predaj piva klesať ďalej, bude musieť pivovar pristúpiť k prepúšťaniu.
Oficiálne vlaňajšie obchodné výsledky dvoch najväčších hráčov na trhu - pivovaru Šariš a skupiny Heineken Slovensko, zatiaľ neprezrádzajú výraznejšie ťažkosti. Heinekenu vlani vzrástli tržby z predaja piva o 6,7 percenta na 3,8 miliardy korún; Šariš predal o 4,3 percenta viac piva a jeho čistý zisk vzrástol o vyše pätinu na 133,5 milióna korún.