BRATISLAVA 27. mája (SITA) - Na možné zníženie platov učiteľov na základných a stredných školách upozornil dnes člen Predsedníctva Aliancie nového občana (ANO) a štátny tajomník Ministerstva školstva (MŠ) SR František Tóth. Ako vysvetlil na straníckej tlačovej besede, minister školstva Martin Fronc ešte 22. apríla informoval listom krajské školské úrady a tie následne zriaďovateľov, že peniaze určené na školy môžu použiť na financovanie školských zariadení, teda materských škôl, centier voľného času, či školských klubov. Podľa Tótha je však toto rozhodnutie neuvážené a deformujúce spravodlivý a transparentný systém normatívneho financovania. Zároveň dodal, že zriaďovatelia by presunom peňazí zo škôl na škôlky porušili zákon o financovaní regionálneho školstva. Upozornil ich tiež na to, že takýmto krokom by znížili rozpočty svojich škôl a tým by im klesla hodnota garantovaného minima pre budúci rok i následné roky.
Tóth si uvedomuje, že normatívy na školské zariadenia, najmä na materské školy, boli podhodnotené.
„Ich zlú situáciu však nie je možné riešiť na úkor platov učiteľov na základných a stredných školách,“ dodal. Ak by totiž zriaďovatelia presunuli peniaze určené pre školy na škôlky, tak ukrátia svojich učiteľov, pretože na ich osobné ohodnotenia už peniaze nezostanú. Podľa Tótha chýba na dofinancovanie školských zariadení asi 1,3 miliardy korún. Tieto peniaze však malo podľa neho ministerstvo hľadať iným spôsobom než ako rozhodol minister.
Tóth tvrdí, že chýbajúce peniaze mohlo ministerstvo získať zo svojej rezervy, v ktorej je okolo 600 miliónov korún. Okrem toho podľa neho rezort doposiaľ nepoužil jednu miliardu korún určenú na kapitálové výdavky, z ktorej by mohol dať na školské zariadenia asi 200 miliónov. Chýbajúcich 500 miliónov malo MŠ SR žiadať od rezortu financií, ktorý by mu mohol pri súčasnom vývoji štátneho rozpočtu vyhovieť, myslí si Tóth.
Riešením zlej situácie vo financovaní školských zariadení je podľa Tótha zavedenie vzdelávacích poukazov. Pri nich majú totiž rozhodujúcu úlohu rodičia, ktorí odovzdaním poukazu presne určia, koľko peňazí ktorému zariadeniu pôjde. Pri normatívnom financovaní majú väčšie právomoci zriaďovatelia, ktorí rozhodujú o tom, koľko peňazí dajú na ktoré zariadenie. „Je to návrat k tomu starému systému, čo sme chceli zrušiť, kde školy, rodičia a učitelia sú bábky v rukách zriaďovateľov,“ konštatoval Tóth.