BRATISLAVA - Oboznámiť sa s plánovanými zmenami v obci niekedy nie je ľahké. Pred dvoma týždňami to pocítili občania, ktorí chceli byť na rokovaní o doplnku k územnému plánu Považskej Bystrice. Tamojší mestský úrad im to nedovolil.
Územný plán mesto navrhlo doplniť pre výstavbu diaľnice na Žilinu. "Kým zástupcom elektrikárov, plynárov, vodárov bolo podrobne vysvetlené, o čo pôjde, občania sa mohli len hrabať v dokumentácii, čo je iné, ako keď vám to niekto vysvetlí," hovorí Juraj Smatana z občianskeho združenia Diaľnica a príroda. Úradníci podľa neho porušili usmernenie ministerstva životného prostredia, a tým aj stavebný zákon.
Mestský úrad tvrdenie označil za zavádzajúce. Mesto podľa Stanislava Pekara postupovalo podľa stavebného zákona. "Verejnosť sa mohla oboznámiť s návrhom doplnku s odborným výkladom na mestskom úrade (na internete bez odborného výkladu) a potom podať písomné pripomienky," tvrdí. Dodáva, že predtým, ako mestské zastupiteľstvo návrh prerokuje, krajský stavebný úrad "potvrdí alebo nepotvrdí" správnosť postupu mesta.
Predsedníčka mestskej komisie pre územný rozvoj v Banskej Bystrici Ľudmila Priehodová vie, že mestá si neraz zákon vysvetľujú po svojom. "Mestá majú záujem vylúčiť občanov z konania, alebo ich čo najmenej informovať, aby mali čo najmenej problémov."
Zákon občanom umožňuje písomne sa vyjadriť k návrhu územného plánu obce (či k návrhu na jeho zmenu alebo doplnenie). Priehodová hovorí, že to im neupiera právo na odborný výklad od spracovateľa plánu. "Niektorí 'šikovní' úradníci si to vyložia tak, že občanom odborný výklad podávať netreba, že stačí, keď si dokumentáciu prídu naštudovať."
Zákon nikoho nevylučuje z okruhu osôb, ktoré sa k územnému plánu obce môžu vyjadriť. "K územnému plánu Považskej Bystrice sa môžem vyjadriť aj ja," tvrdí Priehodová. Neznamená to, že úradníci všetky pripomienky zohľadnia, no to podľa nej ani nie je možné. "Územný plán je vecou dohody. Všetkým sa vyhovieť nedá."
Smatana poznamenáva, že "nikto nie je proti diaľnici ako takej, ale za dobrý diaľničný obchvat". Mesto zase tvrdí, že sa "nebráni diskusii s občanmi a občianskymi združeniami".
Čo hovorí stavebný zákon
Územný plán obce
* Mestá a obce s viac ako 2000 obyvateľmi musia mať územný plán obce. Ostatné obce ho musia mať iba vtedy, ak "treba (...) uskutočňovať rozsiahlu novú výstavbu a prestavbu v obci alebo umiestniť verejnoprospešné stavby", alebo im to vyplýva z územného plánu regiónu, a to "najmä na splnenie medzinárodných záväzkov alebo na umiestnenie verejného dopravného a technického vybavenia územia celoštátneho významu".
* Ak sa dve alebo viac obcí dohodnú, môžu mať jeden (spoločný) územný plán.
* Ak treba obstarať podrobnejší územný plán časti obce, alebo vymedziť pozemok či stavbu na verejnoprospešné účely, spracúva sa územný plán zóny.
Návrh územnoplánovacej dokumentácie
* Prerokovanie návrhu územnoplánovacej dokumentácie obec (mesto) oznámi verejnosti "spôsobom v mieste obvyklým" (najčastejšie na úradnej tabuli, miestnym rozhlasom, v miestnej tlači). Návrh musí byť verejnosti k nahliadnutiu počas 30 dní. Verejnosť môže návrh pripomienkovať do 30 dní odo dňa oznámenia.
* Návrh obec prerokuje s dotknutými obcami, so samosprávnymi krajmi územia, ktorých sa riešenie týka, a s dotknutými právnickými osobami.
* Stanoviská a písomné pripomienky k návrhu, ktoré neboli zohľadnené, obec s tými, ktorí ich uplatnili, znovu prerokuje.
Návrh územného plánu zóny
* Návrh územného plánu zóny obec zverejní na úradnej tabuli najmenej na 30 dní a vyzve fyzické i právnické osoby, aby sa k nemu vyjadrili. "Pred uplynutím lehoty na vyjadrenie obec zvolá verejné prerokovanie návrhu pre obyvateľov obce; na verejnom prerokovaní obec zabezpečí odborný výklad spracovateľa."
* Obec "vyhodnotí" stanoviská k územnému plánu zóny v spolupráci so spracovateľom.
(joč)