Prečo nepredávajú cestovné kancelárie počas celého roku zájazdy za rovnaké ceny ako v prípade last minute?
"Na začiatku je najvyšší výber zájazdov. Urobí sa katalóg a klasické katalógové ceny, za ktoré si ich môžu zákazníci kúpiť. Ak tesne pred odletom zostanú nejaké voľné miesta, tak sa predávajú ako last minute, čiže vtedy cenu znižujeme, aby sme to predali."
Oplatí sa predávať zájazdy pod cenu? Nebolo by výhodnejšie, keby tie miesta ostali voľné?
"Určite nie. Väčšina cestovných kancelárií pracuje na báze garančných kapacít, ktoré sa platia dopredu buď rok, alebo pol roka. Takže v momente, keď klient odchádza na dovolenku, my tú kapacitu máme už dávno zaplatenú. Pre nás je v podstate lepšie znížiť si stratu, ako keby sme to miesto neobsadili vôbec. Preto sa snažíme miesto, ktoré je vopred zaplatené, obsadiť za každú cenu."
Vlani bolo zájazdov last minute veľa. Predpokladáte, že tento rok sa situácia zopakuje?
"Situácia vyzerá zatiaľ tak, že ponuka je dosť veľká. Takže už júnové termíny ukázali, že zájazdov typu last minute je dosť. Za posledné roky sa stalo pravidlom, že v júni a septembri je zájazdov na poslednú chvíľu viac. Počas prázdnin je väčší potenciál na cestovanie a zájazdov typu last minute je menej. Tam sa nám kapacity napĺňajú už od začiatku roka asi na 80 percent. Ak však zostanú nejaké neobsadené voľné miesta, tak sa predávajú ako last minute."
Oplatí sa zákazníkom čakať na zľavy na poslednú chvíľu alebo je lepšie si kúpiť zájazd vopred?
"To závisí od konkrétneho zákazníka. Pokiaľ si chce klient vybrať z väčšej ponuky, vždy je dobré kúpiť si zájazd skôr. Ak máme na jeden termín ponuku desiatich hotelov, tak last minute nebývajú vždy na všetky, pretože 8 alebo 9 z nich je už dávno vypredaných. Zostane teda nejaká obmedzená ponuka jedného alebo dvoch hotelov."
Koľko sa dá ušetriť pri kúpe zájazdu tesne pred odchodom?
"To je veľmi individuálne. Zľavy bývajú od 10 až do 40 percent. Tie vyššie sa však týkajú väčšinou zájazdov ponúkaných jeden-dva dni pre odletom."
Zľava sa teda postupne zvyšuje?
"Dá sa to tak povedať, ale takisto to nemusí byť pravidlo. Už som sa stretla aj s tým, že sa zľava znižovala. Keď bude veľký dopyt po určitom type zájazdu, tak sa zľava môže znížiť. Všetko je to otázkou ponuky a dopytu."
Prečo niektoré cestovné kancelárie ponúkajú ako last minute aj zájazdy, na ktoré sa odchádza až za mesiac alebo ešte neskôr?
"Je to možno ovplyvnené výškou zľavy. Niekto sa rozhodne dať vyššiu zľavu už skôr. Napríklad má zájazd, ktorý bude o mesiac, tak automaticky nazve vyššiu zľavu last minute. Možno je to aj psychologický efekt pre klientov, ktorí si za posledné roky zvykli kupovať hlavne zájazdy na poslednú chvíľu. V pravom slova zmysle je last minute zájazd tesne pred odletom. To už závisí od obchodnej politiky konkrétnej cestovnej kancelárie."