Smer v svojej eurokampani používa slogan Nie je to jedno, ktorý je veľmi podobný sloganu občianskej iniciatívy spred volieb v roku 2002 Nie je nám to jedno. Jeho autormi boli občianske združenia Hlava 98, Občianske oko a štúdio Kompolt. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Kampaň NIE JE NÁM TO JEDNO pred voľbami v roku 2002 tvorili série bilbordov, inzerátov, koncerty a televízne a rozhlasové spoty, v ktorých vystupovali známeosobnosti. Dirigent Popovič, fotograf Bán, spisovateľ Hvorecký, textilná dizajnérka Fekete, režisér Šulík, herci Stanke, Čobejová, a desiatky ďalších. Cieľom bolo motivovať ľudí, aby prišli voliť. FOTO - WWW.NIEJENAMTOJEDNO.SK
BRATISLAVA - Slogan Smeru pred eurovoľbami sa nápadne podobá sloganu v kampani, ktorou sa občianske združenia s pomocou známych osobností snažili prilákať voličov na voľby v roku 2002. Podobnosť je taká, že aktivisti hovoria o plagiátorstve. Fedor Flašík zo Smeru tvrdí, že s kampaňou nemá nič spoločné, že to vymyslela Monika Beňová. No aktivistom odkazuje, že sú smiešni a zúfalci.
Nie je to jedno - znie hlavná časť sloganu Smeru pred voľbami do Európskeho parlamentu. Vetu "Nie je nám to jedno" v roku 2002 použila ako svoj nosný slogan, ale aj svoj názov občianska iniciatíva, ktorá chcela motivovať voličov, aby prišli k parlamentným voľbám.
Autori kampane z roku 2002 - občianske združenia Hlava 98 a Občianske oko - sa od dnešnej kampane Smeru dôrazne dištancujú a tvrdia, že podobnosť kampaní je podľa nich "čisto zámerná". "Dá sa to považovať za plagiátorstvo," hovorí Vlado Talian, spoluautor kampane z roku 2002.
Poslankyňa a kandidátka do europarlamentu Monika Beňová, ktorá vraj slogan pre Smer vymyslela, hovorí: "Nič sme neukradli, ani sme sa ničím neinšpirovali!"
Podobné sú však i internetové stránky oboch kampaní. Aktivisti majú stránku www.niejenamtojedno.sk a Smer www.niejetojedno.sk.
Smer sa nepýtal, či smie nápad použiť, ani svoj zámer tvorcom neoznámil. "A keby nás o to aj požiadali, nikdy by sme takýto súhlas nedali, veď na tejto kampani sa podieľalo viacero známych osobností, ktoré by nikdy svoje meno s politickou stranou nespojili," povedal Talian. "Nejde len o použitie prakticky identickej značky, ale aj "požičanie si" efektu, o ktorý sa vtedy pričinilo mnoho ľudí a osobností." Minulý rok kampaň získala prvé miesto od medzinárodnej poroty a špeciálnu cenu Grand Prix za špeciálny kreatívny výkon v roku 2002 v súťaži reklám o Zlatý klinec.
"Je pravda, že mi ten slogan ukázali, ja som povedal, že pokojne môže ísť," hovorí imidžmejker Smeru Fedor Flašík. "Ak si chce niekto uzurpovať právo na spojenie troch slov, tak je smiešny."
"To, čo mali oni, sa viazalo k voľbám do Národnej rady, a okrem toho, ak jazdí auto na štyroch kolesách, to neznamená, že ho môže vyrábať iba jedna firma," tvrdí zas Beňová. Viazať výraz "nie je jedno" k jednej aktivite je podľa nej "totálne absurdné, pretože viacej vecí v živote "nie je jedno"
Občianske združenie Hlava 98 má skúsenosti s podobnými praktikami Fedora Flašíka ešte z čias, keď bol reklamným manažérom HZDS. "V roku 1998 Flašík použil do predvolebného spotu HZDS scenár, ktorý sa tiež nápadne podobal na scenár spotu z nášho projektu občianskej kampane? Volím, teda som!" Recesistický spot mal hovoriť o tom, ako budú blondínky voliť. Na rozdiel od nášho scenára však vo Flašíkovom spote mali voliť HZDS." Aj keď Flašík spot nakrútil, v HZDS však oň podľa Taliana nemali záujem, a nakoniec skončil v kampani Nezávislej iniciatívy Eriky Vincourekovej.
"Je to nezmysel. To, že blondýnky išli voliť, bol vtip," hovorí Flašík. Tvrdí, že Hlavu 98 ani Občianske oko nepozná, a vraj ani ich kampaň Nie je nám to jedno. "Kašlem na ich nápady, ja tých zúfalcov z mimovládok ani neregistrujem, ani ma nezaujímajú."
Nie je (nám) to jedno
Mediálny analytik Rastislav Kužel, ktorý sa venuje volebným kampaniam, považuje eurokampaň Smeru za "jednoznačný prípad kradnutia nápadu úspešnej značky". Projekt Nie je nám to jedno podľa neho patril medzi najúspešnejšie mobilizačné kampane a problém má i právnu rovinu. "Ak by mali aktivisti značku zaregistrovanú, mohli by Smer napadnúť za používanie."
Etické kódexy Klubu reklamných agentúr Slovenska a Rady pre reklamu sa nevzťahujú na politickú reklamu, a tak prípady kradnutia nápadov končia bez postihov.