Šéf Slovenského zväzu bytových družstiev Vladimír Sekanina hovorí, že dodávatelia potrebujú systémy skontrolovať a prečistiť, aby voda netiekla špinavá. "Bežne sa to robí aj v zahraničí."
Obyvatelia sídlisk síce chápu nevyhnutnosť technickej odstávky, ale sťažujú sa, že trvá pridlho. Božena Lacková z Bratislavskej teplárenskej namieta, že "väčšinou trvá odstáva jeden týždeň a len v mimoriadnych situáciách dlhšie".
Podľa Sekaninu problém riešia v zahraničí tak, že staré potrubia vymieňajú za umelohmotné, ktoré sa nezanášajú hrdzou. Začalo sa s tým už aj u nás.
Jozef Smolka, konateľ bratislavskej firmy Terming, ktorá zásobuje najmä bratislavské Staré Mesto, hovorí, že odstávky skracujú na tri-štyri dni. "Samozrejme, ak sa nemení technológia."
Čo robia teplári počas odstávok? Podľa Smolku teplá voda veľmi zanáša vodným kameňom výmenníky tepla, zásobníky, bojlery. Každý rok musia v teplárňach urobiť prehliadku zariadení, vyčistiť ich, prepláchnuť. "Robievame to v lete, lebo v zime by to bolo ešte zložitejšie."
Pri čistení dávajú do zariadení chemikálie, ktoré vodný kameň odstránia, alebo ich otvoria a odstraňujú kameň mechanicky. "Je to podobné ako v elektrickom čajníku - po čase sa na ohrievači usadí vodný kameň," hovorí Smolka.
Potrubia čistia zhruba raz za päť rokov podľa toho, ako sú zanesené. Smolka: "Problém je, že naša voda je dosť mineralizovaná, niektoré mestá s tým majú obrovské problémy." (rf)