Galerista Miro Smolák (vľavo), český minister zahraničných vecí Cyril Svoboda a architekt Daniel Libeskind sa prechádzajú priestormi galérie Miro v Prahe. FOTO - ČTK
Zo stránok novín sa pomaly vytrácajú informácie o plánovanom "múzeu Salvadora Dalího". Je to trocha škoda: ukazovali, ako skvele sa dá zabezpečiť reklama pre súkromnú firmu, s minimálnymi výdajmi a s pomocou nemysliacich žurnalistov, ktorí dobrovoľne a horlivo skočia po čomkoľvek, čo zaváňa "svetovosťou" a čo je "výrazné".
S nápadom na vybudovanie paláca umenia, ktorému by vládla Dalího expozícia, prišiel slovenský podnikateľ Miro Smolák, majiteľ pražskej galérie Miro. Vec sa ihneď prezentovala ako Dalího múzeum a dnes už je ťažko určiť, či ten termín vymysleli novinári, alebo skôr Smolák, ktorý teraz ustupuje a hovorí o akejsi multifunkčnej obrovskej galérii. Palác by mal navrhnúť populárny architekt Daniel Libeskind, ktorý prišiel do Prahy a prezentoval prvý návrh. Myšlienku celkovo nadšene podporila väčšina mestských politikov vrátane primátora.
Prečo by sa v Prahe malo stavať práve múzeum Dalího (alebo obrovský palác s hlavnou expozíciou Dalího) nikto vrátane Smoláka nezdôvodnil: umelec mal k českému hlavnému mestu asi podobný vzťah ako Franz Kafka k Moskve. Keby v krajine aspoň existovali dalíovskí zberatelia, dalo by sa to celé hádam nejako vysvetliť a navliecť trebárs aj na to, aký význam mal pre tuzemské umenie surrealizmus. Lenže zbierky tu nie sú a Smolák sám nemá žiadne významné dielo - len prísľuby.
Niekto by mohol namietnuť, že to všetko je podnikateľov problém: je to slobodný človek v slobodnej krajine, a keď si chce postaviť veľkú galériu, navrhnutú slávnym architektom, nech si ju postaví a zaplní, čím chce. Lenže to má veľa háčikov.
Po prvé: Smolák potrebuje podporu mestských politikov a funkcionárov - chce stavať v centre metropoly - a tým sa vec stáva verejnou. Mesto by sa však malo zaujímať o to, čo za poskytnutie lukratívneho pozemku dostane. Kvalitnú architektúru? Smolák prilákal Daniela Libeskinda, no jeho návrh je dosť ohavný. Na modeli bolo vidieť, že predimenzovaná stavba mnohonásobne prevyšuje a zatieňuje okolité domy - sama osebe pripomína akýsi nafúknutý boľševický hotel alebo skôr úlomok kozmickej lode, ktorý sa nešťastnou náhodou zrútil a zasekol do krajiny.
Realizácia návrhu by stála asi miliardu korún - hŕbu peňazí, ktoré Smolák nie príliš prekvapivo nemá. Keby ich zohnal, je tu otázka, čo by sa okrem Dalího v "paláci umenia" vystavovalo. Získala by Praha kvalitné diela? Aj to je veľmi sporné. Miro Smolák je obchodník a prehnanou úctou k umeniu nevyniká. Usporiadal síce niekoľko menších výstav umelcov zvučných a finančne spoľahlivých mien, ale aj expozíciu príšerných výtvorov Karla Gotta.
Na internete si môžete prečítať, že Galéria Miro šíri trebárs nasledujúcu reprezentatívnu ponuku reprodukcií, označenú za "nevšedný kultúrny darček" za 490 Kč. Komplet obsahuje akty Jadrana Šetlíka, grafiky Oldřicha Kulhánka a obrázok Krtek na krtině od Zdenka Millera. Gýč na gýč, citlivejšia povaha by sa po prijatí takého daru mohla zrútiť.
Udalosť sa môže skončiť akokoľvek, podľa toho, o čo v skutočnosti Smolákovi ide. Prvý možný cieľ už naplnil: dokázal, že sa o ňom dva týždne nepretržite písalo, jeho meno a názov jeho galérie sa objavili hádam v každom z domácich médií. Zaplatiť takú propagačnú kampaň si obvykle môžu dovoliť len koncerny ako Coca-Cola alebo Julius Meinl. Druhý možný cieľ je znepokojujúcejší a zmienil sa o ňom napríklad historik architektúry Zdeněk Lukeš: "Možno Smoláka zaujíma lukratívna parcela v centre Prahy - ak by takto jednoduchým spôsobom získal priestor na umiestnenie polyfunkčnej budovy, môže to byť veľká výhoda."
Iste - možno, že je galerista skutočne šikovný a že o pár rokov vyrastie v centre mesta obrovský kancelársky dom, ktorý bude mať v jednej prízemnej miestnosti stálu výstavu dvadsiatich litografií Salvadora Dalího, litografií, ktoré existujú v päťdesiatich kópiách.
Autor: ADAM DRDAPraha