Osnovy sú len pre deti s IQ v norme

Školská psychologička z Bratislavy nedávno pre SME povedala, že hlavnú príčinu stresov školopovinných detí vidí v preplnených školských osnovách. Učivo už na základnej škole je podľa nej také náročné, že ho zvládajú len deti, ktoré majú IQ v hornej časti


FOTO – ARCHÍV



normálu. Deti, ktoré majú IQ síce v norme, ale v spodnej hranici, už majú s preberanou látkou problémy. Detí v „norme“ je zhruba 75 percent. Tí ostatní nad normou vyčnievajú, alebo ju nedosahujú. Mnohí učitelia nevedia, čo s nimi.

V škole nerozprávala, lebo sa jej spolužiaci smiali

Ak má učiteľ v triede nadané alebo naopak ťažko chápajúce dieťa, má dve možnosti. Buď sa venovať žiakovi, ktorý z nejakých príčin z triedy vyčnieva, alebo preberať učivo s väčšinou žiakov a „výnimku“ ponechať samú na seba. Oboje (opäť „vďaka“ prepchatým osnovám) totiž nestíha.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nadané deti sa pri vyučovaní nudia a vyrušujú – niekedy sa dokonca stane, že ich preto považujú za menej inteligentné – deti s problémami (poruchy učenia, postihnutie, nízke IQ, časté choroby a pod.) zase nestíhajú. Postupne sa stávajú zakomplexovanými a strácajú sebavedomie.

„Mali sme tu žiačku, ktorá nechcela na hodine rozprávať. Dlho sme nevedeli prečo, až neskôr sa nám priznala, že zle rozpráva a spolužiaci na základnej škole sa jej smiali. A tak bola radšej celých deväť rokov ticho,“ neveriacky krúti hlavou Helena Putzová, zástupkyňa riaditeľa Inštitútu pre pracovnú rehabilitáciu občanov so zmenenou pracovnou schopnosťou v Bratislave. Inštitút a k nemu pripadajúce SOU pre telesne postihnutú mládež prijíma deti so zdravotnými problémami, ktoré sa ťažko zaraďujú do bežného vyučovacieho procesu. V triedach nájdete deti s telesným postihnutím, srdcovými problémami, epileptickými záchvatmi, s nedoslýchavosťou, poruchami učenia alebo správania, s astmou aj alergiou.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohé deti nikdy nedostanú jednotku alebo dvojku

Deti, ktoré majú nižší inteligenčný kvocient, poruchy učenia (dyslexia, dysgrafia, dyskalkúlia) alebo problémy so zdravím a často vynechávajú vyučovanie, sa postupne zaradia k žiakom so zlým prospechom. Tí lepší mávajú trojky, štvorky však bývajú častejšie.

„Nedávno vyučujúca ohodnotila jednu žiačku známkou chválitebná. Prekvapilo ju, keď jej s radosťou oznámila, že je to jej prvá dvojka v živote. A nedostala ju preto, že máme menšie nároky ako ostatné školy, vôbec nie. Ale preto, že u nás majú žiaci s problémami lepšiu starostlivosť – v triedach máme maximálne dvanásť žiakov a na škole celý deň funguje lekár, ktorý môže v prípade zdravotných ťažkostí ihneď zakročiť,“ vysvetľuje Putzová.

Nadaným alebo naopak problémovým žiakom, sa na bežnej škole učitelia nestíhajú venovať, a preto je lepšie, ak chodia do špecializovaných škôl, kde sa o ne vedia lepšie postarať. I keď mnohí odborníci volajú po integrácii, a nie separovaní výnimiek, vhodný čas na ňu ešte zrejme nedozrel.

SkryťVypnúť reklamu

Na integráciu nemáme vhodné podmienky

„Integrácia je vážny ľudský, politický, ekonomický a odborný problém. Celý svet sa snaží o humanistické školstvo, deti chceme skôr integrovať, nie separovať. Táto téza je krásna, lenže na to treba vytvoriť vhodné podmienky. A my ich nemáme,“ povedal pre SME Miron Zelina, dekan Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. „Mnohí učitelia nie sú pripravení s postihnutým dieťaťom pracovať a hoci sa na fakulte snažíme zaviesť také predmety, aby sa učiteľ vedel vysporiadať s nadanými i problémovými deťmi, uvedomujeme si, že je to nedostatočné. Chýba u nás pedagogická diagnostika, teda presné určenie toho, čo dieťa vie, čo by malo vedieť, kde predbieha a kde dobieha, a podľa toho vytvorený individuálny vzdelávací program. Ten by mal zahŕňať nielen učivo, teda obsahové štandardy, ale aj výchovné – a na to sa v návrhu nového školského zákona, žiaľbohu, dosť zabudlo. Keď nie je stanovená dobrá diagnóza, keď nie sú vytvorené podmienky, keď deti nemajú vhodné pomôcky – vtedy hovoríme o integrácii „nadivoko“. A učitelia sa potom pýtajú – a čo mám s tým dieťaťom robiť?“

SkryťVypnúť reklamu

SOŇA REBROVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 558
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 274
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 057
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 215
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 928
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 838
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 419
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu