Ako lietame? Luxusne, aj so skrčenými nohami Viete prečo sú paluby lietadiel rozdelené na triedy?

Vyletíme síce nad oblaky, ale vlastne je to tak trocha ako v rýchliku. Môžme si vybrať prvú alebo druhú triedu. Druhá je lacnejšia, prvá pohodlnejšia. Umelci, politici chcú lietať ingoknito, obchodníci chcú počas letu študovať materiály, niekto si chce .

Vyletíme síce nad oblaky, ale vlastne je to tak trocha ako v rýchliku. Môžme si vybrať prvú alebo druhú triedu. Druhá je lacnejšia, prvá pohodlnejšia. Umelci, politici chcú lietať ingoknito, obchodníci chcú počas letu študovať materiály, niekto si chce pohodlne pospať.

Z čoho si môžeme vyberať?

V leteckej doprave triedy závisia od konkrétnych aeroliniek, druhu letu i typu lietadla. Dovolenkárske chartre majú obyčajne jedinú triedu

- základnú turistickú. Touroperátori chcú maximálnu povolenú kapacitu lietadla, iba jednoduché občerstvenie a minimálne služby na palube. To dovoľuje maximálne možné nízke ceny letu v prepočte na sedadlo. Jedinú triedu majú aj nízkonákladoví (lacní) dopravcovia (low fare, low cost či no frill airlines). Maximálne využitie sedačkovej kapacity dovoľuje stlačiť ceny dopravy dolu. Írsky Ryanair, druhý najväčší nízkonákladový dopravca, chce sparťanské vybavenie svojich boeingov ešte zjednodušiť. Chce jednoduchšie nesklápateľné sedačky a okná bez tienidiel proti slnku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Za pohodlie sa platí

Niektoré aerolinky však majú vyššiu triedu aj na chartroch. Najmä na diaľkových trasách. Air Slovakia na chartroch na Maledivy, Srí Lanku, do Dubaja a od jesene aj na Maurícius má v Boeingu 757 Comfort triedu so širšími sedadlami, väčším priestorom na nohy, bohatším občerstvením. Samo-zrejme, za výrazný príplatok.

Na pravidelných linkách sú bežné minimálne dve triedy. Okrem eko-nomickej je aj pohodlnejší business class (obchodná trieda) a niektorí dopravcovia najmä na medzikontinentálnych linkách majú aj prvú triedu. V USA je prvá trieda bežná aj na vnútroamerických spojoch.

Nadzvukové lietadlá Concorde sa nepresadili iba preto, že boli drahé

v prevádzke a údržbe. Boli aj primalé (100 miest). Roky, v ktorých začali Concordy lietať, rozhodli, že ďaleko efektívnejšia, čiže aj lacnejšia nie je medzikontinentálna doprava superrýchla, ale doprava veľkokapacitná. Iní rovesníci Concordu lietali na me-dzikontinentálnych tratiach síce podzvukovou (v porovnaní s Concordmi približne polovičnou cestovnou rýchlosťou), odviezli však dvoj- až štvornásobok a legendárny Boeing 747 Jumbo Jet v niektorých verziách aj vyše päťnásobok cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Trend ľudovejších cien

Letecká doprava bola dlhé roky prestížnou, najdrahšou, najluxusnejšou dopravou, silnel však tlak, aby zľudovela a bola prístupnejšia širším vrstvám. Najmä na medzikontinentálnych letoch.

Na väčšej palube však časom muselo dôjsť aj k určitému deleniu. Niekomu stačí dvoj-, trojhviezdičkový hotel, alebo na drahší nemá, iný principiálne vyžaduje luxus štyroch či piatich hviezdičiek. Popri skromnejších cestujúcich, sú aj takí, čo si väčší komfort cestovania bez diskusie priplatia. Dôvody sú rôzne: časť známych ľudí, politikov či umelcov chce byť oddelená od ostatných cestujúcich, manažéri, obchodníci, chcú počas letu študovať materiály, pracovať, mať priestor aj na laptop, niekto si chce sklopiť sedadlo, ak sa dá aj do lôžkovej polohy a počas dlhého letu spať, oddýchnuť si pred prácou po prílete. Nechcú vyberané nápoje, lahôdky, dajú si do uší tampóny, na oči špeciálnu masku, ktorá neprepúšťa svetlo a na sedadlo prilepia samolepkový odkaz pre letušku: Prosím, nerušiť!

SkryťVypnúť reklamu

Trieda určuje pohodlie

V očiach cestujúceho v turistickej, prípadne ekonomickej triede sa vyššie triedy spájajú s väčším pohodlím. Začína sa to už na letisku vybavovaním pri osobitných pultoch a oddelenými čakárňami pre vyššie triedy, kde sú zadarmo pracovne s počítačmi, internetom, občerstvenie, pohodlné umyvárne a niekde aj sprchy.

V airbusoch či boeingoch na európskych linkách v ekonomickej triede sedia v jednom rade šiesti cestujúci,

v biznis triede iba piati. Na medzikontinentálnych linkách je to ešte výraznejšie. Napríklad diaľkové airbusy aerolínií Swiss, ale aj ďalších veľkých západných dopravcov, majú v ekonomickej triede v jednom rade osem,

v biznis triede šesť a v prvej iba štyri sedadlá, výrazné sú aj rozostupy medzi radmi. V prvej sú to takmer dva metre a sedadlo sa dá roztiahnuť až na lôžko. Podobne je to aj u ďalších väčších dôležitých dopravcov.

SkryťVypnúť reklamu

Výrazný je rozdiel aj v stravovaní

V ekonomickej triede sa už jedlá zredukovali na chlebíček či pár jednohubiek, keksíkov a orieškov. Nie-ktoré západoeurópske aerolinky jedlo, kávu i minerálku na palube predávajú, aby znížili ceny leteniek podľa vzoru lacných dopravcov. Výber z viacerých jedál na porceláne, nápoje v skle či porceláne a nie

v plastiku, je v biznis či prvej triede. Tam na dlhých linkách dostáva cestujúci na noc aj taštičku so zubnou kefkou, zubnou pastou, ústnou vodou, páni jednorázovú holiacu súpravu, dámy krém na tvár a v prípade potreby aj vložky.

Platí sa aj za flexibilitu

Biznis trieda býva aj troj- či štvornásobne drahšia než let v ekonomickej triede. Letenka v prvej triede vás môže vyjsť aj na osem- či desaťnásobok. Za tieto rozdiely má cestujúci aj ďalšie výhody. V ekonomickej triede je viacero cien leteniek, najmä spiatočných. Čím nižšia cena, tým viac rozličných najmä časových obmedzení použitia - napríklad návrat až po najbližšej sobote, nemožnosť zmeny odletu po kúpe letenky alebo zmena za vysoký poplatok a podobne. Vo vyššej triede možno letieť späť hoc aj v deň príletu o rok, čas letu možno aj viac ráz meniť. Preto vyššie triedy využívajú najmä ľudia na služobných cestách, ktorí potrebujú okrem pohodlia aj veľkú flexibilitu. n

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 597
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 330
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 720
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 153
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 357
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 860
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 889
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 367
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu