BRATISLAVA - Voľby do Európskeho parlamentu boli v médiách aj medzi politikmi v uplynulých mesiacoch na okraji záujmu. MEMO 98 tvrdí, že nevýrazná je aj súčasná kampaň "a to aj v dôsledku problematickej právnej úpravy a úzkostlivého prístupu STV".
MEMO 98 sledovala tému eurovolieb v elektronických médiách od začiatku roka a zistila, že najviac času (vyše 31 minút) jej venoval Slovenský rozhlas, naopak najmenej priestoru dalo téme Rádio Expres (vyše 4 minúty).
V súvislosti s eurovoľbami bola najvýraznejšie prezentovaná koaličná ANO. Najvýraznejší podiel aj absolútny časový priestor získala v TV Markíza, ale výrazný podiel mala aj v TA3, STV a Rádiu Twist.
ANO bola jedna z prvých strán, ktorá zverejnila mená svojich kandidátov, a témou pre médiá boli aj vnútrostranícke spory v súvislosti s kandidátkou (Banáš verzus Heriban).
Z jednotlivých kandidátov najväčší priestor získal Peter Šťastný za SDKÚ v TV JOJ a rádiu Okey, Jozef Heriban v TA3 a Markíze, Karol Fajnor z KSS v SRo a rádiu Twist, Sergej Kozlík z HZDS v STV a Peter Súlovsky PSNS v Rádiu Expres. (hr)
Verejnosť je už unavená z volieb
Po dvoch kolách prezidentských volieb a referende sa už v slovenskej verejnosti začína prejavovať určitý "syndróm unavenosti z volebných aktov". Aj preto hrozí nízka volebná účasť vo voľbách do Európskeho parlamentu.
Ďalším dôvodom je podľa analytikov MEMO 98 podceňovanie významu volieb slovenskou vládou, ktorá na kampaň nevyčlenila ani korunu, ale aj Slovenskou televíziou, ktorú obmedzuje zákon. Zákon napríklad úplne zrušil tzv. inštitút voľného času, ktorý má slúžiť predovšetkým menej známym a chudobnejším politickým stranám, aby mohli bezplatne prezentovať svoje programy.
Kým Česká televízia má zákonnú povinnosť vyčleniť na kampaň celkom 14 hodín vysielacieho času, STV "môže" vyčleniť maximálne 5, aj to len na platenú politickú reklamu. MEMO 98 kritizuje STV a SRo za to, že nechystajú na voľby špeciálne spravodajské programy.
(hr)